سینماسینما، محمد حقیقت:
هر ساله مجله فیلم فرانسه بیلان و تحلیلی از فیلمهای به پرده آمده در فرانسه را منتشر میکند و مورد بررسی قرار میدهد. در این میان آنچه بیشتر مورد توجه ما است حضور آثار فیلمسازان ایرانی بر پرده سینماهای این کشور است. در نیمه اول سال ۲۰۲۴ کدام فیلمهای ایرانی بر پرده سینماهای فرانسه رفتهاند و آمارها چه میگویند؟
۱- از ۱۳ مارس «آیههای زمینی» ساخته مشترک علی عسگری و علیرضا خاتمی توسط کمپانی ا .ار . پی با نام فرانسوی «وقایع تهران» همزمان در سینماهای پایتخت و شهرستانها اکران شد و در هفته اول ۳۳٫۵۷۲ تماشاگر داشت. این اثر بینظیر بعد از سیزده هفته به رقم ۱۰۰٫۵۲۸ تماشاگر دست یافت (تصویر پایین) که برای یک فیلم کم بودجه و از نوع «هنر و تجربه»، به گفته کارشناسان معجزهآسا تلقی می شود!
۲- از ۲۷ مارس، «آتش سبز» ساخته محمد رضا اصلانی توسط کمپانی کارلوتا به پرده رفت که در روز اول در پاریس ۱۴۸ تماشاگر داشت. این فیلم داستانی در کل فرانسه بعد از چهار هفته ۲۴۴۶ بیننده داشته است. این دومین فیلم اصلانی بعد از شطرنج باد است که در فرانسه اکران شده است.
۳- از اول ماه مه فیلم «سکوت سی بل» ساخته علی یگانه توسط کمپانی اس . اچ. ار به پرده رفت. این فیلم داستانی در کردستان و درباره دختران ایزدی ساخته شده که توسط داعش ربوده شده بودند. در روز اول در پاریس ۱۴۸ تماشاگر داشت و در کل فرانسه بعد از چهار هفته ۲۴۴۶ بیننده آنرا تماشاکردند.
۴- از ۸ ماه مه، «بزرگترین دشمن من» ساخته مهران تمدن با بازی خود او و زر امیرابراهیمی به پرده رفت که در طول سه هفته ۴۸۵ تماشاگر داشت! این فیلم که فرم مستند دارد تجربه جالبی از مهران تمدن است. در فیلم میبینیم که مهران تمدن فیلمساز میخواهد تجربهای را آزمایش کند، خودش به عنوان فیلمسازی شکنجه شده و زر امیرابراهیمی به عنوان شکنجهگر، نقش بازی میکنند و تا آنجا که میشود، شدت عمل در این بازی به اوج میرسد.
۵ – از ۱۵ مه فیلم دیگر مهران تمدن، «جایی که خدا نیست» به پرده آمد. این فیلم در فرانسه در طول سه هفته ۲۵۰ تماشاگر داشته است. هر دو فیلم مهران تمدن در جشنواره برلین سال گذشته شرکت کرده بودند. در هنگام نمایش هر دو فیلم در پاریس مطبوعات به خوبی درباره آنها مطالبی نوشتهاند.
لازم به ذکر است که همه آمار داده شده از سوی «باکس آفیس» فرانسه برداشت شده است که میتوان آنرا در دفتر مرکز ملی سینما هم بدست آورد.
از خانم مرجان ساتراپی، فیلم فرانسوی «پارادایس پاریس» از ۱۲ ژوئن به پرده رفته که با هنرپیشههای سرشناس بسیاری ساخته شده است. در روز اول ۱۹۸۰ تماشاگر در پاریس و حومه به دیدن فیلم رفتهاند. همچنین فیلم «تاتامی» ساخته گی ناتیو و زر امیرابراهیمی از ۴ سپتامبر به پرده خواهد رفت. این فیلم اکثرا به زبان فارسی با شرکت زر امیرابراهیمی و ارین ماندی درباره خانم جودوکار ایرانی است که باید با ورزشکار اسرائیلی در مسابقه مهمی روبرو شود، اما در آخرین لحظات به او دستور اکید میدهند که از شرکت در مسابقه خودداری کند. فیلم بر مبنای داستانی واقعی ساخته شده و فرم آن بیشتر تلویزیونی و پر تنش با کادر مربع و سیاه و سفید فیلمبرداری شده است.
تاتامی برای اولین بار در بخش افقها در جشنواره ونیز سال گذشته شرکت کرده بود. همچنین اثر جدید محمد رسولاف با نام فرانسوی «دانههای درخت انجیر وحشی» از ۱۸ سپتامبر در فرانسه اکران خواهد شد. این اثر در جشنواره کن مورد توجه قرار گرفت و جدا از جایزه منتقدین بینالمللی، جایزه ویژه داوران بخش مسابقه را به دست آورد. از این کارگردان در گذشته پرفروشترین فیلمش در فرانسه «لرد» بوده که ۱۲۲٫۳۴۴ تماشاگر داشت و «شیطان وجود ندارد» برنده خرس طلا ۹۰۶۸۲ تماشاگر داشت.
جدا از این قرار است به زودی فیلم «شیدا» ساخته نورا نیاسری به پرده بیاید اما هنوز تاریخ آن در جدول پخشکنندگان دیده نمیشود. همچنین قرار است فیلم «دشمن» ساخته میلاد عالمی با بازی پیمان معادی هم به نمایش عمومی درآید اما هنوز تاریخ آن مشخص نشده است.
از دیگر فیلمهایی که قرار بوده به نمایش عمومی درآیند «لولیتاخوانی در تهران» با بازی گلشیفته فراهانی، زر امیرابراهیمی، مینا کاوانی و… است که هنوز تاریخی برای آن مشخص نشده است. باید منتظر نیمه دوم سال ۲۰۲۴ بود.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- جشنواره فیلم قاهره ۲۰۲۵؛ درخشش سینمای فلسطین در مصر/ دو جایزه برای علیرضا خاتمی
- سه فیلمساز ایرانی در آکادمی داوری؛ فیلمهای بینالمللی واجد شرایط اسکار معرفی شدند
- نامزدهای جوایز آکادمی فیلم اروپا معرفی شدند/ «یک تصادف ساده» در میان نامزدها
- نگاهی به فیلم متفاوت همایون غنیزاده؛ رازها و دروغها
- «چیزهایی که میکُشی»؛ پدرسالاری، سکوت و خشونت
- توصیه کارگردان فرانسوی ایرانی تبار؛ قصههای شاهنامه را فیلم کنید
- یادداشت محمد حقیقت/ رکوردشکنی «یک تصادف ساده» در فرانسه/ نگاهی به فروش فیلمهای سه فیلمساز مهم
- ستایش دلپذیر یک کارگردان آمریکایی از «موج نو»ی فرانسه
- دنیای پرتلاش برخی از کارگردانان/ بن هنیه فیلم جدیدش را کلید زد
- «منفعت آدام»؛ رای دادگاه برای بچه چهار ساله
- گمانهزنی درباره هفت فیلم معرفیشده به بخش اسکار بینالمللی
- نامهای عاشقانه به شهر تهران؛ جایزه اصلی بخش روزهای ونیز به فیلم ایرانی رسید
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- حقایقی درباره فیلم سرب ساخته مسعود کیمیایی به بهانه نمایش آن از تلویزیون
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت





