یک وسترن مدرن با عنوان «جانوران» که در گیشههای اسپانیا و فرانسه هم موفق ظاهر شده بود ۹ جایزه از جوایز گویا ۲۰۲۳ را از آن خود کرد.
به گزارش سینماسینما، فیلم «جانوران» ساخته رودریگو سوروگوین کارگردان ۴۱ ساله اسپانیایی جوایز بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و بهترین فیلمنامه را از سیو هفتمین دوره جوایز گویا دریافت کرد. این فیلم در گیشه سینماهای کشورش و فرانسه هم موفقیتهای بزرگی به دست آورده و محبوب مردم هم بوده است.
با این حال مراسم اهدای جوایز گویا همزمان با انتشار خبر درگذشت کارلوس سائورا یکی از بزرگان سینمای اسپانیا برگزار شد که امسال چهره افتخاری گویا بود و طبعاً از روحیه شادی مراسم کاست.
اولالیا رامون بازیگر و همسر کارلوس سائورا فقید یادداشتی را که این کارگردان چند روز پیش از مرگش نوشته بود در مراسم خواند: خوشحال میشوم اگر الهام بخش کارگردانهای امروزی باشم. خودم را در بیکران کهکشان میبینم و همیشه گفتهام تخیل سریعتر از سرعت نور حرکت میکند.
در یک رویداد نادر یک بازیگر خارجی؛ دنیس منوشه فرانسوی که بازیگر «حرامزادههای بیآبرو» تارانتینو هم بود، جایزه بهترین بازیگر مرد را برای «جانوران» برد. وی برای نقشآفرینی فوقالعادهاش در نقش یک مهاجر فرانسوی در گالیسیای امروزی که توسط مردم محلی با استهزا روبه رو میشود اما از عقبنشینی خودداری میکند، این جایزه را دریافت کرد.
جایزه بهترین بازیگر مرد مکمل برای لوییس زاهار، جایزه بهترین فیلمبرداری، تدوین، صدا و موسیقی اوریجینال از دیگر جوایز فیلم «جانوران» بود.
فیلم موفق دیگر جوایز دیشب «زندان ۷۷» بود که موفق شد شماری از جوایز تکنیکی چون طراحی تولید، طراحی لباس و کارگردانی هنری را از آن خود کند.
ژولیت بینوش جایزه بینالمللی گویا را از دست ایزابل کوشت گرفت و در سخنانش درباره فلسفه بازیگریاش پس از ۴۰ سال گفت بازیگر بودن کافی نیست باید شادی و امید را منتقل کرد.
«لالایی» آلودا رودنیز د آزوآ که درامی درباره فرزندآوری است جایزه بهترین فیلم بلند اول و بهترین بازیگر زن برای لایا کاستا و بهترین بازیگر نقش مکمل زن برای سوزی سانچز را از آن خود کرد.
جایزه فیلمنامه اقتباسی هم به ایسا کامپو برای «یک سال، یک شب» رسید.
ایوان میمامبرس تهیه کننده دو جایزه نادر را با هم برد و هم برنده جایزه انیمیشن بلند برای «جنگهای تکشاخ» آلبرتو واسکوئس و هم برنده «حلقه» پابلو پولدری در بخش بهترین انیمیشن کوتاه شد.
جایزه بهترین فیلم ایبرو-آمریکایی به «آرژانتین ۱۹۸۵» ساخته سانتیاگو میتره از آرژانتین رسید و «بدترین آدم دنیا» ساخته یوآخیم تریه از نروژ هم بهترین فیلم اروپایی شناخته شد.
فیلمهای اسپانیایی در سال ۲۰۲۲ سهم ۲۲ درصدی از سینماهای کشورشان را داشتند که به لطف مجموعهای از فیلمهای خوب، سومین نتیجه قابل توجه در دهه اخیر بوده است. کمک به این امر را دولت پدرو سانچز که از علاقهمندان سینماست و در مراسم هم حضور داشت، از وظایف خود دانسته است و صندوق حمایت از سینمای دولتی با افزایش ۵۳ درصدی با رقم ۱۱۴ میلیون دلار در این مسیر تلاش میکند.
منبع: مهر به نقل از ورایتی
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- رالف فاینز و ژولیت بینوش بار دیگر همبازی می شوند
- گزارش سیفالله صمدیان از جشنواره فیلم کن/ از کاپولا تا مریل استریپ و علی عباسی
- مریل استریپ نخل طلای افتخاری کن را از ژولیت بینوش گرفت
- کنارهگیری آگنیشکا هالند؛ ژولیت بینوش ریاست آکادمی فیلم اروپا را بر عهده میگیرد
- معرفی برندگان جوایز گویا/ «جامعه برف» بهترین فیلم شد
- نماینده فرانسه در اسکار معرفی شد/ تریه از رقابت برای اسکار بینالمللی باز ماند
- آثار کیارستمی و کارلوس سائورا در برزیل نمایش داده میشود
- فوت فیلمساز اسپانیایی منتقد فرانکو/ کارلوس سائورا درگذشت
- زمانهی قحطی فیلم خوب/ به جای بهترینها، بدترین فیلمهای ۲۰۲۲
- معرفی برگزیدگان جوایز لومیر/ «شب دوازدهم» بهترین فیلم شد
- مورگان فریمن در دنیای «لوسی» میماند/ بازی در سریال
- ژولیت بینوش جایزه سنسباستین را دریافت میکند
- گمانهزنی درباره بهترین فیلم بینالمللی اسکار/ شانس بالای آسیا
- پیشبینی ورایتی از پنج نامزد نهایی اسکار بهترین فیلم بینالملل
- ۱۵ فیلم برتر سال ۲۰۲۱ به انتخاب یک سایت فرانسوی
پربازدیدترین ها
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
آخرین ها
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش
- رونمایی از پوستر انیمیشن «شنگول و منگول» در آستانه اکران
- درباره «اتاق بغلی» اثر پدرو آلمودووار/ مرز باریک دوستی و مرگ زیر جهانی از زندگی و رنگ
- استادان و کارگاههای «سینماحقیقت۱۸» را بشناسید
- بر مبنای آمار سمفا؛ روند صعودی فروش سینماها در هفته گذشته نزولی شد
- محمد شکیبانیا رئیس سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند شد
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
- کارگردان «سه جلد»: اقتصاد سینمای ایران را چند سکانس رقص میگرداند
- نمایش دو مستند از ناصر تقوایی در موزه سینما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ کونان اوبراین، میزبان اسکار ۹۷ام خواهد بود
- «کارمند جماعت» رونمایی میشود
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- دنزل واشینگتن از دنیای بازیگری خداحافظی میکند
- تاد هینز رئیس هیئت داوران جشنواره فیلم برلین شد
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- ابوالفضل جلیلی مطرح کرد؛ حضور در کلاس بازیگری عامل موفقیت نیست
- نمایش بلندترین سکانس پلان سینمای مستند ایران در آمریکا
- کدام سینما واقعی تر است ؟
- پیدا شدن جسد یک بازیگر در خانهاش
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
- فیلمی که اطلاعاتش مخفی نگه داشته شده؛ لوپیتا نیونگو به فیلم کریستوفر نولان پیوست
- «کتابخانه نیمهشب» روی صحنه میرود
- سه نمایش برای مستند «۹۹-۱۹» در یک هفته
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره فیلم جدید رابرت زمکیس/ «اینجا»؛ یک قرن را طی می کند، اما بدون حرکت دوربین
- سوینا منتشر میکند؛ نسخه ویژه نابینایان «مورد عجیب بنجامین باتن» با صدای مهدی پاکدل
- «پینگو» بعد از ۱۸ سال بازمیگردد