سینماسینما، پاریس: رسانههای فرانسوی مثل تلهراما، لوموند، لیبراسیون، فیگارو، به ۱۳ فیلمی که فهرست بخش رسمی جشنواره کن را تشکیل دادهاند، به صورت گسترده پرداختهاند.
آنها همچنین با اشاره به فیلم جدید محمد رسولاف (دانه انجیر مقدس) که در ایران ساخته شده است و به تازگی کمیته انتخاب آنرا دیده، نوشتهاند که مدیر این جشنواره سعی کرده دست به یک انتخاب سیاسی بزند.
ماجرای فیلم محمد رسولاف، ( دانه انجیر مقدس) مربوط به خانواده یک قاضی و دردسرها و درگیریهایش با حکومت است. این کارگردان سرشناس ایرانی برای اولین بار است که فیلمش در بخش مسابقه جشنواره کن پذیرفته شده است. وی قبلا با فیلم «جزیره آهنی» در سال ۲۰۰۵ در «بخش ۱۵ روزکارگردانان» حضور یافته بود و بعد از آن با «به امید دیدار» در ۲۰۱۱ در بخش نوعی نگاه پذیرفته شد که جایزه کارگردانی را هم در این بخش به دست آورد.
او بار دیگر با فیلم «دستنوشتهها نمیسوزند» توانست به بخش نوعی نگاه در سال ۲۰۱۳ راه یابد و جایزه فیپرشی (منتقدین بینالمللی) را نیز به دست آورد.
محمد رسولاف که برای بار سوم با فیلم «لرد» در سال ۲۰۱۷ در همین بخش پذیرفته شده بود، جایزه بهترین فیلم این بخش را به دست آورد. سال گذشته نیز مدیر جشنواره کن از وی برای داوری در همین بخش دعوت کرده بود، اما وی اجازه خروج از کشور را نیافت. حال باید دید امسال که فیلمش در مسابقه اصلی برای نخستین بار پذیرفته شده، میتواند حضور داشته باشد؟
مجله تلهراما درباره انتخاب شدن این فیلم برای مسابقه نوشته که جشنواره یک انتخاب کاملا سیاسی کرده است. البته انتخاب شدن فیلم دیگر کارگردان ایرانی علی عباسی به نام «شاگرد» در بخش مسابقه هم قابل توجه خواهد بود، زیرا درباره رئیسجمهور پیشین امریکا، دونالد ترامپ است و نیز بر مبنای شنیدهها مایههای سیاسی دارد.
با نگاهی به تاریخچه جشنواره کن، برای سومین بار است که در قسمت مسابقه جشنواره کن همزمان آثار دو کارگردان ایرانی انتخاب شدهاند و به رقابت میپردازند. قبلا جعفر پناهی و اصغر فرهادی و یک بار نیز سعید روستایی و علی عباسی همزمان فیلم در بخش مسابقه داشتند و امسال محمد رسولاف و علی عباسی همزمان در مسابقه هستند، رقابت بالا میگیرد و این داوران هستند که روز آخر جشنواره تصمیم خواهند گرفت.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- نامزدهای جوایز آکادمی فیلم اروپا معرفی شدند/ «یک تصادف ساده» در میان نامزدها
- نگاهی به فیلم متفاوت همایون غنیزاده؛ رازها و دروغها
- توصیه کارگردان فرانسوی ایرانی تبار؛ قصههای شاهنامه را فیلم کنید
- یادداشت محمد حقیقت/ رکوردشکنی «یک تصادف ساده» در فرانسه/ نگاهی به فروش فیلمهای سه فیلمساز مهم
- ستایش دلپذیر یک کارگردان آمریکایی از «موج نو»ی فرانسه
- دنیای پرتلاش برخی از کارگردانان/ بن هنیه فیلم جدیدش را کلید زد
- «منفعت آدام»؛ رای دادگاه برای بچه چهار ساله
- گمانهزنی درباره هفت فیلم معرفیشده به بخش اسکار بینالمللی
- نامهای عاشقانه به شهر تهران؛ جایزه اصلی بخش روزهای ونیز به فیلم ایرانی رسید
- ستارهباران منتقدان برای «صدای هند رجب»
- سپتیمیوس ۲۰۲۵؛ شهره آغداشلو، محمد رسولاف و مهناز افشار در هلند جایزه گرفتند
- «بیگانه» بهترین فیلم روز هفتم جشنواره ونیز
- غافلگیری در جشنواره ونیز با فیلمی از عربستان سعودی
- «آلفا»؛ استحاله انسان مریض به سنگ!
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی





