شخصیت دوست داشتنی «میکی ماوس» در سال ۲۰۲۴ وارد مالکیت عمومی میشود و حق انحصاری آن دیگر در اختیار کمپانی دیزنی نخواهد بود.
به گزارش سینماسینما، کمپانی دیزنی، غول دنیای سرگرمی به زودی حقوق انحصاری برخی از شخصیت های محبوب و شناخته شده خود در سطح جهان از جمله «میکی ماوس» نماد این کمپانی را در نتیجه قانون کپی رایت آمریکا از دست میدهد.
«میکی ماوس» در سال ۲۰۲۴، تقریباً ۹۵ سال پس از خلقش در ۱ اکتبر ۱۹۲۸، وارد مالکیت عمومی خواهد شد، چرا که بر اساس قانون، این مدت زمانی است که پس از آن کپیرایت بر روی یک اثر هنری ناشناس یا شبه ناشناس منقضی میشود.
«دانیل مایدا» معاون کلینیک حقوقی فیلم مستند در دانشکده حقوق UCLA و همچنین وکیل قدیمی رسانه و سرگرمی است در اینباره گفت که البته انقضای کپی رایت بدون محدودیت نیست و توضیح داد: «شما میتوانید از شخصیت میکی ماوس همانطور که در ابتدا ساخته شده بود استفاده کنید تا داستانها یا داستانهای میکی موس خود را با این شخصیت بسازید. اما اگر این کار را به گونهای انجام دهید که مردم به دیزنی فکر کنند (که به احتمال زیاد این اتفاق میافتد به این دلیل که دیزنی برای مدت طولانی روی این شخصیت سرمایهگذاری کرده است) در تئوری، دیزنی میتواند بگوید که شما علامت تجاری من را نقض کردهاید. برخی از جنبههای شخصیتی که عموم مردم آن را به عنوان بخشی از برند دیزنی می شناسند، برای هنرمندانی که مایل به استفاده از انقضای حق چاپ هستند، ممنوع است. اگر یک اثر خاص باعث سردرگمی مردم شود و فکر کنند واقعاً به دیزنی وابسته است یا خیر، ممکن است عواقب قانونی بزرگی در پی داشته باشد».
میکی ماوس نخستین بار در کارتون سیاه و سفید «کشتی بخار ویلی» در سال ۱۹۲۸ ظاهر شد. این کارتون برای استفاده از صدای همگام شده در انیمیشن پیشگام بود، جایی که حرکات روی صفحه با موسیقی و جلوه های صوتی مطابقت دارد و یکی از قابل تشخیصترین تصاویر در فیلم و تلویزیون را به نمایش میگذارد.
به گفته موزه ملی تاریخ آمریکا: «در طول سالها، میکی ماوس تغییرات زیادی در ظاهر و شخصیت خود داشته است. در سالهای اولیه، میکی بداخلاق و بیشتر شبیه موشهای صحرایی بود، با بینی دراز، چشمهای سیاه، بدنی کوچک با پاهای لاغر و دمی بلند.
«دانیل مایدا» همچنین افزود: کپیرایت محدود به زمان است، اما علائم تجاری چنین محدودیتی ندارند. بنابراین دیزنی میتواند به استفاده از چیزهای مختلف از جمله کلمات، عبارات، شخصیتها یا هر چیز دیگری به عنوان علامت تجاری ادامه دهد و اساساً یک علامت تجاری دائمی داشته باشد.
منبع: ایسنا به نقل از گاردین
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- آیا دنزل واشینگتن بازمیگردد؟/ دنباله «جزر و مد سرخ» ساخته میشود
- تجدید دیزنی در فیلمهای مارولی؛ اکران «انتقامجویان» به تعویق افتاد
- هتتریک دیزنی در ۲۰۲۴/ فروش «موآنا ۲» از مرز یک میلیارد دلار گذشت
- انیمیشنی درباره لیونل مسی؛ پخش «مسی و غولها» از تلویزیون دیزنی
- با فرارسیدن سال ۲۰۲۴؛ از امروز میکی ماوس متعلق به همه میشود/ تملک عمومی پس از ۹۵ سال
- رکورد تاریخی انیمیشن دیزنی در ۲۴ ساعت
- باب کرانستون سخنرانی کرد؛ بازیگران علیه «دیزنی»/ اجازه نمیدهیم رباتها جایگزین ما شوند!
- شکست دیزنی در چین/ عدم استقبال از «پری دریایی کوچولو» در دومین بازار بزرگ سینمای جهان
- دیزنی ۱۰۰ سالگیاش را جشن میگیرد/ آغاز دومین قرن خلق جادو
- سناریوی سریال سازی دیزنی به «جنگ ستارگان» رسید
- برای تکرار نقش جک اسپارو؛ شایعه توافق جانی دپ با دیزنی رد شد/ مذاکره برای برگشت در کار نیست
- نتفلیکس و ادامه بحران کاهش ارزش سهام/ دور دوم اخراجها شروع شد!
- بزم رنگ و آواز و افسون
- دیزنی ریسک کرد/ نمایش اختصاصی فیلم جدید رایان رینولدز در سینماها
- جوهانسون از دیزنی شکایت کرد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





