در حالی که دیزنی بر باکس آفیس ۲۰۲۴ ایتالیا تسلط داشت، اما فیلمهای داخلی مانند «پسری با شلوار صورتی» بازار را پررونق نگه داشت.
به گزارش سینماسینما، فروش گیشه سینماهای ایتالیا در سال ۲۰۲۴ تقریبا ثابت ماند و در مجموع به ۴۹۴ میلیون یورو (۵۱۳ میلیون دلار) رسید و موفق شد تا ۷۰ میلیون قطعه بلیت بفروشد. این رقم اندکی کمتر از فروش ۵۱۴ میلیون دلاری این کشور در سال ۲۰۲۳ است.
در این میان کمپانی دیزنی با «درون بیرون ۲» که فروشی ۴۸.۳ میلیون دلاری داشت، «موآنا ۲» که ۲۰ میلیون دلار فروخت و «ددپول و ولورین» با فروش ۱۸.۷ میلیون دلار، ۳ فیلم پرفروش سال را در اختیار داشت.
اما با وجود کمبود فیلمهای پرفروش هالیوودی که از اعتصابهای سال پیش بازیگران و نویسندگان آمریکا ناشی شد، این فیلمهای داخلی مانند فیلم موفق ایتالیایی «پسری با شلوار صورتی» بودند که بازار را گرم نگه داشتند. «پسری با شلوار صورتی»، یک درام نوجوانانه که یک کارگردان نسبتا ناشناس به نام مارگریتا فری آن را ساخت، داستان واقعی و ناراحت کننده پسر ۱۵ سالهای را تصویر کرد که قلدری دانشآموزان در مدرسه و خشونت آنلاین به وی، موجب شد تا جانش را از دست بدهد. این فیلم برنده غافلگیرکننده سال شد و بیش از ۹ میلیون دلار فروخت و از فیلمهای مطرح هالیوودی مانند «شرور» و «ونوم ۳» جلو افتاد تا پدیدهای مشابه فرانسه را رقم بزند که ۲ فیلم برتر سال ۲۰۲۴، یعنی فیلمهای فرانسوی «یک چیز اضافی» و «کنت مونت کریستو» موفق شدند فیلمهای پرفروش هالیوود را شکست دهند.
«شلوار صورتی» از جشنواره فیلم رم کارش را شروع کرد و به مدد یک کمپین قوی در رسانههای اجتماعی، به پدیدهای فرهنگی تبدیل شد و نامه عاشقانه پائولو سورنتینو درباره ناپل را هم تحت شعاع قرار داد. «پارتنوب» با فروش حدود ۸ میلیون دلار در حالی به دومین فیلم پرفروش ایتالیایی سال بدل شد که دهمین فیلم سورنتینو و فیلمی شخصی از این کارگردان مولف محسوب میشود. وی سال ۲۰۱۳ برای «زیبایی بزرگ» اسکار بینالمللی را به دست آورد.
بندتو حبیب، رئیس اتحادیه تهیهکنندگان ایتالیایی، در بیانیهای که دیروز (سهشنبه) منتشر شد، گفت: حال سینمای ایتالیا نه فقط برای کیفیت تولیداتش، بلکه بهطور قابلتوجهی برای رابطه تازهای که با مردم ایجاد کرده، خوب است.
وی افزود: ۴ تولید ملی در بین ۱۰ فیلم پرفروش سال ۲۰۲۴ جای دارد.
تولیدات ایتالیایی در سال ۲۰۲۴ بیش از ۲۵ درصد از فروش بلیت را به خود اختصاص دادند که در مقایسه با سهم بازار داخلی ۴۴.۴ درصدی فرانسه در سال گذشته، بسیار پایینتر است، اما به طور قابل توجهی از سهم ۱۹ درصدی فروش فیلمهای داخلی در اسپانیا بالاتر است.
اگرچه صنعت ایتالیا از نتایج به دست آمده در گیشهها برای سال ۲۰۲۴ راضی است و خوش بینانه به آن نگاه میکند، اما پیش از کرونا، معیار یک سال خوب فروش ۱۰۰ میلیون قطعه بلیت بود که ۷۰ میلیون قطعه فعلی هنوز فاصله زیادی با آن نقطه عطف دارد.
فروش در فصل تابستان هنوز اهمیت خود را دارد و بهترین فروش گیشه بین ماههای ژوئن و آگوست (خرداد تا مرداد) و در طول تعطیلات کریسمس به ثبت رسیده و در مقایسه با سال ۲۰۲۳، فروش فیلمهای داخلی در این بازه ۲۸ درصد افزایش یافته است. در مجموع، ۷ ماه از ۱۲ ماه سال ۲۰۲۴ فروش بلیت و درآمد، بالاتر از دوره مشابه در سال ۲۰۲۳ بود.
منبع: خبرگزاری مهر به نقل از ورایتی
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- کسی برای شهرت، تره هم خُرد نمیکند/ جورج کلونی از بزرگ کردن فرزندانش در هالیوود صرفنظر کرد
- فهرست تهیهکنندگان هم عقب افتاد/ تعویق در اعلام نامزدهای اسکار ۲۰۲۵ به دلیل آتشسوزی لسآنجلس
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ نیکول کیدمن: در سال ۲۰۰۸ بازیگری را رها کردم/ فکر میکردم کارم تقریباً تمام شده است
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ ۱۷ فیلم برتر برای تماشای آنلاین در آذر ۱۴۰۳؛ از «بیتلجوس ۲» تا «ماریا»
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ آیا اعتیاد هالیوود به دنبالهها آینده سینما را میبلعد؟
- اصغر فرهادی در لسآنجلس فیلم میسازد
- جشنواره جیفونی ایتالیا با سه فیلم ایرانی
- در روز همبستگی؛ نویسندگان بریتانیا در حمایت از اعتصاب در آمریکا به خیابان میآیند
- مسترکلاس اصغر فرهادی در موزه ملی سینمای ایتالیا
- آثار کیارستمی، شیردل، گلستان، نادری، بنیاعتماد و… در ایتالیا اکران میشوند
- سینمای ایران جایگزین هالیوود در روسیه میشود؟
- اعلام اسامی آثار راهیافته به سومین جشنواره فیلم نوستالژیا
- مرور آثار فرهادی در منطقه تاریخی فلورانس/ ایتالیاییها جایزه «استاد سینما» را به اصغر فرهادی میدهند
- فیلمسازی در عربستان رشد میکند/ پاداشها و طرحهای تشویقی برای سازندگان فیلم و سریال
- تماشاگران چینی به «مرگ بر روی نیل» هالیوودی اقبال نشان ندادند
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





