«سرگئی لوزنیتسا» کارگردانی اوکراینی در جشنواره ونیز گفت: وضعیت اوکراین نشان می دهد که تاریخ زمانی تکرار می شود که از آن درس نگیریم.
به گزارش سینماسینما، «سرگئی لوزنیتسا» کارگردان اوکراینی پیش از نمایش مستند جدیدش به نام «محاکمه کییف» در جشنواره ونیز در نقد برخی اتفاقات تاریخی که در دوره اتحاد جماهیر شوروی رخ داده صحبت کرد.
«لوزنیتزا» که به دلیل حمایت از فیلمسازان روسی از آکادمی فیلم اوکراین اخراج شده در کنفرانس مطبوعاتی فیلمش گفت که «باید برای اشتباهات گذشته پشیمان بود و تاریخ زمانی تکرار میشود که ما از تاریخ درس نگیریم، زمانی که آن را مطالعه نکردهایم و نخواهیم بدانیم چه اتفاقی برای ما افتاده است. خیلی سخت است و مردم باید انرژی زیادی را برای آن صرف کنند، وقتی تهاجم روسیه به اوکراین اتفاق افتاد، بلافاصله همه متوجه شدیم که شبیه ۸۰ سال پیش است و فهمیدیم که تازه شروع کردیم به تکرار همان چیزها. یعنی ما از جنگ درس نگرفتیم».
محاکمه کییف که با عنوان کییف نورنبرگ نیز شناخته میشود در ژانویه ۱۹۴۶ در اتحاد جماهیر شوروی برگزار شد و یکی از اولین محاکمه های پس از جنگ جهانی دوم بود که نازی های آلمان و همکاران آنها را محکوم کرد و طی آن ۱۵ متهم در مورد جنایات متجاوزان در قلمرو SSR اوکراین با حکم قضایی روبه رو شدند.
مستند جدید ساخته «سرگئی لوزنیتسا» با استفاده از فیلمهای آرشیوی دیده نشده در بخش خارج از مسابقه جشنواره ونیز حضور دارد و شامل لحظات کلیدی دادرسی، از جمله اظهارات متهمان و شهادتهای شاهدان و بازماندگان آشویتس و بابین یار را بازسازی میکند.
«لوزنیتسا» حمله به اوکراین را با اتفاقات تاریخی شوروی مرتبط دانست و گفت که امیدوار است روزی فیلمی درباره محاکمه نمایندگان اتحاد جماهیر شوروی بسازد.
وی همچنین گفت: در پایان این جنگ، محاکمهای هم علیه دولت اتحاد جماهیر شوروی در مورد جنایاتی که از سال ۱۹۱۷ انجام دادند و با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی پایان یافت باید برگزار شود. به دلیل آن که محاکمهای چون دادگاه نورنبرگ اتفاق نیفتاده است که ما این کشور را در چنین شرایطی کنونی میبینیم. وقتی مردم به این شکل فکر می کنند جای تعجب نیست. بدون چنین محاکمهای هیچ اتفاقی نمیافتد و این درگیریها بارها و بارها ظاهر خواهد شد».
«لوزنیتسا» در فوریه در واکنش به بیانیه «همبستگی با اوکراین» که پس از حمله روسیه به این کشور منتشر شد، از آکادمی فیلم اروپا استعفا داد. او در نامهای سرگشاده، مدیر آکادمی را به دلیل عدم اعتراض به خشونت محکوم کرد.
چند روز بعد، آکادمی فیلم اروپا اعلام کرد که فیلم های روسی را از جوایز فیلم اروپایی خود حذف می کند. اما «لوزنیتسا» با این تصمیم مخالفت کرد و گفت: «بسیاری از دوستان و همکاران، فیلمسازان روسی، در برابر این جنگ جنون آمیز موضع گرفته اند، آنها هم مانند ما قربانی این تجاوز هستند. او از مردم خواست تا دیگران را نه بر اساس گذرنامههایشان بلکه بر اساس اعمالشان قضاوت کنیم.»
چند روز بعد این کارگردان به دلیل مخالفت با تحریم فیلم های روسی از آکادمی فیلم اوکراین اخراج شده است.
منبع: ایسنا به نقل از گاردین

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- گفتوگو با مدیر جشنواره ونیز؛ سینما همچنان مؤثرترین راه برای اندیشیدن به دنیای معاصر است
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با نادر ساعیور به بهانه حضور فیلمش در بخش جنبی جشنواره ونیز/ انسان دشواری وظیفه است
- فیلمهای بخش هفته منتقدان ونیز معرفی شدند/ فیلم یک سینماگر ایرانی در لیست
- یک فیلم ایرانی به بخش روزهای مولفین جشنواره ونیز راه یافت
- نویسنده مراکشی رئیس افتخاری بخش روزهای مؤلفین جشنواره ونیز شد
- فیلم کوتاه «نیمهباز، نیمهبسته» به بخش افقهای جشنواره ونیز راه یافت
- فیلمهای بخش کلاسیکهای ونیز معرفی شدند/ به یاد دسیکا و ماسترویانی
- با بازی مایکل کیتون؛ فیلم ترسناک تیم برتون ونیز ۲۰۲۴ را افتتاح میکند
- جنگ ضد مردمی است/ نگاهی به فیلم «۲۰ روز در ماریوپل»
- ایزابل هوپر رئیس هیات داوران جشنواره ونیز شد
- مارکو مولر مدیر هنری یک جشنواره ایتالیایی شد
- معرفی برندگان جشنواره ونیز/ شیر طلا به «بیچارگان» رسید
- آخرین فیلم بخش مسابقه جشنواره ونیز؛ متفاوت، معقول و جذاب
- محمد حقیقت از ونیز گزارش میدهد؛ گمانهزنیها درباره برندگان/ مدیر جدید جشنواره کیست؟
- جشنواره ونیز؛ «بیچارگان» در صدر جدول منتقدان
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به «عروج» به بهانه زادروز لاریسا شپیتکو/ لحظه روبرو شدن با «خود»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
آخرین ها
- رکوردشکنی «پایتخت ۷» در تلوبیون؛ ۳۳۰ میلیون دقیقه تماشا و ۶۶۰ هزار کاربر همزمان
- فوت بازیگر آمریکایی؛ ریچارد چمبرلین درگذشت
- بزرگداشت رخشان بنیاعتماد برگزار شد
- نگاهی به فیلم عزیز؛ فیلمی قابل احترام
- عیدی ویژه همراه اول بهمناسبت عید فطر
- پرفروشهای سینما در هفته اول نوروز/ هیچ کدام از فیلمهای نوروزی، یک میلیون تماشاگر نداشتند
- آکادمی اسکار عذرخواهی کرد
- «میراث» در جشنواره هاتداکس رقابت میکند
- تازهترین ساخته هادی محقق به چین میرود/ اولین حضور جهانی «دِرنو» در جشنواره پکن
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم