ونجلیس آهنگساز برنده اسکار و سازنده موسیقی متن فیلمهایی چون «ارابههای آتش» و «بلید رانر» در ۷۹ سالگی از دنیا رفت.
به گزارش سینماسینما، ونجلیس پیشگام موسیقی الکترونیک که برای ساخت موسیقی متن فیلم «ارابههای آتش» برنده جایزه اسکار شده بود در ۷۹ سالگی از دنیا رفت.
به گزارش رسانههای یونانی وی در حالی که برای ابتلا به کرونا در بیمارستانی در فرانسه بستری بود، درگذشت.
این نوازنده و موسیقیدان خودآموخته که از سابقه طولانی در ساخت موسیقی در اروپا برخوردار بود با بافتها و رنگهای جادویی آلبومهای انفرادیاش شناخته شد و یکی از آهنگهای آلبوم سال ۱۹۷۵ وی به نام «جهنم و بهشت» که سال ۱۹۸۰ برای سریال «کهکشان» شبکه «پیبیاس» مورد استفاده قرار گرفت او را به آمریکاییها هم معرفی کرد. اما موسیقی فیلم «ارابههای آتش» بود که نام وی را جهانی ساخت.
در بیشتر موارد ونجلیس تمامی سازها از جمله سینتیسایزر، پیانو، درام و پرکاشن را خودش مینواخت. وی با آهنگ بهیادماندنی این فیلم نه تنها به این فیلم سینمایی رنگ و بویی خاص بخشید بلکه آلبوم موسیقی این فیلم نیز در بیلبورد به جایگاه نخست رسید و وی نامزد دریافت جایزه گرمی هم شد.
با این حال این آهنگساز یونانی در مارس ۱۹۸۲ که برنده اسکار شد از حضور در مراسم خودداری کرد و در مصاحبه با یک روزنامهنگار انگلیسی گفت: آنها فشار زیادی به من آوردند تا برای حضور در اسکار به آمریکا بروم، اما دوست ندارم با فشار کاری انجام دهم و از رقابت هم بیزارم.
کسب اسکار برای «ارابههای آتش» بلافاصله وی را مورد توجه کارگردانهای آمریکایی قرار داد و ریدلی اسکات وی را برای ساخت موسیقی فیلم علمی-تخیلی «بلید رانر» استخدام کرد و کوستا گاوراس او را برای درامی با بازی جک لمون در سال ۱۹۸۲ با نام «گمشده» به کار گرفت که هر دو فیلم نامزد جوایز بفتا شدند.
ونجلیس سازنده موسیقی فیلمهای «۱۴۹۲: فتح بهشت» ریدلی اسکات در سال ۱۹۹۲، «اسکندر» الیور استون در سال ۲۰۰۴ و «ماه تلخ» رومن پولانسکی در سال ۱۹۹۲ هم بود.
اوانگلوس اودیسئاس پاپاتاناسیو با نام هنری ونجلیس مارس ۱۹۴۳ در شهر ولس یونان به دنیا آمده بود و در آتن بزرگ شده بود. وی از سال ۱۹۶۳ با تشکیل یک گروه راک به ساخت موسیقی پاپ پرداخت و سال ۱۹۶۸ با مهاجرت به پاریس با تشکیل یک گروه کوارتت پراگرسیو راک از مهاجران یونانی از جمله دمیس روسس کارش را ادامه داد. پس از انحلال این گروه وی به ساخت کارهای انفرادی و موسیقی فیلم تمرکز کرد و سال ۱۹۷۵ پس از نقل مکان به لندن کارش را توسعه داد و ۴ آلبوم در دهه ۱۹۸۰ منتشر کرد که یکی از آنها عنوان ۵ آلبوم برتر بریتانیا را از آن خود کرد.
این موسیقیدان بسیار گوشهگیر بود و مصاحبههای کمی در طول زندگی اش انجام داده است؛ با این حال در مصاحبهای در دهه ۱۹۸۰ وی گفته بود: مردم میگویند سینتی سایزر یک ماشین است نه یک صدای طبیعی. همه چیز طبیعی است. سازهای معمولی آکوستیک فوق العاده هستند اما محدوداند و همیشه صدای یکسانی ایجاد میکنند اما ساز الکترونیکی طیف وسیعی از صداها را با تغییرات بیپایان ایجاد میکند.
هر چند قبل از به شهرت رسیدن ونجلیس موسیقی الکترونیک وجود داشت اما موفقیت عظیم «ارابههای آتش» و «بلید رانر» تضمینی برای آینده چنین آهنگسازی در صنعت فیلم و تلویزیون شد.
ونجلیس با روحیه بیقرارش برای تئاتر یونانی و باله لندن و فیلمهای مستند طبیعت و رویدادهای ورزشی نیز موسیقی ساخته بود.
وی سازنده موسیقی مراسم خاکسپاری استیون هاوکینگ در سال ۲۰۱۸ بود و تولید موسیقی اختتامیه المپیک سیدنی ۲۰۰۰ و سرود رسمی جام جهانی فوتبال ۲۰۰۲ را نیز برعهده داشت. آخرین آلبوم استودیویی او با نام «جونو به مشتری» سال ۲۰۲۱ ساخته شد که از کاوشگر فضایی جونو ناسا الهام گرفته بود.
منبع: مهر به نقل از ورایتی
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد





