فیلمنامهای از اینگمار برگمان که تا همین چند وقت پیش ناشناخته بود و این اواخر کشف شد در قالب فیلمی سینمایی روی پرده میرود.
به گزارش سینماسینما، به نقل از گاردین، فیلمنامه اینگمار برگمان کارگردان مشهور سوئدی که به نظر میرسد بخشی از پروژه مشترک اجرا نشده او با فدریکو فلینی و آکیرا کوراساوا بود، برای صدمین سال تولد او ساخته خواهد شد.
برگمان این فیلمنامه را با عنوان «۶۴ دقیقهای با ربکا» سال ۱۹۶۹ نوشت و داستان درباره آموزگار کودکان ناشنوا است که باردار شده و نگران فرزندش است. در این فیلمنامه زندگی او در چند روز دنبال میشود که در جریان آن او دچار یک تصادف اتومبیل هم میشود و چند کار معمول روزانه را انجام میدهد.
درنظر گرفته شده که نقش این آموزگار را کاترین راس بازی کند که برای بازی در فیلم «فارغالتحصیل» نامزد دریافت اسکار شده بود.
این فیلمنامه را برگمان در همکاری با کمپانی پارامونت نوشته بود که قرار بود با فلینی و کوراساوا هم ادامه یابد اما هرگز به ثمر ننشست. این فیلمنامه تا زمانی که او آرشیو خود را به بنیادی که به نام او در سال ۲۰۰۲ تاسیس شد اهدا کرد، کشف نشده بود و تازه آن زمان روشن شد که چنین فیلمنامهای وجود دارد.
اکنون اعلام شده که این فیلمنامه توسط سوزانه اوستن یکی از مشهورترین کارگردانهای سوئدی ساخته خواهد شد. البته این انتخابی بسیار عجیب است زیرا این کارگردان و برگمان بسیار روابط خصمانهای داشتند که تا زمان مرگ برگمان در سال ۲۰۰۷ ادامه داشت. این دو به دو بخش متفاوت فرهنگی در اواخر دهه ۱۹۶۰ تعلق داشتند و برگمان به عنوان یک فردگرای سنتی شناخته میشد در حالی که اوستن یکی از بنیانگذاران سینمای فمینیست رادیکال بود و از اعضای گروه جنبش ۸ محسوب میشد.
آنها با هم درگیریهای شخصی هم داشتند و مادر اوستن که منتقد سینمایی بود، بعد با برگمان در یکی از فیلمهای اولیه او همکاری کرد اما نتوانست در صنعت مردانه آن مقطع جایگاهی پیدا کند. اولین فیلمی که اوستن ساخت با عنوان «ماما» درواقع تلاشی برای تصویر چهره برگمان به عنوان فردی ناخوشایند در این صنعت و الهام گرفته از تجربیات مادرش بود.
اوستن میگوید ابتدا تمایلی به این کار نداشته اما وقتی فیلمنامه را خواند با خود گفت وای برگمان حداقل ۶۴ دقیقه یک فمینیست بود!
در حالی که این فیلمنامه در همان حدود زمانی که فیلمنامه فیلمهایی چون «مصایب آنا» و «شرم» و«تماس» نوشته شده، نوشته شده است اما اوستن آن را بسیار متفاوت با بقیه فیلمهای اصلی در میان آثار برگمان میداند و میگوید: آن فیلمها بسیار سیاسی و روشنفکرانه و بازتابی از روح زمانه هستند اما وقتی شما این متن را میبینید متوجه میشوید خیلی خوب است و از نظر سیاسی او خیلی محافظهکار شده اما در عین حال هنرمندی است که با سوالات اگزیستانسیالیستی درگیر است. «شصت و چهار دقیقه» خیلی امیدوارانه و از زاویه دید یک زن نوشته شده و از دیالوگهای خیلی خوبی برخوردار است.
برگمان زاده ۱۴ ژوئیه ۱۹۱۸ و درگذشته ۳۰ ژوئیه ۲۰۰۷، کارگردان، فیلمنامهنویس و تهیه کننده معاصر سوئدی بود. وی به عنوان یکی از برجستهترین فیلمسازان سینمای جهان شناخته میشود. انتظار میرود این فیلم تا دو سال دیگر آماده شود.
منبع: مهر

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مرور آثار سینمایی، تئاتری و مستند «اینگمار برگمان» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- کنارهگیری آگنیشکا هالند؛ ژولیت بینوش ریاست آکادمی فیلم اروپا را بر عهده میگیرد
- کوروساوا؛ فیلمسازی با نماهای خلاقانه و نبوغی حیرتانگیز/ وقتی پلیدی و جنایت سرنوشت ما را تکمیل میکنند
- «تصویر گمشده» در مستندات یکشنبه و «بهشت و جهنم» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- ۲۰ فیلم برتر تاریخ جشنواره ونیز معرفی شدند/ «دایره» در رتبه شانزدهم
- «آلمان سال صفر»؛ اعتراض به خودکامگی و تمامیتخواهی
- سینماسینما/ جشنواره توکیو جایزه آکیرا کوروساوا را به ایناریتو میدهد
- «رویاها»ی کوروساوا در اولین برنامه سینماتک سال ۱۴۰۱ نمایش داده میشود
- مصائب روح مسیح، وقتی خود را بر صلیب، رهاشده یافت
- رام کردن اشباح
- «ساموئل ال. جکسون» و «لیو اولمان» اسکار افتخاری میگیرند
- بلوغی مهرورزانه در روزهای کهنسالی/ تاملاتی زنانه بر فیلم «توتفرنگیهای وحشی»
- نمایش اثر درخشان تارکوفسکی در جشنواره جهانی فجر
- سکانس طلایی/ ساعت گرگ و میش
- ناامیدی اسکورسیزی از آینده سینما
نظر شما
پربازدیدترین ها
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- مرگ ناگهانی و غم انگیز بازیگر خردسال فیلم یه حبه قند
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- صحبتهای رئیس هیئت داوران جشنواره برلین/ همه فیلمها سیاسیاند
آخرین ها
- جایزه بزرگ اسکار کسبوکارهای خاورمیانه به همراه اول رسید
- دو تصویر از تاریخ دوبله ایران
- جشن ۱۹ سالگی کانون ادبی زمستان برگزار شد؛ اهدای مدال سال به شهره سلطانی و مهدی یغمایی/ ایرج مهدیان تجلیل شد
- «مسیح پسر مریم» مینی سریال شد
- معرفی نخستین برندگان جشنواره برلین؛ جایزه بزرگ بخش مسابقه نسل به فیلم ایرلندی رسید
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ خستگی از ما به نسل بعد از ما منتقل شده/ در زیر زمین، شهر دیگری وجود دارد
- نگاهی به سریال تاسیان؛روزی روزگاری ایران
- معرفی پلتفرمهای هوشمند سلامت همراه اول بهعنوان اپلیکیشنهای برگزیده
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- وداع با صدای ماندگار دوبله؛ بدرقه منوچهر والیزاده به خانه ابدی/ دوبلوری بدون جایگزین
- لوئیس بونیوئل فیلمساز در تبعید و صدو بیست و پنج سالگی
- فوت یک هنرمند پیشکسوت؛ عبدالرضا فریدزاده درگذشت
- شاهپور هنوز هست
- فیلمی در نوبت عید فطر به اکران اضافه نمیشود/ اسعدیان: پیشنهاد شورای صنفی نمایش برای بلیت، بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان بود
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- با دستور وزیر ارتباطات، پروژههای ارتباطی همراه اول در روستاهای استان قزوین افتتاح شد
- جشنواره علیه جشنواره
- جایزه تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- گامی دیگر در جهت حذف سینما از سبد خانوادهها/ افزایش قیمت بلیت؛ ضربه مهلک به سینمای ایران
- مدیرعامل بهمن سبز: چه کسی بلیت ۲۲۰ هزار تومانی پیر پسر را میخرد؟!
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- اعطای تندیس «سازمان سبز برتر» به همراه اول
- پنجمین دوره «طرح پژوهانه همراه» با حمایت از دانشجویان نخبه کلید خورد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- کنسرت نمایش «ژن زامبی» از فردا میآید/بلیت ۵ روز اول به پایان رسید
- «نبض» روی میز تدوین
- نسخه ویژه نابینایان «مادیان» با صدای رعنا آزادیور منتشر میشود
- منوچهر والیزاده درگذشت
- ۱۲ نقشی که برنده اسکار شدند اما قرار بود به بازیگران دیگری داده شوند
- آیا باید از اینفلوئنسرها ترسید؟