«هیو هادسن» کارگردان بریتانیایی فیلم برنده اسکار «ارابههای آتش» در سن ۸۶ سالگی درگذشت.
به گزارش سینماسینما، «هیو هادسن» فیلمساز بریتانیایی که با اولین تجربه کارگردانی خود در فیلم «ارابههای آتش» موفق به کسب اسکار بهترین فیلم شد و در ادامه فیلمهایی چون «زندگی من تاکنون» و «گریستوک: افسانه تارزان» را ساخت، پس از یک دوره کوتاه بیماری در سن ۸۶ سالگی درگذشت.
«هادسن» که اهل لندن بود، کار خود را به عنوان تدوینگر و تهیهکننده مستند آغاز کرد و قبل از اینکه در اواخر دهه ۱۹۷۰ وارد عرصه فیلمهای بلند به عنوان کارگردان شود در فیلم «قطار سریع نیمهشب» ساخته «آلن پارکر»به عنوان دستیار فعالیت کرد. در سال ۱۹۸۱، «دیوید پوتنام» که یک تهیهکننده بود از «هادسن» خواست تا فیلم «ارابههای آتش» را کارگردانی کند، فیلمی که «بن کراس» و «نایجل هاورز» در آن در نقش ورزشکاران بریتانیایی با مذاهب و پیشینههای متضاد در بازی های المپیک ۱۹۲۴، مقابل دوربین رفتند.
«ارابههای آتش» با طرح داستان الهام بخش و موسیقی متن احساساتی از آهنگساز معروف یونانی «ونجلیس»، یک موفقیت تجاری خوب بود و چهار جایزه اسکار از جمله بهترین فیلم و موسیقی را به دست آورد. «هادسن» که برای این فیلم نامزد اسکار کارگردانی شده بود، بعدها یک اقتباس نمایشی از «ارابههای آتش» را تهیهکنندگی کرد که همزمان با بازیهای المپیک تابستانی ۲۰۱۲ لندن به روی صحنه رفت.
فیلمهای بعدی این سینماگر با واکنشهای متفاوتی همراه شد، از «گریستوک: افسانه تارزان» و «ارباب میمونها» (فیلمی محصول ۱۹۸۴ با بازی «رالف ریچاردسون» در آخرین نقش سینماییاش، که نامزد سه جایزه اسکار شد و گیشه موفقی داشتند تا فیلم انتقادی و تجاری «انقلاب» که دو سال بعد، نامزد دریافت تمشک طلایی برای کارگردانی شد.
از دیگر آثار این سینماگر میتوان به «زندگی من تا کنون»، «فرشتگان گمشده» و «آلتامیرا» اشاره کرد.
منبع: ایسنا به نقل از آسوشیتدپرس
لینک کوتاه
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





