بفتا «مجمع کاردینالها» را به عنوان بهترین فیلم سال برگزید و به «بروتالیست» ۴ جایزه داد.
به گزارش سینماسینما، شب پیش در مراسم اهدای جوایز بفتا، رای دهندگان آکادمی بریتانیا ترجیح دادند که تا حد زیادی جوایز را بین فیلمهای مختلف پخش کنند تا یک فیلم برنده محض شب نباشد.
در این میان اما تنها یک فیلم جایزه بهترین فیلم را برد و آن «مجمع کاردینالها» بود که با ۱۱ نامزدی، بیشترین تعداد نامزدی را مال خود کرده بود. این فیلم میهج که ساخته ادوارد برگر درباره روابط پشت پرده واتیکان است، در کنار «بروتالیست» برادی کوربت که در نهایت ۴ بفتا را به خانه برد، برندگان اصلی شب آکادمی بریتانیا بودند. «بروتالیست» یک فیلم حماسی آمریکایی ۳.۵ ساعته هم آدرین برودی را صاحب جایزه بهترین بازیگر مرد کرد و هم جایزه کارگردان را برای کوربت به ارمغان آورد.
در همین حال مایکی مدیسون برای «آنورا» جایزه بازیگر زن را برد و این در حالی بود که به نظر بسیاری، دمی مور برای «ماده» یک شرط مطمئن برای کسب این جایزه به نظر می رسید.
موزیکال جنایی ژاک اودیار یعنی «امیلیا پرز»، «شرور» اقتباس موزیکال موفق جان ام چو، «یک درد واقعی» جسی آیزنبرگ و «تلماسه: قسمت دوم» دنباله حماسی علمی تخیلی دنی ویلنوو هم هر یک با کسب جوایزی این مراسم را ترک کردند. شاید یکی از مهمترین انتقادها به این تقسیم جوایز این بود که «یک ناشناخته کامل» فیلم زندگینامهای بسیار تحسینشده درباره باب دیلن ساخته جیمز منگولد با وجود ۶ نامزدی، دست خالی به خانه رفت.
این رویداد چندان به مسایل سیاسی توجه نداشت و دیوید تنانت مجری برنامه تنها کسی بود که از دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا نام برد و گفت مثل بیتلجویس است، اما در نهایت این بخش از پخش مراسم که از بیبیسی صورت میگرفت، حذف شد.
در هنگام کسب جایزه بهترین فیلم توسط ژاک اودیار برای «امیلیا پرز» وی از کارلا سوفیا گاسکون، بازیگر اصلی این فیلم هم یاد کرد، اما این بازیگر برای افشای توئیتهای نژادپرستانه اش در مراسم حضور نداشت.
فهرست کامل برندگان بفتا چنین است:
بهترین فیلم: «مجمع کاردینالها»
بازیگر زن: مایکی مدیسون برای «آنورا»
بازیگر مرد: آدرین برودی برای «بروتالیست»
بازیگر زن نقش مکمل: زوئی سالدانا برای «امیلیا پرز»
بازیگر مرد نقش مکمل: کایران کالکین برای «یک درد واقعی»
کارگردان: بردی کوربت برای «بروتالیست»
فیلمنامه غیراقتباسی: «یک درد واقعی» نوشته جسی آیزنبرگ
فیلمنامه اقتباسی: «مجمع کاردینالها» نوشته پیتر استراگان
فیلم بریتانیایی: «مجمع کاردینالها»
اولین کار برجسته یک نویسنده، کارگردان یا تهیه کننده بریتانیایی: «نی کپ» ساخته ریچ پپیات
فیلم غیرانگلیسی زبان: «امیلیا پرز» ساخته ژاک اودیار
مستند: «سوپر/مرد: داستان کریستوفر ریو»
انیمیشن: «والاس و گرومیت: انتقامگیرترین پرندگان»
فیلم کودک و خانواده: «والاس و گرومیت: انتقامگیرترین پرندگان»
گروه بازیگران: «آنورا» شان بیکر، سامانتا کوان
فیلمبرداری: «بروتالیست» لول کرولی
تدوین: «مجمع کاردینالها» نیک امرسون
طراحی لباس: «شرور» پل تازول
گریم و مو: «ماده»
موسیقی : «بروتالیست» دنیل بلومبرگ
طراحی تولید: «شرور»
صدا: «تلماسه: قسمت دوم»
جلوه های بصری ویژه: «تلماسه: قسمت دوم»
انیمیشن کوتاه بریتانیایی: «سرگردانی تا شگفتی»
فیلم کوتاه بریتانیایی: «سنگ، کاغذ، قیچی»
جایزه بازیگر نوظهور (با رأی عمومی): دیوید جانسون
منبع: خبرگزاری مهر به نقل از ورایتی
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «مجمع کاردینالها» دچار بیماری «ولع ایده» است
- پس از کسب جایزه بهترین بازیگر زن در اسکار ۲۰۲۵/ پیام مایکی مدیسون ستاره «آنورا»، به دمی مور: «عاشقشم»
- دشواریهای سینمای مستقل از دید کارگردان «آنورا»
- با پیشتازی «آنورا» در جوایز؛ برندگان جوایز اسپریت معرفی شدند
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- «شوگان» بیشترین جایزه را گرفت؛ اعلام برندگان انجمن نویسندگان آمریکا
- پس از حذف از اسکار؛ بازیگر جنجالی «امیلیا پرز» از مراسم بفتا هم خط خورد
- اعلام برندگان جوایز انتخاب منتقدان؛ «آنورا» بهترین فیلم ۲۰۲۵ شد
- با نامزدی در ۳۲ رشته؛ یونیورسال در بفتای ۲۰۲۵ درخشید
- برای دریافت اسکار ۲۰۲۵؛ انجمن نویسندگان نامزدهای بهترین فیلمنامه را معرفی کرد
- معرفی نامزدهای جوایز ۲۰۲۵ انجمن کارگردانان آمریکا
- معرفی برندگان گلدن گلوب ۲۰۲۵؛ پیشتازی «امیلیا پرز» با ۴ جایزه/ بردی کوربت بهترین کارگردان شد
- فیلم رسولاف میان بهترین فیلمهای غیرانگلیسی/ اعلام برندگان انجمن ملی منتقدان فیلم آمریکا
- برآیندی از نظرسنجیهای مختلف؛ بهترین فیلمهای ۲۰۲۴ به انتخاب بیش از ۴۰۰ منتقد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





