جاناتان دمی، کارگردان برنده اسکار فیلم معروف «سکوت برهها» در سن ۷۳ سالگی درگذشت.
به گزارش سینماسینما، به نقل از «ایندی وایر»، جاناتان دمی، کارگردان، نویسنده و تهیهکننده آمریکایی که در کارنامه سینمایی متنوعش از آثار مستند تا فیلم معروف «سکوت برهها» و «فیلادلفیا» دیده میشود، در سن ۷۳ سالگی در نیویورک درگذشت.
علت مرگ او از سوی نزدیکانش ابتلا به سرطان مری و عوارض بیماریهای قلبی اعلام شده است. او در سال ۲۰۱۰ تحت درمان قرار گرفت اما بیماری او در سال ۲۰۱۵ بازگشت و در هفتههای اخیر وضعیت سلامتی وخیمی پیدا کرده بود.
رابرت جاناتان دمی متولد ۲۲ فوریه ۱۹۴۴ اولین فیلم خود را در سال ۱۹۷۱ تحت عنوان «فرشتهها سخت میآیند» ساخت، اما در دهه ۸۰ میلادی با ساخت چندین فیلم چون «ملوین و هاوارد»، «تغییر نوسان» و «چیزی وحشی» به دوره جدیدی در کارنامه سینمایی خود رسید و تحسین منتقدین را برانگیخت.
دمی در سال ۱۹۹۱ با ساخت فیلم «سکوت برهها» با بازی آنتونی هاپکینز و جودی فاستر به اوج شهرت رسید و با این فیلم موفق به کسب پنج جایزه اسکار از جمله بهترین فیلم شد.
«سکوت برهها» پس از «در یک شب اتفاق افتاد» و «دیوانه از قفس پرید» سومین فیلمی است که توانسته در پنج شاخهٔ اصلی جایزهٔ اسکار شامل بهترین فیلم، بهترین بازیگر نقش اول مرد، بهترین بازیگر نقش اول زن، بهترین کارگردانی و بهترین فیلمنامه اقتباسی، جایزه اسکار دریافت کند، همچنین تاکنون تنها فیلم برندهٔ جایزهٔ اسکار بهترین فیلم در ژانر ترسناک است.
این کارگردان امریکایی در سال ۱۹۹۳ نیز فیلم موفق «فیلادلفیا» را مقابل دوربین برد که جایزه بهترین بازیگر نقش اصلی مرد را برای تام هنکس به ارمغان آورد.
آخرین ساخته سینمایی او «ریکی و فلش» نام داشت که در سال ۲۰۱۵ با بازی مریل استریپ به سینما آمد و در چند سال اخیر نیز به سریال سازی مشغول بود.
منبع: خبرآنلاین
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»





