سینماسینما، محمد حقیقت
«هجرت» ساخته فیلمساز تازهنفس عربستان سعودی، استعداد قابل توجهی را به دنیا معرفی میکند.
در دومین روز جشنواره فیلم ونیز در بخش spotlight جشنواره (افقها) یک فیلم کاملا غافگیرکننده، ما را تکان داد. کارگردان جوان آن شهد امین میگوید: «این فیلم عمیقا شخصی است و ریشه در داستانی دارد که مدتهاست میخواستم آن را روایت کنم. این بازتاب ماجراهایی است که بخشی از عربستان سعودی را منعکس میکند، اما بهندرت اجازه مییابد روی پرده سینمای ما دیده شود.»
ماجرای آن در طول سفر به حج که یکی از مقدسترین و دگرگونکنندهترین سفرها در جهان اسلام است رخ میدهد. سفر به حج نه تنها شهرهای مکه و جده را تغیر داده، بلکه جرقه تغییرات درونی را نیز میزند. این سفر حکایت دختری به نام جانا که در آستانه زنانگی است را روایت می کند و ما شاهد پویایی خانواده در حال تکامل و رشد شخصی دختر داستان هستیم. سفر امکان فیزیکی و عاطفی عربستان سعودی است… انقلابها آرام در حال شکل گرفتن هستند و بیننده آنها را کشف میکند که چگونه آزادی در طول نسلها و زمان درک میشوند.
جانا ۱۲ ساله با مادربزرگ سختگیر و سنتی خود به همراه سارا خواهر سرکشاش برای مراسم حج عازم مکه میشوند، اما در وسط راه، سارا فرار میکند، جانا و مادربزرگ به مکه نمیرسند زیرا از این لحظه به بعد همه تلاش آنها برای پیدا کردن سارا در مکانهایمختلف طی میشود، آنها به دنبال کشف دلیل اینکه چرا سارا فرار کرده است بر میآیند تا قبل از اینکه پدر سارا سر برسد. سفر مادربزرگ و جانا از جنوب تا مرزهای شمالی کشور را در برمیگیرد، در این مسیر جانا کنار گذاشتن ترس، فاصله گرفتن از سنتهای دست وپاگیر، و دوست داشتن یک مرد جوان و غیره را تجربه میکند همانگونه که تماشاگر یک سینماگر جدید و بسیار با استعداد را از ورای فیلم کشف میکند.
سناریونویسی، میزانسها، انتخاب لوکیشنها، به همراه بازی گرفتن از نابازیگران، همه و همه ما را در شعف وصفناپذیری غوطهور میکند. حتما باید نام این کارگردان را به خاطر سپرد.
شهد امین در شهر جده به دنیا آمده و تحصیلات سینماییاش را در لندن در سال ۲۰۱۲ گذرانده و بعد در هنرستان فیلمنامهنویسی در آکادمی فیلم نیویورک حضور یافته است. وی اولین فیلم کوتاه خود را در ۲۰۰۹ ساخت و اثر بعدیاش «پنجره لیلا» در سال ۲۰۱۱ ساخته شد که درباره بیگانگی یک دختر از خانوادهاش است. این فیلم در جشنواره خلیج فارس شرکت کرد. در سال ۲۰۱۳ وی با فیلم کوتاه بعدیاش در جشنواره دوبی خوش درخشید و جایزه بهترین فیلمبرداری را گرفت.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- نامزدهای جوایز آکادمی فیلم اروپا معرفی شدند/ «یک تصادف ساده» در میان نامزدها
- نگاهی به فیلم متفاوت همایون غنیزاده؛ رازها و دروغها
- توصیه کارگردان فرانسوی ایرانی تبار؛ قصههای شاهنامه را فیلم کنید
- ستایش دلپذیر یک کارگردان آمریکایی از «موج نو»ی فرانسه
- دنیای پرتلاش برخی از کارگردانان/ بن هنیه فیلم جدیدش را کلید زد
- «منفعت آدام»؛ رای دادگاه برای بچه چهار ساله
- گمانهزنی درباره هفت فیلم معرفیشده به بخش اسکار بینالمللی
- در حاشیه جشنواره فیلم ونیز؛ چهارمین دوره Cinema&Arts به دو هنرمند ایرانی جایزه داد
- نامهای عاشقانه به شهر تهران؛ جایزه اصلی بخش روزهای ونیز به فیلم ایرانی رسید
- ستارهباران منتقدان برای «صدای هند رجب»
- «بیگانه» بهترین فیلم روز هفتم جشنواره ونیز
- «درون امیر» حضور کسی را که نیست، رقم میزند
- تظاهرات گسترده در جشنواره ونیز برای حمایت از مردم غزه
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- «دیدار بلوط»؛ بازگشتی به شکوه یک خاطره
- اشغال بهرام بیضایی وزمانه پس از جنگ ۱۲ روزه/به بهانه ۵ دی سالروز تولد بهرام بیضایی
- «سامی»؛ روایتی انسانی از جنگ بیپایان
- سینمای مستقل ایران را به رسمیت بشناسید
- گیشه سینما در دست کمدیها/ دو فیلم جدید اکران شدند
- اعلام بودجه فرهنگ و هنر در سال ۱۴۰۵
- مصوبهای برای حذف وزارت فرهنگ؛ مصوبه «سیاستهای صوت و تصویر فراگیر»؛ تعارض با جمهوریت
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود





