سینماسینما، مترجم: امیر سلیمانی؛
شان پن در جشنواره فیلم مراکش، جایی که برای تجلیل از کارنامه حرفهایاش حضور داشت، آکادمی اسکار را به خاطر «محدود کردن بیانهای فرهنگی مختلف» به شدت مورد انتقاد قرار داد و حمایت خود را از فیلم علی عباسی به نام «کارآموز» که به دونالد ترامپ میپردازد، اعلام کرد.
او در یک کنفرانس خبری، در حالی که سیگار میکشید، گفت: «آکادمی اسکار بزدلی عجیب و بینظیری از خودش نشان داده است؛ نهتنها در تعامل با دنیای بزرگتر هنر و بیان، بلکه حتی در محدود کردن تخیل و تنوع فرهنگی در سینما.»
او ادامه داد که مراسمهایی مثل اسکار بیشتر «برنامههای تلویزیونی» هستند و نباید آنها را معیار واقعی شایستگی هنری دانست.
شان پن با اشاره به فیلمهایی که نظر او را جلب کردهاند، افزود: «خیلی به جوایز اسکار اهمیت نمیدهم، مگر وقتی که فیلمهایی مثل «پروژه فلوریدا»، «من هنوز اینجا هستم» یا مثلاً «امیلیا پرز» مطرح شوند.»
او همچنین به فیلم «کارآموز» علی عباسی اشاره کرد و گفت: «وقتی فیلمی مثل این از فیلترها عبور میکند، باید تقدیر شود. عجیب است که حتی این صنعت که خودش را مهد خلاقیت میداند، از یک فیلم عالی این اندازه میترسد. گویی اینها هم به اندازه یک نماینده بیاهمیت جمهوریخواه دچار ترس شدهاند.»
شان پن که بهتازگی فیلم تاریخی «پنجم سپتامبر» را تهیه کرده، از کارگردان این اثر، تیم فلباوم، تمجید کرد و گفت: «فلباوم کار بینظیری انجام داده. دیدگاهش چیزی بود که من تا حالا ندیده بودم. این فیلم با شعارهایی که همیشه در فیلمها میبینیم، فرق داشت. شعار مورد علاقه من همین است: «کمتر خراب کن.»»
شان پن در مراسم اهدای جایزه که توسط والریا گولینو، بازیگر ایتالیایی و دوست نزدیک او، برگزار شد، جایزه یک عمر دستاورد هنری را دریافت کرد. در این مراسم، او بار دیگر درباره آزادی بیان و نقش آن در هنر صحبت کرد و گفت: «همهجا از تنوع صحبت میکنند، اما تنوع رفتاری یا زبانی و دیدگاه کمتر مورد توجه قرار میگیرد. من از همه میخواهم به اندازه دلشان تنوع را بپذیرند و داستانهای خاص خودشان را تعریف کنند.»
این صحبتها توجه بسیاری را به خود جلب کرده، چرا که شان پن یکی از چهرههای سرشناس حاضر در جشنواره فیلم مراکش است؛ جایی که گفتوگوهای متعددی با فیلمسازان برجستهای مثل تیم برتون، جاستین کورزل، دیوید کراننبرگ و آوا دوورنی برگزار شده است.
این جشنواره با حضور هیئتی به ریاست لوکا گوادانینو و اعضای شناختهشدهای مثل علی عباسی، اندرو گارفیلد و دیگران، همچنان به عنوان یکی از مهمترین رویدادهای سینمایی منطقه شناخته میشود.
منبع: Variety
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- در آمریکا تب اسکار بالا میرود
- «تاجی» به اسکار رفت/ «آمیگدال» آماده نمایش شد
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- اظهار نظر تند جیمز کامرون؛ فیلمهای نتفلیکس نباید به جوایز اسکار راه یابند
- سه فیلمساز ایرانی در آکادمی داوری؛ فیلمهای بینالمللی واجد شرایط اسکار معرفی شدند
- موفقیت «یک تصادف ساده» در گیشه سینماهای فرانسه و آمریکا
- درباره انتخاب نماینده ایران برای معرفی به آکادمی اسکار/ تا خورشیدی بالای سرت، چه وقت دوام بیاورد
- یک اثر ایرانی دیگر در اسکار ۲۰۲۶؛ فیلم شهرام مکری نماینده تاجیکستان شد
- فیلمی درباره کشتار نانجینگ؛ چین «محکوم به حق» را به اسکار فرستاد
- بازگشت آقااسفندیار با واکنش به بیانیه هیات انتخاب کمیته اسکار
- برای شرکت در نود و هشتمین دوره؛ هند، فیلم اسکورسیزی را به اسکار معرفی کرد
- جعفر پناهی خطاب به آکادمی اسکار: انحصار دولتی در انتخابِ نماینده بخش بینالمللی را بشکنید
- گلایه حامد بهداد از کمیته انتخاب فیلم برای اسکار؛ سر «پیر پسر» را بریدید
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- حقایقی درباره فیلم سرب ساخته مسعود کیمیایی به بهانه نمایش آن از تلویزیون
آخرین ها
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود





