سینماسینما، محمد حقیقت
جدیدترین فیلم بهمن مقصودلو، فیلمی درباره ساخته شدن «گاو» با نام «داریوش مهرجویی، ساختن فیلم گاو» است. برای ساخت این اثر مستند، بهمن مقصودلو چند سال وقت صرف کرده که میتواند سندی ماندگار به حساب آید. این اثر، درباره ویژگیها و اهمیت فیلم «گاو» در تاریخ سینمای ایران است که به درستی در همان سالهای پیش از انقلاب، لقب اولین پرچمدار سینمای ایران درصحنه بینالمللی را برای مهرجویی به همراه آورد. در فیلم مقصودلو، بسیاری درباره آن صحبت کرده و به تجزیه و تحلیل آن پرداختهاند. جدا از گفتگوهای اختصاصی با هنرپیشگان آن، مثل عزتالله انتظامی، علی نصیریان، جمشید مشایخی، جعفر والی، عزتالله رمضانیفر و همچنین با دیگر عوامل فیلم مثل خانم زری خلج تدوینگر، هرمز فرهت آهنگساز، بامنتقدین نیز در اینباره گفتگوهایی انجام شده که در اظهار نظراتشان از زاویههای گوناگون به اهمیت این اثر پرداخته اند. از جمله: گادفری چشایر، ریچارد پنبا (دو منتقد بنام امریکایی) و فریدون هویدا، اسماعیل نوری علا، محمد حقیقت، وغیره.
درضمن گفتگوی حائز اهمیتی با آقای پییر هانری دولو، مدیر بخش ۱۵ روز کارگردانان که گاو را برای اولین بار درصحنه بینالمللی در جشنواره کن ۱۹۷۱ به نمایش در آورده بود، انجام شده. همچنین با یک منتقد ایتالیایی که در همان سال ۱۹۷۱ فیلم را در جشنواره ونیز (بعد از جشنواره کن ) دیده بود، هم گفتگو شده است. جدا از این از صدای دکتر غلامحسین ساعدی که سناریو گاو اقتباسی از قصههای او است و خودش نیز در نوشتن سناریو شرکت کرده بود، استفاده شده که نکات جالبی در این بخش از زبان او شنیده میشود. از دیگر بخشهای قابل توجه این فیلم دو گفتگو در دو مقطع تاریخی با کارگردان اثر، داریوش مهرجویی، است. فیلم جاودانه و شاهکار گاو، شایستگی این را داشت که چنین اثری درباره آن ساخته شود. این فیلم بلند که به تازگی به اتمام رسیده قراراست به جشنوارههای جهانی ارائه شود.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- نامزدهای جوایز آکادمی فیلم اروپا معرفی شدند/ «یک تصادف ساده» در میان نامزدها
- نگاهی به فیلم متفاوت همایون غنیزاده؛ رازها و دروغها
- «لیلا» در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- یادداشتی بر کتاب «سینماگر متفکر: گفتوگو با داریوش مهرجویی»/ فراتر از تصویر؛ از جهان فلسفه تا زبان سینما
- توصیه کارگردان فرانسوی ایرانی تبار؛ قصههای شاهنامه را فیلم کنید
- محسن امیریوسفی: روزی در این مملکت دادگاه رسیدگی به جنایات فرهنگی تشکیل میشود
- به یاد دو استاد موج نو سینمای ایران؛ آرامش در درود بیکران
- از خانه تا شهر؛ تداوم فلسفهی زیستن در سینمای مهرجویی
- ستایش دلپذیر یک کارگردان آمریکایی از «موج نو»ی فرانسه
- دنیای پرتلاش برخی از کارگردانان/ بن هنیه فیلم جدیدش را کلید زد
- «منفعت آدام»؛ رای دادگاه برای بچه چهار ساله
- گمانهزنی درباره هفت فیلم معرفیشده به بخش اسکار بینالمللی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





