ولفگانگ پترسن سازنده فیلمهایی چون «زیردریایی» و «تروی» در ۸۱ سالگی درگذشت.
به گزارش سینماسینما، ولفگانگ پترسن که با فیلم تحسین شده و آلمانی زبان «زیردریایی» وارد دنیای فیلمهای پرفروش هالیوودی مانند «ایر فورس وان»، «توفان کامل» و «تروی» شد، در ۸۱ سالگی از دنیا رفت.
«زیردریایی» در سال ۱۹۸۱ داستان دلخراش زندگی در یک زیردریایی آلمانی در جنگ جهان دوم را تصویر میکرد. نبوغ فیلم در این نهفته بود که پترسن توانست حس مردم را نسبت به مردانی معمولی که در زیردریایی خدمت میکردند هرچند در خدمت اهداف نازی بودند برانگیزاند. این فیلم با تعلیق و تراژدی که تصویر کرد موفق به کسب ۶ نامزدی اسکار شد که برای یک فیلم خارجی بسیار زیاد است که ۲ جایزه آن برای کارگردانی و فیلمنامه اقتباسی برای خود پترسن بودند. در فهرست آیامدی بی از ۲۵۰ فیلم برتر تاریخ، «زیر دریایی» در رده ۷۱ جای دارد. تدوین کارگردان از این فیلم در ۲۹۳ دقیقه در قالب یک مینی سریال آلمانی در سال ۱۹۸۵ منتشر شد.
اولین فیلم پترسن در هالیوود، فیلم ماجراجویی فانتزی «داستان بیپایان» در سال ۱۹۸۴ بود که کارگردانی و فیلمنامهاش متعلق به خود وی بود و راجر ایبرت از آن به خاطر ایدهای که در دل فیلم نهفته بود و نشان دهنده ایمان یک کودک برای تغییر مسیر سرنوشت بود، تجلیل کرده بود.
فیلم بعدی که «دشمن من» نام داشت و درباره فضانوردی بود که در یک سیاره بیگانه با یک مارمولک دوست میشود، نه با اقبال منتقدان روبهرو شد و نه فروش خوبی کرد و موجب شد تا این کارگردان ۶ سال به سراغ ساخت فیلمی نرود.
او سال ۱۹۹۱ با فیلم رازآلود «متلاشی شده» با بازی تام برنگر و باب هاسکینز بازگشت که درباره مرد ثروتمندی بود که دچرا فراموشی شده، اما فیلمنامه با اقبال منتقدان روبهرو نشد.
پترسن با فیلم تحسین شده «در خط آتش» کلینت ایستوود در سال ۱۹۹۳ یک بازگشت خلاقانه فوقالعاده انجام داد. در آن فیلم ایستوود در نقش یک مامور سرویس مخفی بازی میکرد که در جلوگیری از ترور جان اف کندی در سه دهه قبل ناموفق بود و حالا دوباره رییس جمهوری در معرض خطر بود. این فیلم فروش موفق ۱۷۷ میلیون دلاری را ثبت کرد و با تحسین منتقدان روبهرو شد.
وی سال ۱۹۹۵ با «شیوع» با بازی داستین هافمن و مورگان فریمن با فیلمی با موضوع یک ویروس کشنده فروشی ۱۹۰ میلیون دلاری را به دست آورد و سال ۱۹۹۷ با «ایر فورس وان» هریسون فورد را در نقش رییس جمهوری گذاشت که در معرض خطر بود و در میانه یک توطئه تروریستی در هواپیمای ریاست جمهوری باید خودش وارد عمل میشد. این فیلم با فروش ۳۱۵ میلیون دلار در باکس آفیس جهانی موفقیت بزرگی را برای این کارگردان رقم زد.
«توفان کامل» در سال ۲۰۰۰ با بازی جورج کلونی و مارک والبرگ در نقش خدمه یک کشتی ماهیگیری که در توفان گیر کردهاند منتقدان را تحت تاثیر قرار نداد اما مخاطبان برای تماشای آن ۳۲۹ میلیون دلار پرداختند.
پروژه بعدی پترسن «تروی» با بازی برد پیت، اریک بانا و اورلاندو بلوم بود که هرچند منتقدان آن را نپسندیدند اما منتقد «نیویوکر» از آن به عنوان فیلمی خشن، جدی، هیجانانگیز، تراژیک و لحنی مناسب برای ارایه هومر یاد کرد.
«پوزئیدون» در سال ۲۰۰۶ که با بودجه ۱۶۰ میلیون دلاری تولید شد و تنها ۱۸۲ میلیون دلار فروخت و با محاسبه هزینههای تبلیغاتی ضرر بزرگی برای برادران وارنر بود، آخرین فیلم پترسن برای هالیوود شد.
هرچند به نظر میرسید وی بازنشسته شده اما یک دهه بعد فیلمی در آلمان با عنوان «۴ نفر علیه بانک» ساخت.
پترسن در آلمان به دنیا آمده بود و در دهه ۱۹۶۰ کارش را با کارگردانی نمایشهایی در هامبورگ شروع کرد و پس از تحصیل در رشته نمایش در برلین و هامبورگ به عضویت در آکادمی فیلم و تلویزیون برلین درآمد. وی در دهه ۱۹۷۰ مشغول ساخت فیلمهای تلویزیونی بود و اولین فیلم بلند وی تریلر روانشناختی «یکی یا دیگری از ما» در سال ۱۹۷۴ بود که یورگن پروچنو در آن بازی کرد.
منبع: مهر به نقل از ورایتی
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- راجر پرَت درگذشت
- با احتمال حضور «قهرمان» از ایران؛ رقابت اسکار بینالمللی ۲۰۲۲ با ثبت نخستین فیلم آغاز شد
- شفافیت، لیاقت و واقعیت/ تجربه تماشای دوبارۀ «شیوع»
- هالیوود برای ما نسخه میپیچد/ نگاهی به فیلم شیوع ساخته استیون سودربرگ
- فیلمهایی با مضمون شیوع ویروس + ویدئو
- «شیوع» سودربرگ چیزی بیشتر از یک اثر سفارشی نیست
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- حقایقی درباره فیلم سرب ساخته مسعود کیمیایی به بهانه نمایش آن از تلویزیون
آخرین ها
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود





