سینماسینما، محیا رضایی کلانتری
نسل ما دهه شصتی ها با واژه حسرت قرابتی دیرینه دارد. از سبک زندگی گذشتگان گرفته تا هر چه که میتواند اندیشه و مسیرهای رو به جلو را ترسیم کند؛ برای ما فقط حسرتش باقی ماند. در این میان، حسرت از دست دادن هنرمندانی که دیگر در تاریخ هنر ایران تکرار نشدنیاند غصهای مضاعف است.
اهالی هنر و بخصوص سینما در یکی دو دهه اخیر سیاستهای آسیب زننده بسیاری را تجربه کردند که اگر چه بسیاری مواقع به ضرر اعتلای هنر تمام شد اما در این میان بودند کسانی که به دور از هر حاشیه و جنجال، صرفا روی رشد و بالا بردن توانمندی خود تمرکز کرده و در همین بلبشوی دوره گذار، مخاطبان جدی سینما امروز رویشان حساب ویژهای باز میکنند. به اعتقاد من امین حیایی یکی از همین هنرمندان است.
مرور کارنامه این بازیگر نشان میدهد او از جمله هنرمندانی است که با عبور از مرحله «طلب تجربه نقشهای متفاوت»؛ وارد فصل جدیدی در حرفه خود شده و آن هم «دغدغه پذیرش نقشهای پُرچالش» است. در مرحله اول ژانری نیست که او بازی نکرده باشد. در تمامی تیپها و کاراکترها غالبا به اندازه ظاهر شده و بعضا جوانترها در ادای دیالوگهای کمدی و استایل از او الگو گرفتند. تا جایی که نشان داد نامش میتواند در گیشه هم سودآور باشد. حالا اما چند سالی است مرحله دوم را مزمزه میکند.
امسال در چهلمین جشنواره فیلم فجر او را در «برف آخر» ساخته امیرحسین عسگری بار دیگر متفاوت دیدیم. این بازیگر در کاراکتر یوسف، دکتر دامپزشکی است که کنار محیطبانان مناطق شمالی کشور زندگی میکند و فضایی ملموس و قابل درک را از ارتباط آدمها با محیط زیست و موجودات زنده در طبیعت، آن هم در یک جغرافیای سرد و خشن به نمایش میگذارد. جدا از اینکه نوع روایت مطول، بعضا ممکن است از حوصله مخاطب خارج باشد؛ اما اشراف کارگردان بر آنچه بازگو میکند و تلاش حیایی در درآوردن نقش، فیلم را تا لحظه آخر سر پا نگه میدارد.
پیش از این حیایی در «شعلهور»، «درخونگاه» و «قاتل و وحشی» شمههایی از ورود به مرحله جدید بازیگریاش را به نمایش گذاشته بود اما نمایش این تداوم در «برف آخر» ثابت کرد که پذیرش نقشهای سخت صرفا یک تجربه زودگذر نبوده و حیایی قصد دارد خود را در موقعیتهایی که هر بازیگری توان پذیرش آن را ندارد، محک بزند. ارتباط گیریاش با حیوانات اهلی و وحشی بیآنکه شعار دوستی با محیط زیست سر دهد احساسی توام با ادراک را منتقل میکند. اینجاست که میگوییم کاش همه چیز دست به دست هم دهد تا فیلمهایی قویتر و قصههایی عمیقتر با بازی او را روی پرده سینما ببینیم.
قدرت بدنی بالای این بازیگر ۵۱ ساله، انعطاف و آمادگیاش در خم و راستهای مکرر بندبند مفاصل و از همه اینها مهمتر بازی با اجزای صورت و نگاه تاثیرگذار، ویژگیهایی است که او با تربیت هر یک از آنها، امروز میتواند خیال هر کارگردانی را از انتخاب بجایش راحت کند. دست کم در سینمای ایران کم داریم بازیگری که در این سن و سال همچنان ورزش جسم و سلامت ذهن را نه به عنوان سرگرمی که جهت آمادگی جسمانی برای انجام کارهای سخت و خطرناک دنبال کند.
طبیعتا آنچه جلوی دوربین به عنوان یک اثر قابل اعتنا به نمایش گذاشته میشود حاصل زحماتی است که بازیگر، کارگردان و سایر عوامل کشیدهاند اما آنچه برخی هنرمندان را ماندگار میکند اخلاق حرفهای هم در حیطه فعالیت هنری و هم زندگی اجتماعی است. کسانی که با او از نزدیک معاشرت داشتهاند به خوبی میدانند که اخلاق مداری در تعامل و مراوده برای کسانی در این سطح شهرت و محبوبیت قرار دارند اصلا کار آسانی نیست.
به دور از مدح و ثنای الکی شاید بد نباشد در کنار حسرتی که از رفتن تمام هنرمندان تکرار ناشدنی برای ما مانده نیمنگاهی هم به کسانی داشته باشیم که قطعا نسلهای بعدی با مرور کارنامهشان آرزوی همدوره بودن با چنین افرادی را خواهند داشت. یادمان باشد اثر بد و غیر قابل قبول در رزومه بزرگترین هنرمندان ماندگار جهان نیز وجود دارد و قطعا که امین حیایی هم از این قاعده مستثنی نیست. آنچه بین این افراد با سایر بازیگران تمایز ایجاد میکند تلاش و جنگیدنشان برای حرفهای ماندن و حرف تازه زدن است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- دارا حیایی: پدرم تا کی میتواند نقش یک پسر جوان را بازی کند؟
- «کوکتل مولوتف» آماده نمایش شد
- گفتوگو با علیرضا رئیسیان درباره مهمترین رویداد سینمایی کشور؛ جشنوارهای که انحصاری بود
- چه بودیم و چه شد!
- چرا سیمرغ فیلمنامه حذف شد؟/ نامه سرگشاده کانون فیلمنامهنویسان به رئیس سازمان سینمایی
- توضیح خزاعی درباره اشتباه خواندن دعای تحویل سال: فسیلهای سیاسی مرا تخریب کردند!
- فیلم سروش صحت بدون حتی یک نامزدی/ کاندیداتوری جشنواره فیلم فجر در قبضه ارگانیها
- بالاخره در روز هشتم جشنواره اتفاق افتاد؛ معرفی داوران چهل و دومین جشنواره فیلم فجر
- احتمال حضور «بیبدن» در سودای سیمرغ جشنواره فجر
- اتفاق عجیب در جشنواره فیلم فجر؛ شکست رکورد سانس فوقالعاده با چه فیلمهایی؟
- افخمی: «بی بدن» را به جای «صبح اعدام» وارد مسابقه کنید
- اعتراض خانواده مقتول به «بی بدن»
- انتقادات نویسنده فیلم «بیبدن» از برخورد جشنواره فجر با این اثر
- نمایش فیلم با پرده سبز در جشنواره فیلم فجر!
- علیرضا رضاداد: ادغام بخش ملی و بینالمللی فیلم فجر نیازمند بازنگری است
نظر شما
پربازدیدترین ها
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
- شمشیرها برق میزنند/ نگاهی به فیلم «شوگان»
آخرین ها
- فوت کارگردان فرانسوی برنده نخل طلا و سزار/ لوران کانته درگذشت
- نسخهی آزادیِ لانتیموس/ نگاهی به فیلم «بیچارگان»
- نکوداشت اکبر زنجانپور در نوزدهمین «شب کارگردان»
- حضور همراه اول در بزرگترین نمایشگاه فناوری ترکیه
- معرفی همراه اول بهعنوان کارفرمای برتر سلامتمحور
- «در سایه سرو» از جشنواره ایتالیایی جایزه گرفت
- فیلم ایرانی نامزد قدیمیترین جایزه سینمایی اروپا شد
- کیوسکهای دیجیتال نخستین اپراتور سلامت کشور رونمایی و نصب شد
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- فیلمهای «رکوردزن» و زنگ خطر برای آینده این سینمای محترم!
- «هواخوری» روی صحنه میرود
- تمدید مهلت شرکت در جشنواره «خیمه شب بازی»
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- نسخه ویژه نابینایان «همسر» با صدای مسعود فروتن منتشر میشود
- نمایش «شیرین» کیارستمی در جادوی سینما بنیاد حریری
- آغاز ثبتنام دهمین دوره کارآموزی همراه اول
- تتلو در دادگاه: عذرخواهی میکنم
- مستانه مهاجر داور جشنواره الجزایر شد
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
- «آقای قاضی» به شبکه دو میآید
- واکنشها به گفتگوی عضو هیئت مدیره نماوا/ شورای صیانت خانه سینمای ایران بررسی میکند
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- بستههای همراه اول ویژه حج ۱۴۰۳ اعلام شد
- چرا «سرزمین مادری» فعلا متوقف است؟
- اکران «همسایه شما، زهره» در هنر و تجربه/ پوستر فیلم رونمایی شد
- کمال تبریزی به دبیری جشنواره فیلم اقوام ایرانی نرسید
- معرفی نامزدهای دومین جشنواره «عروسکخونه»
- «ایستاده با گرگ» نامزد دریافت جایزه از جشنواره دهلی نو شد
- کیلین مورفی، بهترین بازیگر مرد آکادمی فیلم و تلویزیون ایرلند/ پیروزی «اوپنهایمر» کامل شد
- شمشیرها برق میزنند/ نگاهی به فیلم «شوگان»