تیری فرمو، مدیر جشنواره فیلم کن با حضور در جشنواره دریای سرخ عربستان، پیشنهاداتی درباره پیشرفت این رویداد سینمایی مطرح کرد.
به گزارش سینماسینما، تیری فرمو، مدیر جشنواره فیلم کن در دومین حضورش در جشنواره بینالمللی فیلم دریای سرخ اعتراف کرد که تحت تاثیر این رویداد سینمایی قرار گرفته است.
فرمو در گفتوگویی با کلیم آفتاب، مدیر برنامهریزی بینالمللی جشنواره دریای سرخ به مخاطبان گفت: «ما اینجا هستیم تا شما را ببینیم. ما اینجا هستیم تا دیدگاه متفاوتی را ببینیم.»
او اضافه کرد: «افراد زیادی از اروپا اینجا هستند، زیرا این جشنواره در حال تبدیل شدن به یک رویداد مهم برای تجارت و بازار سینماست و بیشتر و بیشتر میزبان نمایشهای جهانی واقعی خواهید بود.»
فرمو پیشنهاد کرد که جشنواره دریای سرخ باید بر وضعیت خود بهعنوان جشنوارهای برای سینمای منطقه تمرکز کند، همانطور که جشنوارههایی مانند بوسان و توکیو برای فیلمهای آسیای جنوب شرقی این کار را انجام میدهند. او گفت: «این مکان، محل سینمای عرب و سینمای آفریقاست که بسیار مهم است.»
این مدیر فرانسوی از سال ۲۰۰۷ بهعنوان نماینده عمومی جشنواره کن فعالیت داشته و از سال ۲۰۰۱ نیز مدیر هنری این جشنواره بوده است. او گفت که اشتیاقش به کار هنوز پابرجاست، اما درعینحال میداند چه زمانی باید کنار برود. فرمو بیان کرد: «روزی سرنوشت من این خواهد بود که انتخاب بدی داشته باشم. اگر سال بعد هم انتخاب بدی داشته باشم، کنار میروم و میگویم دیگر با سینمای زمانهام ارتباط ندارم.»
امسال اسپایک لی کارگردان آمریکایی رئیس هیات داوران بخش رقابتی جشنواره دریای سرخ در جده است، همانطور که در سال ۲۰۲۱ ریاست هیات داوران بخش رقابتی کن را برعهده داشت.
تیری فرمو از همهگیری کرونا، پلتفرمهای نمایش آنلاین اینترنت بهعنوان دو چالش اخیر سینما یاد کرد و گفت: «من فکر نمیکنم سینما در حال مرگ باشد؛ حس میکنم بازگشت بزرگ سینما در راه است.»
او به موفقیت فیلم «ماده» که در بخش رقابتی کن حضور داشت اشاره کرد و گفت: «این فیلم اکنون یک کمپین ۱۰۰ میلیون دلاری دارد و به سمت جوایز اسکار پیش میرود. میدانید چرا؟ چون من سلیقه خوبی دارم!»
به گزارش اسکرین، مستند «لومیر، سینما» که توسط تیری فرمو کارگردانی شده و شامل آثار برادران لومیر از نخستین روزهای تاریخ سینما است، روز چهارشنبه برای دومین بار در جشنواره فیلم دریای سرخ به نمایش گذاشته میشود.
صنعت سینما در عربستان تا سال ۲۰۱۸ که سالنهای سینما پس از ۳۵ سال بازگشایی شد، تقریبا وجود نداشت اما این کشور عربی با سرمایهگذاری هنگفت در عرصه سینما و برگزاری جشنواره پرزق و برق دریای سرخ و در کنار آن ایجاد مشوقهایی برای تولید مشترک با سایر کشورها، با شتاب فراوانی خود در صدد جبران عقب ماندگی خود در این حوزه است.
کمیسیون فیلم عربستان که یک نهاد دولتی سعودی وابسته به وزارت فرهنگ و در فوریه ۲۰۲۰ در ریاض تأسیس شده، اکنون فیلمسازان بینالمللی را با مشوقهای بسیار به ساخت فیلم تولید مشترک با عربستان در خاک این کشور ترغیب میکند. این کشور در سال ۲۰۲۲ در جریان هفتادوپنجمین جشنواره بینالمللی فیلم کن اعلام کرد تا ۴۰ درصد هزینه ساخت فیلمهایی را که عوامل و استعدادهای سعودی را جذب و فرهنگ، تاریخ و پادشاهی این کشور را معرفی کنند، پرداخت میکند.
این جشنواره بخشی از برنامههای چشمانداز ۲۰۳۰ عربستان برای تقویت صنعت فرهنگی و سینمایی این کشور است و تلاش دارد با سرمایهگذاری کلان، جایگاهی در سینمای جهان کسب کند.
چهارمین جشنواره فیلم دریای سرخ امسال از ۵ تا ۱۴ دسامبر در شهر بندری جده میزبان نمایش ۱۲۰ فیلم از ۸۱ کشور جهان است.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بخش رسمی جشنواره کن شروع به کار کرد
- تازههایی از هفتاد و هشتمین جشنواره کن
- «امیلیا پرز» گزینهای برای اسکار / چگونه سردسته باند مواد مخدر، به زنی خیرخواه تبدیل میشود؟
- برگزاری نشست رسانهای دبیر جشنواره کن؛ فیلمهای حاضر در کن ۲۰۲۴ معرفی شدند/ فیلم کارگردان ایرانی در بخش مسابقه
- مدیر جشنواره کن به سوالات ورایتی پاسخ داد/ از مرگ سینما تا جشنواره سیاسی
- جشنواره عربستانی به فیلم ایرانی جایزه داد
- ویل اسمیت در عربستان از پروژه جدید سینمایی خود گفت
- سومین جشنواره دریای سرخ عربستان با «جن خوش قلب» افتتاح میشود
- حضور فیلم کوتاه «یک آغوش کوتاه» در بازار فیلم جشنواره کن
- مستند «کیارستمی مشغول کار است» به کن میرود
- «درون پوست» به جشنواره فیلم کن راه یافت
- رئیس داوران جشنواره فیلم کن معرفی شد
- جایزه جشنواره عربستانی برای یک فیلم ایرانی
- الیور استون رئیس داوران جشنواره عربستان شد/ یک فیلم ایرانی در رقابت
- سعید روستایی: چرا «برادران لیلا» در کمیته اسکار نیست؟
پربازدیدترین ها
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- فیلمهای بینالمللی نامزد گلدن گلوب و گمانهزنی درباره خوششانسترینها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ شهره آغداشلو بازیگر فصل سوم «چرخ زمان» شد
- بر اساس اعلام DGA؛ جایزه دستاورد یک عمرِ انجمن کارگردانان به آنگ لی اهدا میشود
- معرفی بازیگران نمایشهای «هدویگ» و «نامههای بینام و نشان»
- ساخت دنباله دیگری از فیلم پرفروش سال ۲۰۰۰/ رابرت دنیرو و بن استیلر در قسمت جدید «ملاقات با والدین»
- جشنواره «دیدار» کاملا مستقل برگزار میشود
- در آستانه زادروز زندهیاد کیومرث پوراحمد؛ نسخه ویژه نابینایان «خواهران غریب» با صدای لاله اسکندری منتشر میشود
- فرصت بهرهمندی از ۱۰ گیگابایت اینترنت هدیه برای مشترکان غیرفعال همراه اول
- ۳ فیلم کوتاه ایرانی در جشنواره قزاقستان
- آغاز بازبینی آثار متقاضی رقابت در جشنواره فیلم فجر از ۲۲ آذر
- معرفی مدیرعامل همراه اول بهعنوان کارفرمای سلامتمحور ملی سال ۱۴۰۳
- «عزیز» پایان پاییز اکران میشود
- ۶فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ نقدی بر «سندروم تابستان بیپایان»؛ یک اتهام تکاندهنده، تعطیلات خانوادگی را برهم میزند
- فیلمهای بینالمللی نامزد گلدن گلوب و گمانهزنی درباره خوششانسترینها
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ ۱۰ فیلم برتر سال ۲۰۲۴ از نگاه مجله آتلانتیک؛ یک سال دیگر از بحران وجودی برای هالیوود و سالی عالی برای سینما
- یک نامزدی برای «دانه انجیر معابد»؛ نامزدهای گلدن گلوب ۲۰۲۵ معرفی شدند
- پیشنهاد مدیر جشنواره کن به عربستانیها
- «گربه» و «ابط الجوزا» روی صحنه میروند
- «آنورا» برگزیده منتقدان لسآنجلس شد
- نمایش موزیکال «کورالاین» روی صحنه میرود
- «درون و بیرون۲»؛ مدیریت شکوهمند یک اضطراب
- تحقق تجربه زندگی دیجیتال در ایرانمال با همکاری همراه اول
- اکران ۳ فیلم جدید از ۲۸ آذر
- در مراسم زادروز زندهیاد «داریوش مهرجویی» مطرح شد؛ مهرجویی سهم عمدهای در بخشهای مختلف تاریخ سینمای ایران دارد
- داوران هفتمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران معرفی شدند
- یک کارگردان دیگر به دفاع از «جوکر ۲» برخاست؛ منتقدان احمق بمیرید!
- یادداشت فریدون جیرانی درباره وضعیت سینمای اجتماعی؛ باور تغییر باورها
- «دِویل» با ردهبندی سنی روی صحنه میرود
- بررسی مسائل حقوقی سکوهای نمایش خانگی
- درباره نمایش «کاتیوشا»؛ تکنیک در میدان رنگ