سینماسینما، محمد حقیقت/ ونیز (پنجم سپتامبر): هفتادوششمین دوره جشنواره ونیز روزهای آخر خود را میگذراد و تنها سه فیلم در بخش مسابقه باقی ماندهاند.
از آخرین فیلمهای مسابقه که امروز صبح پنجشنبه به نمایش درآمد فیلمی ۱۶۴ دقیقهای از پرتغال است. این فیلم “دامنه” نام دارد و ساخته تیاگو گدس است که به نظر میرسد میتواند توجه داوران را به خود جلب کند.
در این فیلم داستان طولانی یک خانواده بزرگ اشرافی وفئودال در قبل و بعد از انقلاب این کشور با میزانس وفیلمبردای بسیار خوب و با حوصله زیر ذره بین برده شده است. دراین راستا فساد درونی و درنهایت تباهی یک خانواده بزرگ بورژوازی را به خوبی نقاشی میکند. داستان درسالهای ۱۹۴۰ آغاز میشود و وقایع تحولات این کشور را از ورای یک دهکده با زمین های پنهاور که در اختیار ارباب نسبتا متجدد آنجا قرار دارد بررسی میکند.
اگرچه در آن زمان کشور تحت سلطه دیکتاتوری مرکزی است اما این ارباب با دهقانان خود به خوبی رفتار میکند و هنگامیکه انقلابیون از مراکز بزرگ به این ناحیه میآیند تا زمین ها را به اختیار خود بگیرند، علیرغم شورش آنها دهقانان برعلیه ارباب خود وارد کارزار نمیشوند!
فیلم کمی یادآور فیلم های اولیه برتولوچی مثل ۱۹۰۰ است البته در ابعاد محدودتر. “دامنه” را میتوان جزو فیلمهای خوب بخش مسابقه امسال قرار داد. البته باید یادآوری کرد که تا به امروز فیلم شاهکاری در ونیز ۲۰۱۹ ندیدیم و کلا به قدرت سال گذشته این جشنواره را نمی توان ارزیابی کرد، گرچه چند فیلم خوب مثل “متهم میکنم”( یک افسر و یک جاسوس) اثر پولانسکی، “جوکر” از آمریکا، “اد آسترا” با بازی براد پیت، همچنین “مارتین ادن” از ایتالیا برتری بیشتری نسبت به سایرین دارند.
دو فیلم در بخش مسابقه مانده که برای فعالان در مطبوعات ساعت ۹ صبح و دیگری ساعت ۱۱ونیم جمعه ششم سپتامبر نشان خواهند داد. یکی از آنها از مغولستان و دیگری از ایتالیا است. روز شنبه فیلمی که شیر طلا را خواهد گرفت یک بار دیگر ساعت هشت شب ، درسالن بزرگ دارسنا پخش میشود. درحالیکه مراسم اختتامیه در کاخ جشنواره و سالن اصلی ساعت هفت شب همان روز آغاز میشود.
جشنواره ونیز روز شنبه به پایان میرسد و برندگان بخش های گوناگون اعلام خواهند شد. برمبنای شنیده ها فیلم ایرانی “متری شیش و نیم” دومین ساخته سعید روستایی که با استقبال خوبی روبرو شد، شانس بالایی برای به دست آوردن جایزه ای در بخش افق ها دارد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- در حاشیه جشنواره فیلم ونیز؛ چهارمین دوره Cinema&Arts به دو هنرمند ایرانی جایزه داد
- نامهای عاشقانه به شهر تهران؛ جایزه اصلی بخش روزهای ونیز به فیلم ایرانی رسید
- ستارهباران منتقدان برای «صدای هند رجب»
- «بیگانه» بهترین فیلم روز هفتم جشنواره ونیز
- «درون امیر» حضور کسی را که نیست، رقم میزند
- غافلگیری در جشنواره ونیز با فیلمی از عربستان سعودی
- تظاهرات گسترده در جشنواره ونیز برای حمایت از مردم غزه
- مسترکلاس گروهی از نخبگان سینمای جهان در جشنواره ونیز
- برگزارکنندگان جشنواره اعلام کردند؛ جشنواره فیلم ونیز هک شد
- پس از اولین اکران در جشنواره ونیز؛ فیلم جیم جارموش به جشنواره فیلم نیویورک ۲۰۲۵ میرود
- جشنواره ونیز در حمایت از مردم غزه سنگ تمام گذاشت/ حضور دو فیلم از سینماگران ایرانی در بخش روزهای ونیز
- سهم سینماگران ایرانی از جشنواره ونیز
- آثار جشنواره ونیز ۲۰۲۵ اعلام شد/ فیلم علی عسگری در بخش افقها
- نمایش آثار برگزیده مدرسه جین کمپیون در جشنواره ونیز
- در بخش مسابقه اصلی؛ محمد رسولاف داور جشنواره ونیز ۲۰۲۵ شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود





