موسسه فیلم آمریکا (AFI) طبق روال هر سال، فهرست ۱۰ فیلم برتر ۲۰۲۲ را اعلام کرد، فهرستی که نقش مهمی در فصل جوایز سینمایی و جوایز اسکار دارد.
به گزارش سینماسینما، «آواتار: راه آب» (Avatar: The Way of Water)، «الویس» (Elvis)، «همه چیز همه جا به یکباره» (Everything Everywhere All at Onc)، «فبلمنز» (The Fabelmans)، «نَه» (Nope)، «او گفت» (She Said)، «تار» (Tár)، «تاپ گان: ماوریک» (Top Gun: Maverick)، «پادشاه زن» (The Woman King) و «زنان حرف میزنند» (Women Talking)؛ ۱۰ فیلمی هستند که به انتخاب موسسه فیلم آمریکا از نظر فرهنگی و هنری نماینده مهم ترین دستاوردهای امسال سینما تلقی میشوند.
همچنین جایزه ویژه موسسه فیلم آمریکا در سال ۲۰۲۲ هم به فیلم «بنشیهای اینشرین» (The Banshees of Inisherin) ساخته «مارتین مکدونا» تعلق خواهد گرفت.
شگفتی بزرگ این فهرست عدم حضور هیچ فیلمی از پلتفرم های نمایش آنلاین بویژه آمازون، اپل و نتفلیکس، در بین ۱۰ فیلم برتر ()AFI است، اتفاقی که برای نخستین بار از سال ۲۰۱۶ روی میدهد.
فهرست موسسه فیلم آمریکا از این جهت مهم است که پیشبینی کننده خوبی برای فهرست نهایی ۱۰ نامزد شاخه بهترین فیلم اسکار است. به عنوان مثال، سال گذشته، هشت مورد از فهرست ۱۰ فیلم برتر ۲۰۲۱ به انتخاب موسسه فیلم آمریکا بعلاوه فیلم «بلفاست» (برنده جایزه ویژه) به جمع نامزدهای نهایی اسکار بهترین فیلم راه یافتند و این بدان معناست که در مجموع موسسه فیلم آمریکا و آکادمی اسکار بر سر ۹ مورد از ۱۰ مورد نامزدهای نهایی این شاخه هم نظر بودند و تنها فیلم ژاپنی در فهرست موسسه فیلم آمریکا حضور نداشت. «تیک، تیک… بوم!» و «تراژدی مکبث» هم دو فیلم دیگر در فهرست (AFI) بودند که در شاخههایی غیر از بهترین فیلم نامزد دریافت جایزه شدند.
مراسم اعطای جوایز سالانه موسسه فیلم آمریکا، ۱۳ ژانویه (۲۳ دی ماه) در لس آنجلس برگزار میشود.
منبع: ایسنا به نقل از ددلاین
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- پیشبینی اسکاری سردبیر هالیوود ریپورتر؛ فیلم پناهی برای اسکار چقدر شانس دارد؟
- یک اثر ایرانی دیگر در اسکار ۲۰۲۶؛ فیلم شهرام مکری نماینده تاجیکستان شد
- فیلمی درباره کشتار نانجینگ؛ چین «محکوم به حق» را به اسکار فرستاد
- بازگشت آقااسفندیار با واکنش به بیانیه هیات انتخاب کمیته اسکار
- برای شرکت در نود و هشتمین دوره؛ هند، فیلم اسکورسیزی را به اسکار معرفی کرد
- جعفر پناهی خطاب به آکادمی اسکار: انحصار دولتی در انتخابِ نماینده بخش بینالمللی را بشکنید
- گلایه حامد بهداد از کمیته انتخاب فیلم برای اسکار؛ سر «پیر پسر» را بریدید
- زنجیره بیانیهها درباره اسکار ادامه دارد؛ حمایت۸۰ سینماگر دیگر از تصمیم خانهسینما
- فیلم جعفر پناهی در راه آکادمی؛ فرانسه «یک تصادف ساده» را به اسکار فرستاد
- یورش نظامیان اسرائیلی به خانه فیلمساز برنده اسکار
- ۵ نامزد برای معرفی به اسکار اعلام شد
- خانه سینما از کمیته اسکار خارج شد؛ نقشی در این کمیته نداریم/ آرزوی موفقیت برای فیلم معرفی شده
- ژاپن «کوکوهو» را به اسکار میفرستد
- برای شرکت در نود و هشتمین دوره؛ بلغارستان «تاریکا» را به اسکار میفرستد
- برای رقابت در اسکار ۲۰۲۶؛ «شیفت آخر» نماینده سوئیس شد
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





