سینماسینما، مهگان فرهنگ
سالوادور فلیپه ژاسینتو دالی دومنک
Salvador Felipe Jacinto Dalí Domènec
او از جمله نقاشان و نوابغی است که در سینما تاثیراتی دارد و نامش در سینما هم مطرح است.
سالوادور دالی در ۱۹۰۴ در فیگوئراس اسپانیا به دنیا آمد. او به مادرید رفت و با فدریکو گارسیا لورکا و لوئیس بونوئل جمع سه نفره ی عجیب درست کردند که در آکادمی هنر مادرید همه را به حیرت وا میداشت. دالی نقاش بزرگ مکتب سورئالیست بود اما خیلی به سینما علاقه داشت. سینمای صامت را خوب میشناخت و در سینما و سالن هایش وقت میگذراند
او افراد بسیاری را تحت تاثیر قرار داده است. دالی و بونوئل دو پروژه ی بزرگ انقلابی کار کردند «سگ اندلسی» و «عصر طلایی». او در ۱۹۳۷ با والت دیزنی هم دیدار داشت و سرانجام ارتباط آنها در ۲۰۰۳، یک فیلم انیمیشن ۶ دقیقهای است که «دستینو» Destino نام دارد.
یکی از طرح های دالی در هالیوود، فیلمنامهای بود که برای برادران مارکس نوشت: «Giraffes On Horseback Salad» (سالاد زرافههایی که اسب سواری میکنند) و خب به دلیل سورئالیست بودن بیش از حد ساخته نشد.
دالی همچنین با آلفرد هیچکاک در فیلم «طلسم شده» (۱۹۴۵) همکاری کرد. هیچکاک از او میخواهد تا برای نشان دادن توهمات مرد بیمار فیلمش به موقع هیپنوتیزم طراحی هایی بکشد و در نهایت طراحی ها ی دالی تبدیل به فیلمی کوچک و مستقل و خلاق در دل فیلم شده است.
دالی در طول حیات هنریاش بیش از ۱۵۰۰ تابلو کشید.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- جزئیات برنامههای جشنواره ترایبکا اعلام شد/ نمایش فیلمهای خاطرهانگیز هیچکاک، اسکورسیزی و اسپیلبرگ
- با «بیگانگان در قطار»؛ دیوید فینچر فیلم هیچکاک را بازسازی میکند
- «یک میخ و چند کت» در مستندات یکشنبه و نسخه مرمت شده «دردسر هَری» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- «سرگرمی آدمکش» هیچکاک ترجمه و منتشر شد
- از همه عجایب، تعجب نکنید!/ درباره انتخاب صد فیلم برتر تاریخ سینما از سوی مجله سایت اند ساند
- فیلمساز در غربت/ درباره لوئیس بونوئل
- اکران فیلمهای والت دیزنی در روسیه متوقف شد
- گوهرهایی ناب که جایی در سینمای محبوب فرهادی نداشتند/ درباره انتخابهای آقای کارگردان در ویدئو کلوب «جی ام»
- آسیب مغزی چه رابطهای با هنرآفرینی دارد
- صدای سنج / چرا هیچکاک باید «مردی که زیاد میدانست» را از نو میساخت
- زمانی که دست سرنوشت به در میکوبد تا کابوس را به بیداری آورد
- برشهای کوتاه/ در ستایش Long Take
- مردی که بزرگ نوشت
- ژان کلود کریر درگذشت
- هانس زیمر؛ یک موسیقیدان مکاشفه گر/ درباره تنظیمکننده موسیقی انیمیشن «شیر شاه»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف





