گیشه سینمای چین در سال ۲۰۲۲ نسبت به سال گذشته میلادی با افت ۳۶ درصدی مواجه شد و به اندکی بیش از ۳۰ میلیارد یوان (۴.۳۵ میلیارد دلار) رسید.
به گزارش سینماسینما، رسانه دولتی چین با استناد به ارقام اداره فیلم این کشور اعلام کرد که ۸۵ درصد از درآمد کل سال ۲۰۲۲ سینمای چین از محل فیلمهای داخلی حاصل شده که فیلم «نبرد در دریاچه چانگجین ۲» با فروش ۴.۰۷ میلیارد یوان (۶۳۶ میلیون دلار) پیشتاز بوده است.
در مقایسه با ۲۰۱۹ و پیش از همهگیری کووید-۱۹، فروش سینمای چین به بیش از نصف کاهش یافته است. جمع فروش سینمای چین در چنین مقطع زمانی در سال ۲۰۱۹ به ۸.۱۱ میلیارد دلار رسیده بود.
گیشه چین برای بیشتر از یک دهه منتهی به سال ۲۰۱۹ در حال رشد بود و این کشور با پشت سر گذاشتن ژاپن به دومین بازار بزرگ سینمای جهان تبدیل شد. در سال ۲۰۲۰ و دوباره در سال ۲۰۲۱، به دلیل خروج سریعتر از شرایط کرونایی، صنعت سینمای چین از آمریکای شمالی پیشی گرفت و بزرگترین بازار سینمایی جهان نام گرفت.
بر اساس گزارش منتشر شده از سوی کمپانی «Comscore»، فروش کلی سینمای آمریکا درسال ۲۰۲۲ به ۷.۴ میلیارد دلار رسیده که ۶۸ درصد بیشتر از سال ۲۰۲۱ است اما ۳۸ درصد کمتر از سال ۲۰۱۹، آخرین سال قبل از همه گیری کووید-۱۹ است و آمریکا عنوان بزرگترین بازار سینمایی جهان را از چین گرفت.
آخر هفته گذشته، فیلم «آواتار: راه آب» ساخته جیمز کامرون با ۱۵۲.۸ میلیون دلار و با عبور از فیلم «دنیای ژوراسیک: قلمرو» به پرفروشترین فیلم خارجی سال چین تبدیل شد.
بازار سینمای چین در طول سال گذشته میلادی به شدت تحت تأثیر مسائل مربوط به کووید قرار گرفت، از جمله قرنطینه های طولانی در شهرهای مختلف و کاهش چشمگیر فعالیت سالنهای نمایش فیلم. چین اخیراً سیاستهای سختگیرانه کووید-صفر را لغو کرده که منجر به بروز مجموعهای از مشکلات با افزایش شمار موارد ابتلا و نگرانی مخاطبان از ترک خانههای خود شده است.
در همان حال چین محدویتهای زیادی برای اکران فیلمهای هالیوودی اعمال کرده است و از سال ۲۰۱۹ تاکنون و اکران فیلم «انتقام جویان: آخر بازی»، هنوز هیچ فیلمی از محصولات مارول در این کشور اکران نشده است.
با نزدیک شدن به پایان سال، فیلم «حقیقت علیبابا» که گیشه موفقی برای آن برآورد شده بود، تاریخ اکران خود را ۳۱ دسامبر به زمانی دیگر در سال جدید میلادی موکول کرد.
نگرانیهایی نیز در مورد تعطیلات معمولاً پر سود سال نوی چینی وجود دارد که در اوایل سال ۲۰۲۳ و به طور رسمی از ۲۲ ژانویه آغاز می شود. در حال حاضر فیلم «زمین سرگردان ۲» را در آن تاریخ رزرو کرده که دنباله ای بر فیلم پرفروش ماجراجویی علمی-تخیلی ۲۰۱۹ است.
در حالی که نگرانیهایی از اوجگیری مجدد شیوع ویروس کرونا وجود دارد، آخر هفته گذشته آمار دلگرم کنندهای حاصل شد و فیلم «آواتار: راه آب» نسبت به هفته قبل ۴۲ درصد افزایش فروش را به ثبت رساند.
در میان ۵ فیلم پرفروش سینمای چین در سال ۲۰۲۲، همگی از تولیدات داخلی بودند و «نبرد در دریاچه چانگجین ۲» و پس از آن کمدی علمی-تخیلی «مرد ماه»، کمدی «خیلی عالی برای کشتن»، درام خانوادگی«روشن کردن ستارهها» و فیلم هیجانی «بازگشت به خانه»، رتبههای اول تا پنجم را به خود اختضاص دادند.
منبع: ایسنا به نقل ددلاین
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فروش سینماهای چین ۸۳ درصد در سال ۲۰۲۳ رشد کرد/ فروش ۷.۷۳ میلیاردی
- چین با «زمین سرگردان ۲» به اسکار رفت
- برگزیدگان اسکار معرفی شدند/ درخشش «همه چیز همه جا به یکباره»
- پایان رایگیری اسکار ۲۰۲۳
- «آواتار ۲» سومین فیلم پرفروش تاریخ سینما شد
- برگزیدگان بفتا معرفی شدند/ «در جبهه غرب خبری نیست»؛ بهترین فیلم
- «آواتار ۲» برای پیام محیط زیستی جایزه برد/ جایزهی فناوری به «پینوکیو» رسید
- «آواتار ۲» جای «تایتانیک» را گرفت
- ثبت یک رکورد جدید/ توفان «پاتان» بریتانیا را هم گرفت
- ۳۰۱ فیلم بلند واجد شرایط اسکار شدند/ «خرس نیست» پناهی در لیست
- در سال ۲۰۲۲؛ باکس آفیس فرانسه از ریکاوری درآمد/ فروش ۱۵۲ میلیون قطعه بلیت
- پیشبینی آخر سال برای اسکار ۲۰۲۳
- آیا «آواتار» فیلم تام کروز را پایین میکشد؟
- آیا فروش «آواتار۲» تا پیش از سال نو میلیارد دلاری میشود؟
- واکنش جیمز کامرون به ضرر ۲۵۰ میلیون دلاری مت دیمون/ بیخیالش شو!
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش
- رونمایی از پوستر انیمیشن «شنگول و منگول» در آستانه اکران
- درباره «اتاق بغلی» اثر پدرو آلمودووار/ مرز باریک دوستی و مرگ زیر جهانی از زندگی و رنگ
- استادان و کارگاههای «سینماحقیقت۱۸» را بشناسید