سینماسینما، ترجمه: امیر سلیمانی
هانس زیمر، آهنگساز برجستهٔ ۶۷ سالهٔ آلمانی که آثاری بهیادماندنی مانند «Inception» (تلقین)، «The Lion King» (شیر شاه) و «Interstellar» (میانستارهای) را در کارنامهٔ خود دارد، بهتازگی در مصاحبهای با NPR (رادیو عمومی ملی آمریکا که به پخش برنامههای فرهنگی و خبری میپردازد) از چالشها و تجربیات خود در ساخت موسیقی متن فیلم جدیدش به نام «Blitz» (بلیتز) سخن گفته است. زیمر تاکنون برای موسیقی فیلمهای «The Lion King» و «Dune» (تلماسه) موفق به دریافت جایزهٔ اسکار شده است.
فیلم «بلیتز» و داستان آن
«بلیتز» (Blitz) یک فیلم تاریخی است که وقایع بمباران لندن در دوران جنگ جهانی دوم را روایت میکند. این فیلم به کارگردانی استیو مککوئین (Steve McQueen)، فیلمساز برجستهای که آثار موفقی چون «۱۲ Years a Slave» (دوازده سال بردگی) را در کارنامه دارد، ساخته شده است. اکران فیلم از نوامبر ۲۰۲۴ آغاز شده و پیشبینی میشود که توجه زیادی را به خود جلب کند. از بازیگران مطرح این فیلم میتوان به سیرشا رونان (Saoirse Ronan) در نقش ریتا، مادر جورج، و الیوت هفرنان (Elliott Heffernan) در نقش جورج اشاره کرد. همچنین، هریس دیکینسون (Harris Dickinson) و بنجامین کلمنتاین (Benjamin Clementine) در این فیلم به ایفای نقش پرداختهاند.
غوطهوری در تاریخ برای خلق نوایی اصیل
زیمر در این مصاحبه تأکید کرد که یکی از اهداف اصلیاش در ساخت موسیقی برای این فیلم، دستیابی به اصالت تاریخی بوده است. او برای این کار از سازهای مربوط به آن دوران استفاده کرده و حتی با مورخان همکاری داشته تا اطمینان حاصل کند موسیقیای که میسازد، با فضای آن زمان همخوانی دارد.
این آهنگساز آلمانی توضیح داد که برای او، خلق موسیقی تنها نواختن نغمهها نیست، بلکه نوعی سفر به گذشته و زنده کردن خاطرات یک دوران است. زیمر افزود که در ساخت این موسیقی تلاش کرده تا تضادهای احساسی آن دوران را—از لحظات تیره و تلخ تا لحظات امید و مقاومت—بهخوبی به تصویر بکشد.
چالشهای عاطفی در آهنگسازی برای فیلمی تاریخی
یکی از نکات برجستهای که زیمر به آن اشاره کرد، نیاز به عمق احساسی در این پروژه بوده است. او تلاش کرده تا موسیقیای بسازد که هم بتواند بهخوبی فضای جنگ و وحشت آن دوران را بازتاب دهد و هم نشانی از امید و استقامت مردم آن زمان داشته باشد. زیمر بیان کرد که این تعادل میان حس ترس و امید، بخش دشواری از فرآیند آهنگسازی او بوده است.
ترکیب تاریخ و هنر برای خلق یک شاهکار
زیمر در این مصاحبه به چگونگی تلاش خود برای ایجاد توازن میان دقت تاریخی و بیان هنری پرداخت. او توضیح داد که برای او، موسیقی چیزی بیش از یک مکمل ساده برای فیلم است؛ بلکه ابزاری است برای روایت داستانی که بیننده را عمیقتر در دل فیلم غرق میکند.
زیمر همچنین افزود که موسیقی میتواند بهعنوان پلی میان تاریخ و احساسات انسانی عمل کند، بهگونهای که تماشاگران بتوانند نهتنها با تصاویر، بلکه با نواها نیز ارتباط برقرار کنند. او با استفاده از سازهایی مانند پیانو و ویولن در کنار سازهای تاریخی، موفق شده تا نوایی خلق کند که هم تاریخی و هم مدرن به نظر برسد.
هانس زیمر بار دیگر ثابت کرده که چرا یکی از بزرگترین آهنگسازان فیلم در جهان است. موسیقی او برای «بلیتز» نهتنها به بازسازی فضای تاریخی جنگ جهانی دوم کمک کرده، بلکه توانسته است احساسی عمیق و انسانی را به تماشاگر منتقل کند. این موسیقی بهگونهای طراحی شده که بینندگان را به قلب داستان میبرد و تجربهای فراموشنشدنی از فیلم برایشان رقم میزند.
منبع: https://www.npr.org/2024/11/10/nx-s1-5028225/hans-zimmer-discusses-his-music-blitz-a-film-set-in-world-war-ii
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فیلم استیو مککویین پایانبخش جشنواره نیویورک ۲۰۲۴ شد
- فیلم استیو مککویین برای افتتاحیه جشنواره لندن ۲۰۲۴ انتخاب شد
- برشهای کوتاه/ تصاویری از پشت صحنه فیلمهای کریستوفر نولان
- هانس زیمر؛ یک موسیقیدان مکاشفه گر/ درباره تنظیمکننده موسیقی انیمیشن «شیر شاه»
- قهرمان و عاشقیتهای نچسبش/ نگاهی به «انگاشته»
- مسیری که کریستوفر نولان برای ساخت «تلقین» طی کرد
- اکران Tenet باز هم به تعویق افتاد
- اکران «تنت» کریستوفر نولان به تعویق افتاد
- جزئیات تازه از جدیدترین پروژه کریستوفر نولان
- مسترکلاس کریستوفر نولان در جشنواره کن
- هدیه آهنگساز برنده اسکار به قربانیان آتشسوزی برج گرنفل
پربازدیدترین ها
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- سومین جشنواره چندرسانهای میراثفرهنگی به پایان رسید/ برگزیدگان دو بخش سینما و تئاتر معرفی شدند
- فشار سیاسی و خروج یک فیلم از داوری آکادمی؛ موافقت اردن با درخواست آذربایجان برای خروج «سرزمین شیرین من» از اسکار
- شکستِ دنباله «جوکر»؟ «جوکر: جنون مشترک» به نقطه صفر رسید
آخرین ها
- تاد هینز رئیس هیئت داوران جشنواره فیلم برلین شد
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- ابوالفضل جلیلی مطرح کرد؛ حضور در کلاس بازیگری عامل موفقیت نیست
- نمایش بلندترین سکانس پلان سینمای مستند ایران در آمریکا
- کدام سینما واقعی تر است ؟
- پیدا شدن جسد یک بازیگر در خانهاش
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
- فیلمی که اطلاعاتش مخفی نگه داشته شده؛ لوپیتا نیونگو به فیلم کریستوفر نولان پیوست
- «کتابخانه نیمهشب» روی صحنه میرود
- سه نمایش برای مستند «۹۹-۱۹» در یک هفته
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره فیلم جدید رابرت زمکیس/ «اینجا»؛ یک قرن را طی می کند، اما بدون حرکت دوربین
- سوینا منتشر میکند؛ نسخه ویژه نابینایان «مورد عجیب بنجامین باتن» با صدای مهدی پاکدل
- «پینگو» بعد از ۱۸ سال بازمیگردد
- جوایز اصلی فستیوال فیلم هانوی به «بی سر و صدا» رسید
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- نمایش وقتی الاغا عاشق میشوند / گزارش تصویری
- تریلر قسمت هشتم منتشر شد؛ «مامویت غیرممکن» با تام کروز پایان مییابد؟
- ستاره اسکندری: ساخت «خورشید آن ماه» مسئولیت اجتماعی من بود
- «سودابه»؛ فیلمی برخلاف ذائقهسازی مرسوم سینمای ایران
- سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند به شیوه «آکادمی» داوری میشود
- یادداشتی کوتاه در مورد تئاترِ ناصدا..
- درباره ساخته جدید علی عباسی/ امتحان نهایی «شاگرد»
- زندگینامه بیتا فرهی منتشر میشود
- هانس زیمر: خلق موسیقی برای فیلم «بلیتز» و چالشهای نوای جنگ جهانی دوم
- شکستِ دنباله «جوکر»؟ «جوکر: جنون مشترک» به نقطه صفر رسید
- فشار سیاسی و خروج یک فیلم از داوری آکادمی؛ موافقت اردن با درخواست آذربایجان برای خروج «سرزمین شیرین من» از اسکار
- رالف فاینز و ژولیت بینوش بار دیگر همبازی می شوند
- مرجان اشرفیزاده: برگزاری جشنواره میراثفرهنگی در شهرهای کوچک آنها را به قطب گردشگری تبدیل میکند
- به زبان ترکی؛ «بند ناف» در استانبول روی صحنه میرود