ونجلیس آهنگساز برنده اسکار و سازنده موسیقی متن فیلمهایی چون «ارابههای آتش» و «بلید رانر» در ۷۹ سالگی از دنیا رفت.
به گزارش سینماسینما، ونجلیس پیشگام موسیقی الکترونیک که برای ساخت موسیقی متن فیلم «ارابههای آتش» برنده جایزه اسکار شده بود در ۷۹ سالگی از دنیا رفت.
به گزارش رسانههای یونانی وی در حالی که برای ابتلا به کرونا در بیمارستانی در فرانسه بستری بود، درگذشت.
این نوازنده و موسیقیدان خودآموخته که از سابقه طولانی در ساخت موسیقی در اروپا برخوردار بود با بافتها و رنگهای جادویی آلبومهای انفرادیاش شناخته شد و یکی از آهنگهای آلبوم سال ۱۹۷۵ وی به نام «جهنم و بهشت» که سال ۱۹۸۰ برای سریال «کهکشان» شبکه «پیبیاس» مورد استفاده قرار گرفت او را به آمریکاییها هم معرفی کرد. اما موسیقی فیلم «ارابههای آتش» بود که نام وی را جهانی ساخت.
در بیشتر موارد ونجلیس تمامی سازها از جمله سینتیسایزر، پیانو، درام و پرکاشن را خودش مینواخت. وی با آهنگ بهیادماندنی این فیلم نه تنها به این فیلم سینمایی رنگ و بویی خاص بخشید بلکه آلبوم موسیقی این فیلم نیز در بیلبورد به جایگاه نخست رسید و وی نامزد دریافت جایزه گرمی هم شد.
با این حال این آهنگساز یونانی در مارس ۱۹۸۲ که برنده اسکار شد از حضور در مراسم خودداری کرد و در مصاحبه با یک روزنامهنگار انگلیسی گفت: آنها فشار زیادی به من آوردند تا برای حضور در اسکار به آمریکا بروم، اما دوست ندارم با فشار کاری انجام دهم و از رقابت هم بیزارم.
کسب اسکار برای «ارابههای آتش» بلافاصله وی را مورد توجه کارگردانهای آمریکایی قرار داد و ریدلی اسکات وی را برای ساخت موسیقی فیلم علمی-تخیلی «بلید رانر» استخدام کرد و کوستا گاوراس او را برای درامی با بازی جک لمون در سال ۱۹۸۲ با نام «گمشده» به کار گرفت که هر دو فیلم نامزد جوایز بفتا شدند.
ونجلیس سازنده موسیقی فیلمهای «۱۴۹۲: فتح بهشت» ریدلی اسکات در سال ۱۹۹۲، «اسکندر» الیور استون در سال ۲۰۰۴ و «ماه تلخ» رومن پولانسکی در سال ۱۹۹۲ هم بود.
اوانگلوس اودیسئاس پاپاتاناسیو با نام هنری ونجلیس مارس ۱۹۴۳ در شهر ولس یونان به دنیا آمده بود و در آتن بزرگ شده بود. وی از سال ۱۹۶۳ با تشکیل یک گروه راک به ساخت موسیقی پاپ پرداخت و سال ۱۹۶۸ با مهاجرت به پاریس با تشکیل یک گروه کوارتت پراگرسیو راک از مهاجران یونانی از جمله دمیس روسس کارش را ادامه داد. پس از انحلال این گروه وی به ساخت کارهای انفرادی و موسیقی فیلم تمرکز کرد و سال ۱۹۷۵ پس از نقل مکان به لندن کارش را توسعه داد و ۴ آلبوم در دهه ۱۹۸۰ منتشر کرد که یکی از آنها عنوان ۵ آلبوم برتر بریتانیا را از آن خود کرد.
این موسیقیدان بسیار گوشهگیر بود و مصاحبههای کمی در طول زندگی اش انجام داده است؛ با این حال در مصاحبهای در دهه ۱۹۸۰ وی گفته بود: مردم میگویند سینتی سایزر یک ماشین است نه یک صدای طبیعی. همه چیز طبیعی است. سازهای معمولی آکوستیک فوق العاده هستند اما محدوداند و همیشه صدای یکسانی ایجاد میکنند اما ساز الکترونیکی طیف وسیعی از صداها را با تغییرات بیپایان ایجاد میکند.
هر چند قبل از به شهرت رسیدن ونجلیس موسیقی الکترونیک وجود داشت اما موفقیت عظیم «ارابههای آتش» و «بلید رانر» تضمینی برای آینده چنین آهنگسازی در صنعت فیلم و تلویزیون شد.
ونجلیس با روحیه بیقرارش برای تئاتر یونانی و باله لندن و فیلمهای مستند طبیعت و رویدادهای ورزشی نیز موسیقی ساخته بود.
وی سازنده موسیقی مراسم خاکسپاری استیون هاوکینگ در سال ۲۰۱۸ بود و تولید موسیقی اختتامیه المپیک سیدنی ۲۰۰۰ و سرود رسمی جام جهانی فوتبال ۲۰۰۲ را نیز برعهده داشت. آخرین آلبوم استودیویی او با نام «جونو به مشتری» سال ۲۰۲۱ ساخته شد که از کاوشگر فضایی جونو ناسا الهام گرفته بود.
منبع: مهر به نقل از ورایتی
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
آخرین ها
- هیات امنای انجمن سینمای جوانان ایران منصوب شدند
- کتاب «صحنه عشق من است» رونمایی میشود/ تقدیر از ادنا زینلیان
- خسرو خسروشاهی: کسی دیگر در دوبله نمانده است/ امیدوارم چراغ دوبله خاموش نشود
- نخستین جایزه ملی پویانمایی فراخوان داد
- رونمایی از سرویسهای دیجیتال و هوش مصنوعی همراه اول با حضور وزیر ارتباطات
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ فیلمِ بعدی نولان، اقتباسی از اودیسه است
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ هیأت داورانِ فیلمهای کوتاه داستانی معرفی شدند
- آیا بهروز شعیبی گزینه خوبی برای مدیریت انجمن سینمای جوان است ؟
- همه در اندوه خاموشی صدایی ماندگار/ پیامهای تسلیتی که برای درگذشت ژاله علو منتشر شد
- میزبانی ۱۱ سالن از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- اعضای آکادمی سینمای مستند ایران انتخاب شدند
- با حکم رئیس سازمان سینمایی؛ بهروز شعیبی مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران شد
- شبنشینی غیرایرانی در هفتِ یلدایی
- جوایز ادبی و دوستان و دشمنان واقعی
- انتقاد نویسنده روزنامه اعتماد از جشنواره سینما حقیقت : اغلب آثار شلخته و پروپاگاندایی بودند
- بلا گردان / در حاشیه مستند «ضد قهرمان»
- کوتاه درباره «ملاقات با جادوگر» لمپنیسم سینمایی!
- بازدید معاون اول رییسجمهور و وزیر ارتباطات از غرفه همراه اول
- پس از ۳۸ سال؛ رئیس فیپرشی استعفا داد
- نمایش غلامرضا لبخندی / گزارش تصویری
- جشنواره ملی تئاتر کوتاه کیش افتتاح شد/ معرفی داوران بخش عکس
- پرورش نسل آینده تئاتر ایران؛ جشنواره تئاتر «خوشه پروین» به دنبال کشف استعدادهای کارگردانان زن جوان است
- آرت ایوانز درگذشت
- «شیرشاه» در صدر گیشه جهانی سینما
- ژاله علو درگذشت
- شبی که بهزاد فراهانی وصیت کرد؛ نکوداشت خسرو حکیم رابط برگزار شد
- برگزاری پانزدهمین کنفرانس بینالمللی فناوری اطلاعات و دانش با حمایت همراه اول
- برگزاری جشنواره فیلم ۱۰۰ در اردیبهشت سال آینده/ «فراصد» بخش جدید جشنواره با رویکرد فلسطین
- حذف فرهنگ از سبد طبقه متوسط؟/ هزینههای سبد فرهنگی خانواده ۴نفره در تهران چقدر است؟
- نکوداشت زنده یاد اکبر عالمی و بزرگداشت مهدی رحیمیان در آیین معرفی برندگان هفتمین جایزه پژوهش سال سینما