شخصیت دوست داشتنی «میکی ماوس» در سال ۲۰۲۴ وارد مالکیت عمومی میشود و حق انحصاری آن دیگر در اختیار کمپانی دیزنی نخواهد بود.
به گزارش سینماسینما، کمپانی دیزنی، غول دنیای سرگرمی به زودی حقوق انحصاری برخی از شخصیت های محبوب و شناخته شده خود در سطح جهان از جمله «میکی ماوس» نماد این کمپانی را در نتیجه قانون کپی رایت آمریکا از دست میدهد.
«میکی ماوس» در سال ۲۰۲۴، تقریباً ۹۵ سال پس از خلقش در ۱ اکتبر ۱۹۲۸، وارد مالکیت عمومی خواهد شد، چرا که بر اساس قانون، این مدت زمانی است که پس از آن کپیرایت بر روی یک اثر هنری ناشناس یا شبه ناشناس منقضی میشود.
«دانیل مایدا» معاون کلینیک حقوقی فیلم مستند در دانشکده حقوق UCLA و همچنین وکیل قدیمی رسانه و سرگرمی است در اینباره گفت که البته انقضای کپی رایت بدون محدودیت نیست و توضیح داد: «شما میتوانید از شخصیت میکی ماوس همانطور که در ابتدا ساخته شده بود استفاده کنید تا داستانها یا داستانهای میکی موس خود را با این شخصیت بسازید. اما اگر این کار را به گونهای انجام دهید که مردم به دیزنی فکر کنند (که به احتمال زیاد این اتفاق میافتد به این دلیل که دیزنی برای مدت طولانی روی این شخصیت سرمایهگذاری کرده است) در تئوری، دیزنی میتواند بگوید که شما علامت تجاری من را نقض کردهاید. برخی از جنبههای شخصیتی که عموم مردم آن را به عنوان بخشی از برند دیزنی می شناسند، برای هنرمندانی که مایل به استفاده از انقضای حق چاپ هستند، ممنوع است. اگر یک اثر خاص باعث سردرگمی مردم شود و فکر کنند واقعاً به دیزنی وابسته است یا خیر، ممکن است عواقب قانونی بزرگی در پی داشته باشد».
میکی ماوس نخستین بار در کارتون سیاه و سفید «کشتی بخار ویلی» در سال ۱۹۲۸ ظاهر شد. این کارتون برای استفاده از صدای همگام شده در انیمیشن پیشگام بود، جایی که حرکات روی صفحه با موسیقی و جلوه های صوتی مطابقت دارد و یکی از قابل تشخیصترین تصاویر در فیلم و تلویزیون را به نمایش میگذارد.
به گفته موزه ملی تاریخ آمریکا: «در طول سالها، میکی ماوس تغییرات زیادی در ظاهر و شخصیت خود داشته است. در سالهای اولیه، میکی بداخلاق و بیشتر شبیه موشهای صحرایی بود، با بینی دراز، چشمهای سیاه، بدنی کوچک با پاهای لاغر و دمی بلند.
«دانیل مایدا» همچنین افزود: کپیرایت محدود به زمان است، اما علائم تجاری چنین محدودیتی ندارند. بنابراین دیزنی میتواند به استفاده از چیزهای مختلف از جمله کلمات، عبارات، شخصیتها یا هر چیز دیگری به عنوان علامت تجاری ادامه دهد و اساساً یک علامت تجاری دائمی داشته باشد.
منبع: ایسنا به نقل از گاردین
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- با فرارسیدن سال ۲۰۲۴؛ از امروز میکی ماوس متعلق به همه میشود/ تملک عمومی پس از ۹۵ سال
- رکورد تاریخی انیمیشن دیزنی در ۲۴ ساعت
- باب کرانستون سخنرانی کرد؛ بازیگران علیه «دیزنی»/ اجازه نمیدهیم رباتها جایگزین ما شوند!
- شکست دیزنی در چین/ عدم استقبال از «پری دریایی کوچولو» در دومین بازار بزرگ سینمای جهان
- دیزنی ۱۰۰ سالگیاش را جشن میگیرد/ آغاز دومین قرن خلق جادو
- سناریوی سریال سازی دیزنی به «جنگ ستارگان» رسید
- برای تکرار نقش جک اسپارو؛ شایعه توافق جانی دپ با دیزنی رد شد/ مذاکره برای برگشت در کار نیست
- نتفلیکس و ادامه بحران کاهش ارزش سهام/ دور دوم اخراجها شروع شد!
- بزم رنگ و آواز و افسون
- دیزنی ریسک کرد/ نمایش اختصاصی فیلم جدید رایان رینولدز در سینماها
- جوهانسون از دیزنی شکایت کرد
- بازیگر «سفید برفی» انتخاب شد
- دیزنی به نتفلیکس میرسد؟/ رشد انفجاری ارزش سهام دیزنی
- نقشآفرینی یک بازیگر ایرانی-آمریکایی در لایو اکشنی تازه از دیزنی
- تغییراتی که شیوع کرونا بر دیزنی تحمیل کرد/ «مولان» از برنامه اکران خارج شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش