گیشه سینمای چین در سال ۲۰۲۲ نسبت به سال گذشته میلادی با افت ۳۶ درصدی مواجه شد و به اندکی بیش از ۳۰ میلیارد یوان (۴.۳۵ میلیارد دلار) رسید.
به گزارش سینماسینما، رسانه دولتی چین با استناد به ارقام اداره فیلم این کشور اعلام کرد که ۸۵ درصد از درآمد کل سال ۲۰۲۲ سینمای چین از محل فیلمهای داخلی حاصل شده که فیلم «نبرد در دریاچه چانگجین ۲» با فروش ۴.۰۷ میلیارد یوان (۶۳۶ میلیون دلار) پیشتاز بوده است.
در مقایسه با ۲۰۱۹ و پیش از همهگیری کووید-۱۹، فروش سینمای چین به بیش از نصف کاهش یافته است. جمع فروش سینمای چین در چنین مقطع زمانی در سال ۲۰۱۹ به ۸.۱۱ میلیارد دلار رسیده بود.
گیشه چین برای بیشتر از یک دهه منتهی به سال ۲۰۱۹ در حال رشد بود و این کشور با پشت سر گذاشتن ژاپن به دومین بازار بزرگ سینمای جهان تبدیل شد. در سال ۲۰۲۰ و دوباره در سال ۲۰۲۱، به دلیل خروج سریعتر از شرایط کرونایی، صنعت سینمای چین از آمریکای شمالی پیشی گرفت و بزرگترین بازار سینمایی جهان نام گرفت.
بر اساس گزارش منتشر شده از سوی کمپانی «Comscore»، فروش کلی سینمای آمریکا درسال ۲۰۲۲ به ۷.۴ میلیارد دلار رسیده که ۶۸ درصد بیشتر از سال ۲۰۲۱ است اما ۳۸ درصد کمتر از سال ۲۰۱۹، آخرین سال قبل از همه گیری کووید-۱۹ است و آمریکا عنوان بزرگترین بازار سینمایی جهان را از چین گرفت.
آخر هفته گذشته، فیلم «آواتار: راه آب» ساخته جیمز کامرون با ۱۵۲.۸ میلیون دلار و با عبور از فیلم «دنیای ژوراسیک: قلمرو» به پرفروشترین فیلم خارجی سال چین تبدیل شد.
بازار سینمای چین در طول سال گذشته میلادی به شدت تحت تأثیر مسائل مربوط به کووید قرار گرفت، از جمله قرنطینه های طولانی در شهرهای مختلف و کاهش چشمگیر فعالیت سالنهای نمایش فیلم. چین اخیراً سیاستهای سختگیرانه کووید-صفر را لغو کرده که منجر به بروز مجموعهای از مشکلات با افزایش شمار موارد ابتلا و نگرانی مخاطبان از ترک خانههای خود شده است.
در همان حال چین محدویتهای زیادی برای اکران فیلمهای هالیوودی اعمال کرده است و از سال ۲۰۱۹ تاکنون و اکران فیلم «انتقام جویان: آخر بازی»، هنوز هیچ فیلمی از محصولات مارول در این کشور اکران نشده است.
با نزدیک شدن به پایان سال، فیلم «حقیقت علیبابا» که گیشه موفقی برای آن برآورد شده بود، تاریخ اکران خود را ۳۱ دسامبر به زمانی دیگر در سال جدید میلادی موکول کرد.
نگرانیهایی نیز در مورد تعطیلات معمولاً پر سود سال نوی چینی وجود دارد که در اوایل سال ۲۰۲۳ و به طور رسمی از ۲۲ ژانویه آغاز می شود. در حال حاضر فیلم «زمین سرگردان ۲» را در آن تاریخ رزرو کرده که دنباله ای بر فیلم پرفروش ماجراجویی علمی-تخیلی ۲۰۱۹ است.
در حالی که نگرانیهایی از اوجگیری مجدد شیوع ویروس کرونا وجود دارد، آخر هفته گذشته آمار دلگرم کنندهای حاصل شد و فیلم «آواتار: راه آب» نسبت به هفته قبل ۴۲ درصد افزایش فروش را به ثبت رساند.
در میان ۵ فیلم پرفروش سینمای چین در سال ۲۰۲۲، همگی از تولیدات داخلی بودند و «نبرد در دریاچه چانگجین ۲» و پس از آن کمدی علمی-تخیلی «مرد ماه»، کمدی «خیلی عالی برای کشتن»، درام خانوادگی«روشن کردن ستارهها» و فیلم هیجانی «بازگشت به خانه»، رتبههای اول تا پنجم را به خود اختضاص دادند.
منبع: ایسنا به نقل ددلاین
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فروش سینماهای چین ۸۳ درصد در سال ۲۰۲۳ رشد کرد/ فروش ۷.۷۳ میلیاردی
- چین با «زمین سرگردان ۲» به اسکار رفت
- برگزیدگان اسکار معرفی شدند/ درخشش «همه چیز همه جا به یکباره»
- پایان رایگیری اسکار ۲۰۲۳
- «آواتار ۲» سومین فیلم پرفروش تاریخ سینما شد
- برگزیدگان بفتا معرفی شدند/ «در جبهه غرب خبری نیست»؛ بهترین فیلم
- «آواتار ۲» برای پیام محیط زیستی جایزه برد/ جایزهی فناوری به «پینوکیو» رسید
- «آواتار ۲» جای «تایتانیک» را گرفت
- ثبت یک رکورد جدید/ توفان «پاتان» بریتانیا را هم گرفت
- ۳۰۱ فیلم بلند واجد شرایط اسکار شدند/ «خرس نیست» پناهی در لیست
- در سال ۲۰۲۲؛ باکس آفیس فرانسه از ریکاوری درآمد/ فروش ۱۵۲ میلیون قطعه بلیت
- پیشبینی آخر سال برای اسکار ۲۰۲۳
- آیا «آواتار» فیلم تام کروز را پایین میکشد؟
- آیا فروش «آواتار۲» تا پیش از سال نو میلیارد دلاری میشود؟
- واکنش جیمز کامرون به ضرر ۲۵۰ میلیون دلاری مت دیمون/ بیخیالش شو!
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





