سینماسینما، محمد حقیقت
طی سالهای بسیاری در جشنواره های سینمایی جهان، نقش رییس هیئت داوران به عهده آقایان سپرده شده بود، و زنان اندک اندک جایی بین بقیه داوران مییافتند، اما با بیشتر مطرح شدن زنان در عرصه های بازیگری، کارگردانی یا نویسندگی، توجه مدیران جشنواره ها به آنان برای دادن مسئولیت مهمتر جلب شد. اولین زن در تاریخ در جشنواره معتبر کن به مقام رئیس هیئت داوران دست یافته است. این سمت در سال ۱۹۶۵ به اولیویا دو هاویاند، هنرپیشه مشهور انگلیسی داده شد. او در فیلمهای مشهوری از جمله «برباد رفته» بازی کرده بود، و یک بار نیز جایزه اسکار بهدست آورده بود.
در ادامه این انتخاب، جشنواره ونیز در سال ۱۹۸۷ بازیگر فرانسوی سابین عظما را بر کرسی ریاست هیئت داوران خود نشاند. جشنواره کن به این روش ادامه داد، و بار دیگر یک زن را بهعنوان رئیس داوران بر مسند ریاست گمارد.
در سال ۱۹۶۶ سوفیا لورن هنرپیشه ایتالیایی، در ۱۹۷۰ میشل مورگان بازیگر فرانسوی، در ۱۹۷۹ نویسنده مشهور فرانسوی فرانسواز ساگان، در ۱۹۹۵ ژان مورو بازیگر بنام فرانسوی، در سال ۱۹۹۷ ایزابل اجانی فرانسوی، در سال ۲۰۰۱ لیو اولمان از سوئد بازیگر فیلم های برگمان، همچنین بار دیگر از فرانسه ایزابل هوپر در سال ۲۰۰۹ بعد از وی،جین کمپیون کارگردان استرالیایی (که اولین کارگردان زن در تاریخ جشنواره بود که با «پیانو» نخل طلا گرفت) در سال ۲۰۱۴، به این سمت رسید. کیت بلانشت بازیگر مشهور در ۲۰۱۸ رییس هیبت داوران شد.
سال گذشته، ۲۰۲۴ کارگردان آمریکای فیلم «باربی» گرتا گروین و امسال هم ژولیت بینوش در این سمت قرار گرفتهاند.
در این مقطع رسما اسمی از هیچ فیلمی که بتواند بطور قطع در مسابقه کن حضور داشته باشد، افشا نشده است، اما صف طولانی از سینماگران کشورهای گوناگون زیادتر میشود.
هفتاد و هشتمین دور جشنواره کن از ۱۳ تا ۲۴ مه برگزار خواهد شد و از چهارم فوریه ثبت نام در خواست کارت برای منتقدان و دیگر علاقهمندان شروع شده است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- نامزدهای جوایز آکادمی فیلم اروپا معرفی شدند/ «یک تصادف ساده» در میان نامزدها
- نگاهی به فیلم متفاوت همایون غنیزاده؛ رازها و دروغها
- در بیانیه رسمی اعلام شد؛ ژاپن، کشور افتخاری بازار جشنواره فیلم کن
- توصیه کارگردان فرانسوی ایرانی تبار؛ قصههای شاهنامه را فیلم کنید
- ستایش دلپذیر یک کارگردان آمریکایی از «موج نو»ی فرانسه
- دنیای پرتلاش برخی از کارگردانان/ بن هنیه فیلم جدیدش را کلید زد
- «منفعت آدام»؛ رای دادگاه برای بچه چهار ساله
- گمانهزنی درباره هفت فیلم معرفیشده به بخش اسکار بینالمللی
- نامهای عاشقانه به شهر تهران؛ جایزه اصلی بخش روزهای ونیز به فیلم ایرانی رسید
- ستارهباران منتقدان برای «صدای هند رجب»
- «بیگانه» بهترین فیلم روز هفتم جشنواره ونیز
- غافلگیری در جشنواره ونیز با فیلمی از عربستان سعودی
- مروری بر واکنشهای مطبوعات جهانی به «یک تصادف ساده»
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- حقایقی درباره فیلم سرب ساخته مسعود کیمیایی به بهانه نمایش آن از تلویزیون
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- مصوبهای برای حذف وزارت فرهنگ؛ مصوبه «سیاستهای صوت و تصویر فراگیر»؛ تعارض با جمهوریت
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶





