پس از اعتراضات به نبود تنوع نژادی در جوایز اسکار طی دو سال گذشته، هالیوود امسال با چالش جدید حضور حداقلی نامزدهای زن مواجه شده است.
به گزارش سینماسینما، پس از دو سال که هیچ بازیگر سیاهپوستی در شاخههای بازیگری اسکار نامزد کسب جایزه نشد و این اتفاق با حواشی و تشکیل کمپین اعتراضی #اسکارخیلیسفید همراه شد، امسال شرایط کاملا متفاوتی رقم خورد و از میان مجموع ۲۰ نامزد شاخههای نقش اصلی و مکمل مرد و زن، ۷ بازیگر سیاه پوست نامزد کسب جایزه شدند، اما آنچه امسال به تدریج توجهات و اعتراضاتی را به سمت خود جلب کرده این است که در میان نامزدهای جوایز اسکار به استثنای شاخه بازیگری، ۸۰ درصد از نامزدها مرد هستند.
در میان نامزدهای شاخه بهترین کارگردان و فیلمبرداری جوایز اسکار امسال هیچ نامزد کسب جایزه زنی دیده نمیشود و در مجموع در شاخههای غیربازیگری زنان حضور حداقلی ۲۰ درصدی را در مقایسه با مردان دارند که برابر با کسب ۲۷ نامزدی از مجموع ۱۵۲ کرسی نامزدی جوایز اسکار است.
در یک مطالعه آماری که توسط موسسه غیردولتی «The Women’s Media Center» انجام شده و نتایج آن در نشریه ورایتی منتشر شده آمده است که بین سالهای ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۶ تنها ۱۹ درصد از زنان توانستهاند در شاخههای بازیگری نامزد جایزه اسکار شوند.
همچنین بر اساس اماری که اخیرا از سوی مرکز مطالعات زنان در سینما و تلویزیون امریکا منتشر شده، زنان کارگردانی تنها ۷ درصد از ۲۵۰ فیلم پرفروش سینمای آمریکا را در سال ۲۰۱۶ بر عهده داشتهاند که در مقایسه با آمار سال گذشته آن نیز دو درصد کاهش دارد. از سویی دیگر زنان تنها ۱۷ درصد از تمامی کارگردانان، نویسندگان، تهیهکنندگان، تدوینکنندگان و فیلمبردان فعال در ۲۵۰ فیلم پرفروش سینمای آمریکا در سال ۲۰۱۸ به خود اختصاص دادهاند و بنابراین میتوان گفت مساله عدم تنوع جنسیتی تنها محدود به جوایز اسکار نیست و پدیدهای گسترده در هالیوود و در مقیاسی بزرگتر سینمای جهان است.
اعتراضات به #اسکارخیلیسفید پس از دو سال امسال به خوبی جواب داد و آکادمی اسکار ضمن وضع قوانینی جدید درنهایت ۷ بازیگر رنگینپوست را در میان نامزدهای بازیگری قرار دارد و حالا هالیوود باید فکری به حال حضور حداقلی سینماگران زن کند.
با انتخاب «دونالد ترامپ» به عنوان رئیس جمهور جدید آمریکا و مواضع ضدزنانه وی، زنان آمریکا یک تظاهرات میلیونی در اعتراض به این رویکرد برگزار کردند و حال باید دید هالیوود چگونه با این چالش رو به رو خواهد شد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- تردید لئوناردو دیکاپریو درباره تصاحب هالیوود توسط هوش مصنوعی
- یک چرخش استراتژیک بزرگ؛ نتفلیکس برای خرید برادران وارنر، وارد مذاکرات انحصاری شد
- پیشبینی اسکاری سردبیر هالیوود ریپورتر؛ فیلم پناهی برای اسکار چقدر شانس دارد؟
- کسی برای شهرت، تره هم خُرد نمیکند/ جورج کلونی از بزرگ کردن فرزندانش در هالیوود صرفنظر کرد
- یک اثر ایرانی دیگر در اسکار ۲۰۲۶؛ فیلم شهرام مکری نماینده تاجیکستان شد
- فیلمی درباره کشتار نانجینگ؛ چین «محکوم به حق» را به اسکار فرستاد
- بازگشت آقااسفندیار با واکنش به بیانیه هیات انتخاب کمیته اسکار
- برای شرکت در نود و هشتمین دوره؛ هند، فیلم اسکورسیزی را به اسکار معرفی کرد
- جعفر پناهی خطاب به آکادمی اسکار: انحصار دولتی در انتخابِ نماینده بخش بینالمللی را بشکنید
- گلایه حامد بهداد از کمیته انتخاب فیلم برای اسکار؛ سر «پیر پسر» را بریدید
- زنجیره بیانیهها درباره اسکار ادامه دارد؛ حمایت۸۰ سینماگر دیگر از تصمیم خانهسینما
- فیلم جعفر پناهی در راه آکادمی؛ فرانسه «یک تصادف ساده» را به اسکار فرستاد
- یورش نظامیان اسرائیلی به خانه فیلمساز برنده اسکار
- ۵ نامزد برای معرفی به اسکار اعلام شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود





