سینماسینما، مترجم: امیر سلیمانی؛
مستند «نان و گل سرخ» که به تازگی در اپل تیوی پلاس منتشر شده، روایتی بینظیر و تاثیرگذار از مبارزات زنان افغان است که در برابر ظلم و محدودیتهای اعمالشده توسط طالبان، ایستادگی میکنند. این اثر، به کارگردانی گریت جنکینز، در شرایطی دشوار و بهصورت مخفیانه فیلمبرداری شده است. جنکینز و تیمش در زمانی که فعالیتهای زنان در افغانستان به شدت محدود شده بود، موفق به ثبت لحظاتی شدند که صدای اعتراض و امید زنان افغان را به جهان مخابره میکند.
روایت داستانی در دل واقعیت
فیلم، داستان گروهی از زنان شجاع افغان را روایت میکند که با خطر جانی و برخوردهای خشونتآمیز طالبان روبهرو هستند. آنها با تجمعات کوچک و اعتراضات نمادین، صدای خود را علیه نابرابریها بلند میکنند. «نان و گل سرخ» نامی نمادین برای این مستند است که به طور ضمنی به نیازهای ابتدایی زندگی (نان) و آرمانهای والاتر انسانی (گل سرخ) اشاره دارد.
شرایط سخت فیلمبرداری
این فیلمبرداری در زمانی صورت گرفته که طالبان پس از تسلط دوباره بر افغانستان، بسیاری از حقوق زنان را محدود کرده بودند. آموزش، کار و حضور در جامعه برای زنان افغان به شدت تحت فشار قرار گرفته و اعتراضات کوچک آنها بهشدت سرکوب میشد. جالب اینجاست که تیم سازنده این مستند برای ثبت تصاویر، به طور خلاقانهای از تلفنهای همراه استفاده کردهاند. این روش نه تنها برای جلوگیری از جلب توجه طالبان انتخاب شده، بلکه انعطافپذیری بیشتری برای فیلمبرداری در شرایط سخت فراهم کرده است.
پیام مستند: صدای خاموشناشدنی زنان
یکی از مهمترین پیامهای این مستند، نشان دادن این نکته است که حتی در تاریکترین شرایط، انسانها میتوانند صدای خود را حفظ کنند. اعتراضات این زنان، نمایانگر مقاومت در برابر ظلم و دفاع از آزادیهای ابتدایی است. فیلم به بینندگان یادآور میشود که مبارزات آنها، محدود به افغانستان نیست و الهامبخش افرادی در سراسر جهان است که برای حقوق برابر میجنگند.
بازتاب جهانی
مستند «نان و گل سرخ» تاکنون بازخوردهای مثبتی از سوی منتقدان دریافت کرده و بسیاری از آن بهعنوان یک اثر تاثیرگذار در ثبت تاریخ معاصر افغانستان یاد میکنند. این فیلم نه تنها داستان زنان افغان را روایت میکند، بلکه پیام همبستگی جهانی برای حقوق بشر را به همراه دارد.
«نان و گل سرخ» فراتر از یک مستند ساده است؛ این فیلم، سندی زنده از ایستادگی و شجاعت زنان افغان در برابر سرکوب است. تماشای این مستند فرصتی است تا جهانیان بتوانند مبارزات و صدای زنانی را که حاضر به تسلیم نیستند، بشنوند. در دسترس در اپل تیوی پلاس از ۱۳ آذر ۱۴۰۳.
منبع: NPR
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- گفتوگو با علی پاکزاد درباره نمایشگاهش/ «در برابر فراموشی»؛ موضوع مشترک کابل، کییف و تهران
- رهایی از پیلهی تنگ ظلم/ نگاهی به نمایش «مدهآ در قندهار»
- تلنگری به جامعه ایرانی/ نگاهی به کتاب «چای سبز در پل سرخ»
- برگزاری یک نمایشگاه در حمایت از فعالان، روزنامه نگاران، معلمان و قشر نخبه افغانستان؛ به همراه سخنرانی رضا دقتی
- صحبتهای یکی از فیلمسازان جوان افغانستان، درباره خروج از این کشور
- آنجلینا جولی از نحوه خروج آمریکا از افغانستان ابراز شرمساری کرد
- آنجلینا جولی با انتشار یک پست حمایتی از مردم افغانستان به اینستاگرام پیوست
- بیانیه انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند در حمایت از مردم افغانستان
- جلسه نقد و بررسی مستند «خاتمه» برگزار شد/ فیلمی درباره فرار و تقدیر
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- حقایقی درباره فیلم سرب ساخته مسعود کیمیایی به بهانه نمایش آن از تلویزیون
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- مصوبهای برای حذف وزارت فرهنگ؛ مصوبه «سیاستهای صوت و تصویر فراگیر»؛ تعارض با جمهوریت
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶





