سینماسینما، عدنان شاه طلایی
در میان انبوه آثار سینمایی که به موضوع جنگ (دفاع مقدس) پرداختهاند، «اتاقک گلی» نخستین ساخته محمدعلی عسگری و به تهیهکنندگی داود صبوری است و مجید مجیدی به عنوان مشاور کارگردان در پروژه حضور دارد. این فیلم ماجرای حمله گروهک منافقین در سال ۶۷ به غرب کشور و حضور لشگر ۲۷ محمدرسول الله در سه راه اسلام آباد که به عملیات مرصاد شناخته میشود، میپردازد. این لشگر برای حفاظت از ساکنان روستای شیان، عازم این منطقه میشوند. در پایان تعدادی از رزمندگان به شهادت میرسند و به هر حال اهالی سالم میمانند. نکته جالب توجه این است که تهیهکننده «اتاقک گلی» یکی از همان رزمندههایی است که برای نجات جان یک دختر از اهالی گرفتار شده به همراه دیگر هم رزمان خود، وارد این عملیات میشوند.
سینمای ایران از دهه شصت و تاکنون همواره با موضوع دفاع مقدس و پیامدهای آن در این ژانر مسیر پر از سنگلاخی را پیموده است. سازنده فیلم «اتاقک گلی» در اولین فیلم سینمایی خود در مقابله با چالشهایی که پیش رو قرار دارد، تلاش میکند یک روایت عاشقانه را در دل جنگ به هم متصل کند، گاهی این چالشهای روایتی که به نبود انسجام در فیلمنامه پدرام کریمی برمیگردد. نبود عناصر تنشزا در ریتم و ضرباهنگ، فیلم را کندتر از حد معمول جلوه میدهد. البته نمیتوان این امر را نادیده گرفت که محمدعلی عسگری فیلمی ساخته که نه صرفا تمرکزش در صفوف نبرد با دشمن و دفاع حماسی، بلکه در سکوت و خلوت یک روستا، تعریف میشود و این مقابله را نشان میدهد که تقریبا از هیاهوی معمول آثار جنگی فاصله گرفته و به نوعی به بیننده این فرصت را بدهد تا از نزدیک، حس و حال مردم عادی راتجربه کند.
فیلم به دور از شعارزدگی و هیجانپردازیهای اغراق شده، داستانش را باقابهایی ساده در روستا، عاشقانهای آرام میان شاهو تورج الوند و خزال آناهیتا افشار شکل گرفته و پیش میبرد. رابطهای عاطفی که نه بهصورت کلیشه ای ونمایشی، بلکه به شکلی طبیعی و باورپذیر در میان آوار جنگ جان میگیرد. یکی از تاثیرگذارترین سکانسهای فیلم جایی است که گروهی از زنان روستا در آن پناه گرفتهاند، صداهای تیر اندازی و انفجار، به گوش میرسد و دوربین بر چهرههای نگران، لرزان و در عین حال مقاوم آنها متمرکز است. این صحنهها از جنس لحظات انسانیاند، نه نماهایی از شجاعتهای نمایشی، بلکه لحظاتی که ترس و امید، زندگی و مرگ را همزمان معنا میکنند. این نوع روایت، به فضای جنگ واقعیت بیشتری میدهد و حس حضور در دل این فضا را حتی بهتر به نمایش میگذارد. شاهو و خزال نماینده عشقهای ساده و واقعی هستند که در دل روزگار تاریک و جنگی شکل میگیرند. در یکی از پلانهای بهیادماندنی، خزال در سکوت اتاقکی غبارآلود مقابل دار قالیبافی خود منتظر شاهو است. صدای انفجارها از دور شنیده میشوند، اما سکوت و انتظار است که بر فضای صحنه حکمفرماست.
اینگونه است که فیلم «اتاقک گلی» موفق میشود در میان هیاهوی جنگ، صدای آدمهایی را به گوش برساند که بیشتر منتظرند تا بجنگند که از پیشروی دشمن به روستا، محافظت کنند.
از دیگر نقاط مثبت فیلم استفاده از بازیگران بومی و لهجههای محلی است که به داستان جلا و اصالت میبخشد. زبان کردی، با جغرافیای کردستان نه تنها به عنوان یک نماد ظاهری، بلکه به عنوان بخشی از هویت و زندگی واقعی شخصیتها به کار گرفته شده است. بازیگران غیرچهره و کمتجربه با اجرای ساده و بیتکلف خود به باورپذیری بیشتر فضای فیلم کمک شایانی کردهاند. تورج الوند در نقش شاهو مردی گرفتار میان جنگ، خانواده و دختری که دوست میدارد با بازی طبیعی و کمادای خود، تصویری از مقاومت آرام و بیادعا را به نمایش، میگذارد.
آناهیتا افشار با اجرایی دقیق و بدون اغراق، نقش خزال زنی مقاوم و پرامید را به خوبی ایفا کرده است. و البته که نباید حضور دیگر بازیگران مکمل که در نقشهای خود به خوبی ظاهر شدهاند، چشمپوشی کرد.
همانگونه که پیشتر اشاره شد «اتاقک گلی» در برخی سکانسهای جنگی و پر زدوخورد، شلوغی جلوههای ویژه، بیش از حد اغراقآمیز شدهاند. به طور مثال جایی که شلیک گلوله و انفجارها در نمای واضح نشان داده میشوند، حس واقعی و طبیعی بودن را کاهش داده و از فضای کلی فیلم دوری میگزیند. این قسمت از فیلم میان بخش های آرام، کمتنش و هیجانی فیلم، نامتناسب جلوه میکنند.
مقوله جنگ در «اتاقک گلی» صرفا یک اتفاق هولناک نظامی نیست بلکه آوار سنگینی است که بر زندگی روزمره مردم عادی، فرود آمده است. «اتاقک گلی» از قهرمانسازیهای آثار جنگی اواخر دهه شصت و میانههای دهه هفتاد که غلوآمیز جلوه میدادند، کاملا دوری کرده و مردمانی عادی را نشانمان میدهد که در معرض حمله از جانب گروهک منافقین به یک روستا در کردستان و نه در خط مقدم نبرد، که در خلوت خانهها و مزرعههایشان مقاومت کردهاند، شخصیتهایی که شاید نامشان هرگز در صفحات تاریخ و تمدن یک ملت نیاید.
جنگی که فیلم «اتاقک گلی» ساخته محمدعلی عسگری نشانمان میدهد به جای هیجان و شعار، به مخاطبش فرصت میدهد تا در خلوت و تأمل به واقعیتها نگاهی کند، واقعیتی که هنوز در دلها و اذهان باقی است…
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «سلاحها»؛ سایه یک تراژدی بر شهر مِی بروک
- «دختری با سوزن»؛ تجربهای روانشناسانه از ترس و تعلیق
- «سوپرمن»؛ سقوط بزرگ ابرقهرمان/ ماجرای یک اسطورهی خسته از سی.جی.آی
- «ادینگتون»؛ تابلویی تلخ از بحران، قدرت و انسداد روانی
- پایان اکران فیلمهای نوروزی/ فیلمهای کمدی دوباره به صدر فروش گیشه رسیدند
- «زن و بچه»؛ سفری در دل تلاطم زندگی یک زن
- «دست ناپیدا»؛ زنی برخاسته از خاک و تصویر با دوربین نه تفنگ
- «زیبا صدایم کن»؛ نجواى مردى از دل باران
- «علت مرگ نامعلوم»؛ سکوت کویر و صدای وجدان ناآرام
- «پیرپسر»؛ فیلمی درباره روان انسان و پیچیدگیهای قدرت و سلطه
- «اسفند»؛ روایت اتحاد و مقاومت در دل جنگ
- «بیسروصدا»؛ زمزمه تلخ زیر لایههای تاریک شهر
- با موافقت شورای بازبینی فیلمهای سینمایی؛ «زن و بچه» و ۴ فیلم دیگر پروانه نمایش گرفتند
- تیرهتر از شب/ نگاهی به فیلم «مجبوریم»
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت
- ۲۶ هزار پاترهد دست دوستی دادند/ پیش به سوی فیلم-کنسرت «بازی تاج و تخت





