ماجرای انتخابهای سیاسی فیلمها برای معرفی به مراسم اسکار این بار به برزیل رسید.به گزارش سینماسینما، کمیته اسکار سینمای برزیل در یک انتخاب جنجالی فیلم «راز کوچک» را به عنوان نماینده سینمای این کشور در اسکار ۲۰۱۷ معرفی کرد. به گزارش هالیوودریپورتر، در حالی که بسیاری از فیلم تحسین شده جشنواره کن «آکواریوس» به عنوان شانس اصلی سینمای برزیل در شاخه بهترین فیلم خارجی جوایز اسکار یاد میکردند اما کمیته اسکار این کشور در نهایت طی یک تصمیم جنجالی فیلم «راز کوچک» به کارگردانی «دیود شورمان» را برگزید.
داستان فیلم «راز کوچک» بر اساس داستان واقعی خواهر «دیوید شورمان» کارگردان فیلم است که در کودکی به عنوان یک بچه یتیم به عنوان فرزند خانواده پذیرفته میشود و در سال ۲۰۰۶ از دنیا میرود، این داستان پیش از این منبع الهام رمانی پرفروش با همین نام نیز شده بود.
«دیوید شورمان» در واکنش به انتخاب فیلمش به نمایندگی از سینمای برزیل در صفحه اجتماعی خود نوشت: «این فیلم یک پروژه شخصی یا خانوادگی نیست، بلکه رویای تیم حرفهای بزرگ و مستعد سازنده فیلم است. از تمام کسانی که به فیلم من اعتقاد داشتند، تشکر میکنم.»
انتخاب فیلم «راز کوچک» به عنوان نماینده سینمای برزیل در اسکار با حواشی فراوانی رو به رو شده است چرا که سازندگان فیلم «اکواریوس» آن را نوعی تسویه حساب سیاسی قلمداد میکنند.
«کلبر مندونسا فیلهو» نویسنده و کارگردان فیلم «آکواریوس» که یکی از ۲۱ فیلم رقابت کننده برای نخل طلای بهترین فیلم امسال جشنواره کن بود، پیش از آغاز نمایش این فیلم در جشنواره کن همراه با عوامل و بازیگران فیلمش پلاکاردهای اعتراضی در واکنش به تعلیق «دیلما روسف» ریاست جمهوری وقت برزیل نشان دادند و این برکناری را یک کودتا خواندند و این کودتا را آتشی برای بیش از ۵۴ میلیون رای قلمداد کردند.
در ماه اوت چند فیلمساز از جمله «گابریل ماسکارنو» (گاو نئون) و «آنا مویلارت» (به من نگو پسرم) در واکنش به انتصاب «مارکوس پتروسلی» در کمیته اسکار برزیل فیلمهای خود را از رقابت برای معرفی به اسکار کنار کشیدند. «مارکوس پتروسلی» به صراحت از اقدام «کلبر مندونسا» و عوامل فیلم «آکواریوس» در جشنواره کن انتقاد کرده بود و آن را بیشرمانه خوانده بود.
چندی پیش گروهی از فیلمسازان سینمای برزیل نیز ار فیلم «آکواریوس» حمایت کردند و مشروعیت کمیته اسکار را زیر سوال برده بودند و تنی چند از اعضای کمیته اسکار این کشور نیز استعفا دادند، این در حالی است که فیلم «آکواریوس» مضمون صریح سیاسی ندارد و درباره یک منتقد موسیقی سالخورده است که علی رغم فشار از سوی توسعهدهندگان ساختمان برای تخلیه خانه همچنان در خانه باقی میماند.
آخرین فرصت برای ارائه آثار از سوی کشورهای مختلف و سینماگران تاریخ سوم اکتبر ۲۰۱۶ (۱۲ مهر) اعلام شده است. فهرست اولیه ۹ فیلم خارجی نامزد در جوایز اسکار ۲۰۱۶ روز ۱۷ ژانویه و پنج نامزد نهایی نیز روز ۲۴ ژانویه معرفی میشوند.
مراسم اعطای جوایز هشتادونهمین دوره جوایز سینمایی اسکار روز ۲۶ فوریه ۲۰۱۷ (یکشنبه ۸ اسفندماه) در دالبی تئاتر لسآنجلس برگزار میشود.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- پیشبینی اسکاری سردبیر هالیوود ریپورتر؛ فیلم پناهی برای اسکار چقدر شانس دارد؟
- یک اثر ایرانی دیگر در اسکار ۲۰۲۶؛ فیلم شهرام مکری نماینده تاجیکستان شد
- فیلمی درباره کشتار نانجینگ؛ چین «محکوم به حق» را به اسکار فرستاد
- بازگشت آقااسفندیار با واکنش به بیانیه هیات انتخاب کمیته اسکار
- برای شرکت در نود و هشتمین دوره؛ هند، فیلم اسکورسیزی را به اسکار معرفی کرد
- جعفر پناهی خطاب به آکادمی اسکار: انحصار دولتی در انتخابِ نماینده بخش بینالمللی را بشکنید
- گلایه حامد بهداد از کمیته انتخاب فیلم برای اسکار؛ سر «پیر پسر» را بریدید
- زنجیره بیانیهها درباره اسکار ادامه دارد؛ حمایت۸۰ سینماگر دیگر از تصمیم خانهسینما
- فیلم جعفر پناهی در راه آکادمی؛ فرانسه «یک تصادف ساده» را به اسکار فرستاد
- یورش نظامیان اسرائیلی به خانه فیلمساز برنده اسکار
- ۵ نامزد برای معرفی به اسکار اعلام شد
- خانه سینما از کمیته اسکار خارج شد؛ نقشی در این کمیته نداریم/ آرزوی موفقیت برای فیلم معرفی شده
- ژاپن «کوکوهو» را به اسکار میفرستد
- برای شرکت در نود و هشتمین دوره؛ بلغارستان «تاریکا» را به اسکار میفرستد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





