نتایج یک مطالعه جدید نشان میدهد اگرچه زنان نیمی از جمعیت جهان را تشکیل میدهند، در سال ۲۰۲۱ تنها یک سوم از جمعیت دنیای خیالی فیلمها به این گروه اختصاص داده شد.
به گزارش سینماسینما، گزارش جدید مرکز مطالعات زنان در تلویزیون و فیلم دانشگاه سن دیهگو نشان میدهد تعداد شخصیتهای مرد حاضر در تولیدات سینمایی سال ۲۰۲۱ به طور قابل توجهی از جمعیت شخصیتهای زن بیشتر بود.
براساس نتایج این گزارش، در ۸۵ درصد فیلمهای سال گذشته میلادی تعداد نقشهای مردانه نسبت به تعداد کاراکترهای زن بیشتر بود. این در حالی است که در ۷ درصد فیلمهای ساخته شده در این بازه زمانی تعداد نقشهای زنانه از مردانه پیشی گرفت و تنها ۸ درصد فیلمها توازن جنسیتی را در تعداد شخصیتهایشان حفظ کردند.
به استناد این گزارش، همچنین تنها ۳۱ درصد از فیلمهای سال ۲۰۲۱ قهرمان زن داشتند؛ آمار حضور شخصیتهای اصلی زن در فیلمهای سال ۲۰۲۱ در مقایسه با سال ۲۰۲۰ از ۳۸ درصد به ۳۵ درصد رسید. زن ها در این سال ۳۴ درصد از نقشهای دیالوگ دار را برعهده داشتند که در مقایسه با سال ۲۰۱۹ کاهشی دو درصدی را تجربه کرده است.
به علاوه بیش از نیمی از نقشهای اصلی زن در فیلمهای سال ۲۰۲۱ سفید پوست بودند که در مقایسه با ۷۴.۴ درصد سال ۲۰۲۰، کاهش یافته است. میزان حضور بازیگران سیاهپوست در نقشهای اصلی زن در یک سال گذشته از ۱۳.۲ به ۱۶.۴ افزایش یافت اما بیشتر افزایش حضور بازیگران اقلیت مربوط به زنان (۱۲.۸ درصد) و آسیایی (۱۰ درصد) بود که در سال ۲۰۲۰ تنها به ۵.۷ درصد محدود میشد.
با این حال نتایج به دست آمده از این تحقیق نشان میدهد اگر فیلمهایی با محوریت بازیگران لاتین و آسیایی از جمله انیمیشن افسون، در اوج، شانگ چی و افسانه ده حلقه و میناری کنار گذاشته شود، سهم زنان لاتین و آسیایی از نقشهای اول زن به همان ۵ درصد کاهش مییافت.
مرکز مطالعات زنان در تلویزیون و فیلم دانشگاه سن دیهگو در این تحقیق همچنین خودِ نقشها را نیز به طور کیفی مورد بررسی قرار داد و دریافت زنانی که در سال ۲۰۲۱ جلوی دوربین رفتند معمولا از همتایان مرد خود جوان تر بودند و هدف نقش آنها اغلب حول زندگی شخصی و روابطشان می چرخید در حالی که شخصیتهای مرد معمولا اهداف مهم شغلی در سر میپروراندند و از کار و حرفه مشخصی برخوردار بودند.
منبع: ایرنا به نقل از هالیوود ریپورتر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- در پی آتشسوزیهای گسترده در لسآنجلس؛ کدام سلبریتیهای هالیوودی خانهشان خاکستر شد؟
- یونیورسال پیکچرز اعلام کرد؛ «شرک» و «مینیونها» ۲۰۲۶ اکران میشوند
- همزمان با اعلام حضور درجشنواره فیلم فجر؛ نخستین تصویر «اشک هور» منتشر شد
- «۱۰۰۱» با محسن کیایی میآید
- حضور دو فیلم ساخته کارگردانان ایرانی در جشنواره رتردام
- فریدون شهبازیان درگذشت
- پس از چندبار وقفه؛ مل گیبسون «رستاخیز مسیح» را ۲۰۲۶ میسازد
- معرفی نامزدهای جوایز انجمن بازیگران آمریکا؛ نامزدی بازیگر فیلم علی عباسی/ پیشتازی «شرور» و «شوگان»
- معرفی نامزدهای جوایز ۲۰۲۵ انجمن کارگردانان آمریکا
- معرفی بخشی از فیلمهای جشنواره برلین
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ معرفی آثار راهیافته به بخش مسابقه سینمای ایران
- چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ پوستر جشنواره رونمایی شد/ نشان جشنواره عنواندار میشود
- پایان ناامیدکننده سریال مهیار عیار
- یادداشتی به مناسبت زادروز فریدریش دورنمات
- پوستر دوم رویداد فرهنگی-هنری «خوشه پروین» رونمایی شد
- اجتماعی، جنگی، ملودرام/فهرست لورفته از هیأت انتخاب، چه چشماندازی از جشنواره فیلم فجر امسال ترسیم میکند
- برای کامران قدکچیان و روزهای اوجش
- کمدیهای مشنگ سینمای ایران را به کدام سو میبرد؟
- نگاهی به فیلم «هفتاد سی» اولین ساخته بهرام افشاری /تراژدی بیپایان فقر در سینمای کمدی
- «خانه عروسک»؛ خودشناسی، خودباوری و رهایی
- تام فورد از حرفه مد بازنشسته میشود
- برگزاری کنفرانس مدیریت فناوری و نوآوری با حمایت همراه اول
- واکنش حسن فتحی به جنجال تبلیغاتی «ازازیل»
- ثبات فروش گیشه سینماهای ایتالیا در سال ۲۰۲۴
- پروژه آمبولانس متصل در هفدهمین کنگره طب اورژانس ایران رونمایی میشود
- کیمیایی از تجلیل تا تحلیل
- تبری بهرام بیضایی از شبکه من و تو
- تاکید بر اهمیت کپی رایت فیلمهای خارجی؛ طغیان تهیهکنندگان علیه پخش آگهی در پلتفرمهای نمایش خانگی
- راجر پرَت درگذشت
- فوت بازیگر کهنه کار سینما و تئاتر مکزیک/ امیلیو اچواریا درگذشت