سینماسینما، مترجم: امیر سلیمانی؛
ساموئل ال. جکسون، یکی از برجستهترین بازیگران سینمای جهان، در گفتوگویی با AP Entertainment هنگام تبلیغ فیلم جدیدش «درس پیانو» که از شبکه نتفلیکس پخش میشود، دیدگاه صریح خود را درباره نامزدی جوایز اسکار بیان کرد. او که تنها یکبار در دوران حرفهای خود برای فیلم «داستان عامهپسند» (Pulp Fiction) در سال ۱۹۹۵ نامزد جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل شد و همان سال این جایزه را برد، نامزدی اسکار را چندان مهم نمیداند. البته جکسون در سال ۲۰۲۱ جایزه افتخاری آکادمی اسکار را نیز دریافت کرد.
او در این مصاحبه با خنده گفت: «ما به اندازه کافی در این حرفه بودهایم که وقتی مردم میگویند: «نامزد شدن افتخار بزرگی است»، بدانیم این حرف درست نیست. نه، برنده شدن افتخار است. وقتی نامزد میشوید، مردم ممکن است بگویند: «آره، یادمه!» یا شاید هم بیشتر افراد فراموش کنند. معمولاً این یک رقابت است که شما داوطلبانه واردش نشدهاید.»
او افزود: «وقتی نامزد میشوید، مردم ممکن است بپرسند: «اون فیلمی که برایش نامزد شدی چی بود؟ اسمش چی بود؟» و بعد از پایان مراسم، حتی یادآوری اینکه چه کسی برنده شد برای خیلیها سخت میشود.»
نگاه جکسون به اسکار؛ از نقد تا پذیرش مسیر شخصی
ساموئل ال. جکسون سال گذشته در گفتوگویی با The Times اشاره کرد که معتقد است باید در سال ۱۹۹۵ جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل را برای «داستان عامهپسند» میبرد، نه مارتین لاندو برای فیلم «اد وود». او همچنین در مصاحبهای با Vulture اشاره کرد که در سال ۱۹۹۶ و برای بازی در درام حقوقی «زمانی برای کشتن» (A Time to Kill) به کارگردانی جوئل شوماخر، از فرصت کسب نامزدی اسکار محروم شده است.
او در این باره گفت: «هرگز اجازه نمیدهم اسکار معیاری برای موفقیت یا شکست من بهعنوان یک بازیگر باشد. معیار موفقیت من، خوشحالی من است: آیا از کاری که انجام میدهم راضی هستم؟ من برای گرفتن مجسمهها فیلم بازی نمیکنم. وقتی به من میگویند: «اگه این فیلم رو بازی کنی، اسکار میبری»، جوابم اینه: نه، مرسی. ترجیح میدم نیک فیوری باشم یا نقش میس ویندو رو بازی کنم و یک شمشیر لیزری دستم بگیرم.»
اولویتهای جکسون؛ فیلمهایی برای مردم، نه اسکار
جکسون تأکید کرد از این که نقشهایی را کنار گذاشته که ممکن بود برایش اسکار بیاورد، پشیمان نیست. او ترجیح میدهد در فیلمهایی بازی کند که مردم از دیدنشان لذت ببرند و بهواسطه آنها از روزمرگیهایشان فاصله بگیرند. او افزود: «من کسی هستم که مردم برای دیدن دیوانگیام یا برای شنیدن اینکه چند بار کلمه مادر… را به کار میبرم، به سینما میآیند. هر چیزی که آنها را به سینما بکشاند، خوب است.»
ساموئل ال. جکسون در ادامه گفت: «من از این که نقش کسی را بازی کنم که دیالوگهایش روی تیشرتها چاپ شود، راضی هستم. بازیگرانی هستند که در تمام دوران حرفهایشان هیچکس حتی یک دیالوگ از آنها را به خاطر نمیآورد. اما مردم برای دیدن فیلمهای من میآیند تا ببینند چقدر دیوانه بازی در میآورم.»
«درس پیانو»: اثر جدید جکسون
جدیدترین فیلم ساموئل ال. جکسون با عنوان «درس پیانو» هماکنون از نتفلیکس در دسترس است. این اثر، فرصتی دیگر برای جکسون است تا بار دیگر مهارتهای بازیگریاش را به نمایش بگذارد، هرچند خودش تأکید دارد که مسیر حرفهایاش را بر اساس معیارهای شخصی و رضایت خود پیش میبرد، نه دنبال کردن جوایز و افتخارات.
منبع: Variety
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ ادای احترامی شایسته با اقتباس نتفلیکس به گابریل گارسیا مارکز
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «درس پیانو»؛ اثری خانوادگی بر پرده سینما و تاریخ
- درخواست هواداران: هنگام تماشای فیلم «شرور» فعلاً همخوانی نکنید
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- «اینجا»؛ سفری خلاقانه در زمان و مکان
- از «قیام» نتفلیکس تا آثار ایرانی در جشنواره بوسان
- با تمدید ۳ ساله قرارداد؛ همکاری دیوید فینچر با نتفلیکس در قالب ۴ پروژه ادامه دارد
- نتفلیکس خبر داد؛ پایان سریال مرگبار «بازی مرکب» در سال ۲۰۲۵
- گفتوگو با مدیر جشنواره ونیز؛ سینما همچنان مؤثرترین راه برای اندیشیدن به دنیای معاصر است
- تمجید مدیر نتفلیکس از فیلم اصغر فرهادی
- با «بیگانگان در قطار»؛ دیوید فینچر فیلم هیچکاک را بازسازی میکند
- به هواداران اطمینان داد؛ آرنولد متوقف نمیشود/ بازی در سریال با وجود عمل قلب
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- بخش رسمی جشنواره کن شروع به کار کرد
- درباره آثار ایرج رامینفر/ تکیه بر پشتوانه نظری، برای رسیدن به نقاط قوت
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- دبیر شورای صنفی نمایش مطرح کرد: اکران عیدفطر به جای اکران نوروز ۱۴۰۴/ ارائه طرحی برای تغییر قیمت بلیت سینما
- مالکیت معنوی «کتاب باز» برای صداوسیما است؛ توقیف برنامه سروش صحت پس از انتشار اولین قسمت
- نوید محمدزاده با کارگردانی خودش روی صحنه میرود
- آغاز چهاردهمین جشنواره بینالمللی فیلمهای ورزشی با معرفی برگزیدگان بخش انیمیشن/ معرفی نامزدهای بخش سینمایی
- «بوف آوازهایش را میخواند» روی صحنه عمارت نوفل لوشاتو
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ ساموئل ال. جکسون: نامزدی اسکار افتخار نیست، برنده شدن افتخار است
- «گوسفند» بهترین فیلم کوتاه جشنواره سالمونا شد
- اعلام مستندهای نیمه بلند بینالملل جشنواره «سینماحقیقت»
- همکاری همراه اول و صندوق بیمه کشاورزی برای ایجاد تحول دیجیتال در بیمه محصولات کشاورزی
- سوینا (سینمای نابینایان) منتشر میکند؛ سه داستان کوتاه با صدای معصومه نورزاد
- کنسرت منظومه سیمرغ قاف / گزارش تصویری
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ ادای احترامی شایسته با اقتباس نتفلیکس به گابریل گارسیا مارکز
- همراه اول موفق به دریافت تندیس زرین ششمین جشنواره ملی صنعت سلامتمحور شد
- فروش ویژه سیمکارتهای دائمی همراه اول با تخفیف ۴۰ درصدی
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «درس پیانو»؛ اثری خانوادگی بر پرده سینما و تاریخ
- صدور پروانه ساخت سینمایی جدید برای افخمی، روستایی و ۴ کارگردان دیگر
- موفقیت گریه خاموش در جشنواره دانمارکی
- اعلام مستندهای کوتاه بخش بینالملل هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- «کیک محبوب من»؛ کیکی که نصیب ما نشد
- انتشار فراخوان مسابقه تبلیغات سینمای ایران چهل و سومین جشنواره فیلم فجر
- جایزه جشنواره اسکیپ تاون به یک ایرانی رسید
- داریوش فرهنگ: قرار بود واروژ کریم مسیحی «سربداران» را بسازد/ «طلسم» درباره غیبت عشق است
- برنده اسکار بازیگر فیلم نولان شد
- دنباله «میلیونر زاغهنشین» ساخته میشود
- رونمایی از فیلم آذر هفت صبح / گزارش تصویری
- همکاری همراه اول و بانک پارسیان برای پیادهسازی سامانه تعاملی سهبعدی هوش مصنوعی
- آغاز دور جدید حراج شمارههای رند همراه اول
- میزبانی جشنواره تورین از سه فیلم ایرانی
- روایتی عاشقانه از زهره ومنوچهر
- فروش «گلادیاتور» به ۲۲۰ میلیون دلار رسید/ «شرور» در هفته اول اکران صدرنشین گیشه جهانی سینما شد