سینماسینما، منوچهر دین پرست
هنرمندی که نسبت به اتفاقات و حوادث پیرامونی خود بی تفاوت نباشد و از هنر برای بیان تاملات و اندیشه خویش بهره ببرد، هنرمندی است که می توان او را در زمره کسانی دانست که نسبت به جامعه نه تنها متعهد است بلکه توانسته زبان گویای جامعه خاموش خویش باشد. فیلم “آشغالهای دوست داشتنی” امیریوسفی را نیز باید در همین جمله معنا کرد. او نسبت به یک رویداد مهم سیاسی بی تفاوت نمانده و در قالب خاص خویش زبان گویای آن حادثه بوده است. امیر یوسفی با ساخت این فیلم برخی از زوایا و پیچیدگی ها و اتفاقات انتخابات سال هشتاد و هشت را در کالبدی سینمایی قرار داده است تا بتواند گذشته و حال و آینده مردم ایرانمان را معنا کند. برای امیریوسفی بیش از آنچه که فیلم، جدی باشد برای او توجه به رویدادی مهم جدی بوده است. او در فیلم با زبان مطایبه و طنز و تلخ و حتی صریح و گویا نسلهای گوناگون و گسست آنها را که چگونه سالهای سال اسیر دست باورها و عقاید مختلف قرار گرفتند و عمرشان گذشت را بیان می کند. از سوی دیگر امیر یوسفی ساختاری را برای فیلم خود انتخاب کرد که نه تنها زمینه و زمانه را به خوبی نشان می دهد بلکه تو در تو بودن تاریخ و باورها را هم طرح می کند. او بدون جبهه گیری نسبت به عقیده ای آن را به مثابه سینماگری که یک موقعیت را دیده، به تصویر می کشد. از سوی دیگر دیالوگهای افراد درون قاب که سالهاست از عمرشان گذشته و نسبت به زمانه خود دور هستند، همان زیرکی و یا رندی است که امیریوسفی به بیانی صریحی از زمانه خود دست یافته است. اگرچه امیر یوسفی با این شگرد توانست مخاطب را با خود همراه کند اما نمی توان از گفته هایی که طرح شد حتی بدون دقت به کلمات و واژگانی که بیان شد بی تفاوت گذشت. او عامدانه مطالبی را طرح می کند که جامعه نه تنها نسبت به آن بی تفاوت نیست بلکه سالها با آن زیسته است. او مادر شهیدی را در وضعیتی قرار می دهد که راه برون رفت را فقط در نگاه مادرانه و مهربانانه در جدال فرزندان خانواده اش می بیند. او خاطرات خانواده ای را به کیسه زباله می اندازد که بخشی از هستی آنها بوده و اینک هستی آنها نه تنها بی معنا شده بلکه به ضد خود نیز تبدیل شده است. امیریوسفی با نام پر از ابهام “آشغالهای دوست داشتنی” به خوبی آشغال زمانه خود را شناخته و خوب فهمیده که چه چیزی آشغال هست. شاید بر همین اساس است که سالها فیلم او در محاق و توقیف بود تا به زعم آنها بوی آزار دهنده آن از بین برود و کسی هم نسبت به آن چندان رغبتی نشان ندهد و بعد به نمایش درآید. درست در زمانی که مردم با هزاران مشکل عدیده اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی و حتی سیاسی رو به رو هستند و کسی نسبت به آشغالها حساس نیست. اما این طور هم نیست ما آشغالهای زمانه خود را می شناسیم.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اکران آنلاین «قیف» از سهشنبه
- بیست و سومین جشن حافظ برگزیدگانش را شناخت/ تقدیر از یک عمر فعالیت هنری مرتضی عقیلی
- چهاردهمین حضور بینالمللی «آخرین حرکت»؛ فیلم شهاب حسینی در بخش اصلی فستیوال بزرگ سالرنو ایتالیا
- جایزه جشنواره اسپانیایی به «آخرین حرکتِ» شهاب حسینی
- توضیح شهاب حسینی درباره صحبتهایش در اختتامیه جشنواره فیلم کوتاه تهران
- شهاب حسینی به فیلم هالیوودی علی عطشانی پیوست
- داوران آثار داستانی جشنواره فیلمکوتاه تهران معرفی شدند
- «آخرین حرکتِ» شهاب حسینی، بهترین فیلم شمال آمریکا شد
- «رها» با شهاب حسینی کلید میخورد
- انتشار عکس گریم متفاوت رضا عطاران/ «قیف» اکران میشود
- «شین» دوباره اکران میشود
- «قیف» با رضا عطاران به سینما میآید
- راهیابی فیلم شهاب حسینی به جشنواره بینالمللی فیلم نالیوود تورنتو
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها
- مراسم بزرگداشت کیومرث پوراحمد در خانه سینما
نظر شما
پربازدیدترین ها
- حتی نام ایران او را به گریه میانداخت/ داور زنده زنده دق کرد
- عشق و پساعشق/ چند نکته درباره فیلم سینمایی «نبات» به کارگردانی پگاه ارضی
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- به بهانه برنامه «جعبه سیاه»؛ کفن و آگهی فوت لیاقت چه کسانی است؟
آخرین ها
- به بهانه سریال «زخم کاری»/ فقط خشونت است و حرص و آز
- فوت برنده جوایز اسکار، کن و سزار؛ برتراند بلیه درگذشت
- نشان ویژه «روابطعمومی پیشگام در کاربرد هوش مصنوعی» به همراه اول اعطا شد
- «جن زدگان» ایبسن روی صحنه تئاتر شهرزاد میرود
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ مجوز ساخت سینمایی برای ۶ فیلمنامه صادر شد
- صداپیشه «مهمونی» به «۱۰۰۱» پیوست
- تنها یک فیلم کوتاه، سهم سینمای ایران در برلین؛ فیلمهای جشنواره برلین ۲۰۲۵ اعلام شد
- جوایز سینمایی لومیر اهدا شد؛ ۵ جایزه به «امیلیا پرز» رسید/ «دانه انجیر معابد» بهترین محصول مشترک اروپا شد
- به بهانه تبلیغات «کیولین» و «بنمانو» در سریال «قهوه پدری» مهران مدیری؛ جایی که برندها به قلب داستان میرسند
- هتتریک دیزنی در ۲۰۲۴/ فروش «موآنا ۲» از مرز یک میلیارد دلار گذشت
- نمایندگان جدید وزارت ارشاد در شورای صدور مجوز ساترا معرفی شدند
- «تاری» در راه لهستان
- نکوداشت خسرو سینایی برگزار شد؛ سینماگری که فردگرا و خودنما نبود
- مراسم جوایز «جوی» برگزار شد/ هاپکینز، فریمن و دیگر ستارهها در عربستان
- هوشنگ مرادی کرمانی: هیچ وقت مُهر سیاسی نخوردم و نمیخورم
- آغاز به کار نخستین نمایشگاه «اهواز پترواکس» با حضور همراه اول
- جزئیاتی درباره «۱۰۰۱ قاب»؛ قصه شهرزاد و هزار و یک شب در جشنواره برلین
- ویژگیهای تفکری که سینما را از بنبست و سکون نجات داد
- «خائن کشی» آنلاین میشود
- مستند «در میان امواج» و روایتی زنانه از جنوب ایران
- جوآن پلورایت درگذشت
- معرفی داوران دو بخش چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- شهرام میراب اقدم درگذشت
- «عزیز»؛ عاشقانهای با طعم آلزایمر/ مجید توکلی: شورای پروانه ساخت منحل شود
- انجمن منتقدان آثار چهل و سومین جشنواره فیلم فجر را داوری میکند
- یک برنده اسکار، رئیس هیات داورانِ جشنواره فیلم کوتاه عباس کیارستمی شد
- انتشار فراخوان نخستین جشنواره نمای باران
- صیدِ کارگردان بزرگ
- ماجرای برخورد کیمیایی با کاپولا و انتقاد کیمیایی از ساخت ادامه پدرخوانده توسط کاپولا
- اختصاصی سینماسینما/ تازهترین فیلم کارگردان افغانی تبار در مسابقهی جشنواره برلین