سینماسینما، حمید باباوند
فوتبال و سینما در ایران بخشی از نامعادلات صنعتی هستند. صنایع ما با برق یارانهای و انواع محدودیت و عوارض سرسامآور واردات تلاش میکنند تا خود را سرپا و توانمند نشان دهند و البته هر روز هم داعیه دریافت کمک و حمایت دارند.
بازیگران فوتبال و سینما در مثلث نامعادله «هزینه تولید، درآمدزایی، دریافت کمک از بودجههای عمومی کشور» هر روز اعداد بیشتری را مطالبه میکنند. کم نیستند فیلمهایی که بازیگر یا بازیگران اصلی آن چند برابر میزان فروش دستمزد دریافت میکنند. مانند فوتبالی که مهمترین باشگاههایش با انواع بازیها نمیتوانند مجوز حرفهای بگیرند اما بازیکنانشان هماندازه برخی بازیکنان در باشگاههای اروپایی دستمزد میگیرند.
این روزها فیلم «فسیل» توانسته رکوردهای فروش را جا به جا کند و به اعداد شگفتآوری برسد. فارغ از محتوای فیلم و ارزشگذاری و نگاه اخلاقی و ایدئولوژیک، موفقیت آن با این اعداد جادویی احتمالاً نامعادله سینمای ما را بیش از پیش برهم میزند. از منظر من بهترین اتفاق میتوانست این باشد که بازیگران نه چندان گرانقیمت این فیلم از این به بعد به جدول بالاترین دستمزدها بروند و تمام. اما به گمانم نتیجهاش آن خواهد بود که از این به بعد چهرههای سینمای ایران دستمزد خود را توی جدول بگذارند و مطابق با بالاترین فروش و درآمد در سینمای ایران، دستمزدهای چند برابر گذشته طلب کنند. البته احتمالاً باز هم نهادهایی خواهند بود که به خواستهی آنها تن دهند. همانطور که در عالم فوتبال این اتفاق افتاده است. فوتبالیستها با شروع هر لیگ دستمزد خود را مطابق با تغییر آخرین قیمتهای تورم بالا میبرند. فروش «فسیل» مثل شروع لیگ جدید است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «مادیگراها»؛ عشق ناافلاطونی مُثُل افلاطونی
- ترامپ از برنامه «۶۰ دقیقه» ۱۶میلیون دلار خسارت گرفت
- فیلمهای «رکوردزن» و زنگ خطر برای آینده این سینمای محترم!
- مستند تونسی برنده بهترین فیلم بینالمللی جشنواره مونیخ شد
- به «شهر هرت» پای مگذار/ نگاهی به فیلم «شهر هرت»
- گفتگوی اختصاصی سینماسینما با علی سرتیپی/ فضای سینما را باید از تنگنظری و فشارها خارج کنیم
- پروانه ساخت سه فیلم صادر شد
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





