سینماسینما، ترجمه: امیر سلیمانی
هانس زیمر، آهنگساز برجستهٔ ۶۷ سالهٔ آلمانی که آثاری بهیادماندنی مانند «Inception» (تلقین)، «The Lion King» (شیر شاه) و «Interstellar» (میانستارهای) را در کارنامهٔ خود دارد، بهتازگی در مصاحبهای با NPR (رادیو عمومی ملی آمریکا که به پخش برنامههای فرهنگی و خبری میپردازد) از چالشها و تجربیات خود در ساخت موسیقی متن فیلم جدیدش به نام «Blitz» (بلیتز) سخن گفته است. زیمر تاکنون برای موسیقی فیلمهای «The Lion King» و «Dune» (تلماسه) موفق به دریافت جایزهٔ اسکار شده است.
فیلم «بلیتز» و داستان آن
«بلیتز» (Blitz) یک فیلم تاریخی است که وقایع بمباران لندن در دوران جنگ جهانی دوم را روایت میکند. این فیلم به کارگردانی استیو مککوئین (Steve McQueen)، فیلمساز برجستهای که آثار موفقی چون «۱۲ Years a Slave» (دوازده سال بردگی) را در کارنامه دارد، ساخته شده است. اکران فیلم از نوامبر ۲۰۲۴ آغاز شده و پیشبینی میشود که توجه زیادی را به خود جلب کند. از بازیگران مطرح این فیلم میتوان به سیرشا رونان (Saoirse Ronan) در نقش ریتا، مادر جورج، و الیوت هفرنان (Elliott Heffernan) در نقش جورج اشاره کرد. همچنین، هریس دیکینسون (Harris Dickinson) و بنجامین کلمنتاین (Benjamin Clementine) در این فیلم به ایفای نقش پرداختهاند.
غوطهوری در تاریخ برای خلق نوایی اصیل
زیمر در این مصاحبه تأکید کرد که یکی از اهداف اصلیاش در ساخت موسیقی برای این فیلم، دستیابی به اصالت تاریخی بوده است. او برای این کار از سازهای مربوط به آن دوران استفاده کرده و حتی با مورخان همکاری داشته تا اطمینان حاصل کند موسیقیای که میسازد، با فضای آن زمان همخوانی دارد.
این آهنگساز آلمانی توضیح داد که برای او، خلق موسیقی تنها نواختن نغمهها نیست، بلکه نوعی سفر به گذشته و زنده کردن خاطرات یک دوران است. زیمر افزود که در ساخت این موسیقی تلاش کرده تا تضادهای احساسی آن دوران را—از لحظات تیره و تلخ تا لحظات امید و مقاومت—بهخوبی به تصویر بکشد.
چالشهای عاطفی در آهنگسازی برای فیلمی تاریخی
یکی از نکات برجستهای که زیمر به آن اشاره کرد، نیاز به عمق احساسی در این پروژه بوده است. او تلاش کرده تا موسیقیای بسازد که هم بتواند بهخوبی فضای جنگ و وحشت آن دوران را بازتاب دهد و هم نشانی از امید و استقامت مردم آن زمان داشته باشد. زیمر بیان کرد که این تعادل میان حس ترس و امید، بخش دشواری از فرآیند آهنگسازی او بوده است.
ترکیب تاریخ و هنر برای خلق یک شاهکار
زیمر در این مصاحبه به چگونگی تلاش خود برای ایجاد توازن میان دقت تاریخی و بیان هنری پرداخت. او توضیح داد که برای او، موسیقی چیزی بیش از یک مکمل ساده برای فیلم است؛ بلکه ابزاری است برای روایت داستانی که بیننده را عمیقتر در دل فیلم غرق میکند.
زیمر همچنین افزود که موسیقی میتواند بهعنوان پلی میان تاریخ و احساسات انسانی عمل کند، بهگونهای که تماشاگران بتوانند نهتنها با تصاویر، بلکه با نواها نیز ارتباط برقرار کنند. او با استفاده از سازهایی مانند پیانو و ویولن در کنار سازهای تاریخی، موفق شده تا نوایی خلق کند که هم تاریخی و هم مدرن به نظر برسد.
هانس زیمر بار دیگر ثابت کرده که چرا یکی از بزرگترین آهنگسازان فیلم در جهان است. موسیقی او برای «بلیتز» نهتنها به بازسازی فضای تاریخی جنگ جهانی دوم کمک کرده، بلکه توانسته است احساسی عمیق و انسانی را به تماشاگر منتقل کند. این موسیقی بهگونهای طراحی شده که بینندگان را به قلب داستان میبرد و تجربهای فراموشنشدنی از فیلم برایشان رقم میزند.
منبع: https://www.npr.org/2024/11/10/nx-s1-5028225/hans-zimmer-discusses-his-music-blitz-a-film-set-in-world-war-ii
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فیلم استیو مککویین پایانبخش جشنواره نیویورک ۲۰۲۴ شد
- فیلم استیو مککویین برای افتتاحیه جشنواره لندن ۲۰۲۴ انتخاب شد
- برشهای کوتاه/ تصاویری از پشت صحنه فیلمهای کریستوفر نولان
- هانس زیمر؛ یک موسیقیدان مکاشفه گر/ درباره تنظیمکننده موسیقی انیمیشن «شیر شاه»
- قهرمان و عاشقیتهای نچسبش/ نگاهی به «انگاشته»
- مسیری که کریستوفر نولان برای ساخت «تلقین» طی کرد
- اکران Tenet باز هم به تعویق افتاد
- اکران «تنت» کریستوفر نولان به تعویق افتاد
- جزئیات تازه از جدیدترین پروژه کریستوفر نولان
- مسترکلاس کریستوفر نولان در جشنواره کن
- هدیه آهنگساز برنده اسکار به قربانیان آتشسوزی برج گرنفل
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه
- نشست «شاهد عینی» / گزارش تصویری
- نگاهی به فیلم «هفتاد سی»/ در بستر واقعیت
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- قهوه دمنکشیده/چرا سریال مهران مدیری نتوانست انتظارات را برآورده سازد؟
- سرقتهای سریالی ۳زن به سبک «تسویه حساب»
- با اعلام آکادمی داوری؛ نامزدهای اولیه اسکار معرفی شدند/ یک انیمیشن ایرانی در میان آثار