سینماسینما، مسعود ارجمندفر
- نوشته پیش رو، بخشی از یک مقاله تخصصی است که در آینده منتشر خواهد شد.
تصور کنید دو مرد در دو زمان مختلف، در دل گرمای بیرحم جنوب ایران، با دستانی خالی و قلبی پر از خشم، به دنبال عدالتی هستند که هرگز به آنها نمیرسد. یکی از آنها، صادق کرده، مردی است که خشم او مثل آتشی درونش را سوزانده و دیگری، ناخدا خورشید، مردی تک دست که با وجود نقصش، سعی میکند خانوادهاش را از گرسنگی نجات دهد ، نه برای خودش، بلکه برای آنکه بتواند سرِ بلند زندگی کند.
این دو داستان، دو فیلم، و در واقع دو مرحله از یک سفر هنری هستند: سفر ناصر تقوایی، فیلمسازی که همیشه میان ادبیات و سینما راه رفته و هر بار که دوربین را به دست گرفته، نه فقط یک فیلم ساخته، بلکه یک دنیای کامل خلق کرده.
صادق کرده؛ وقتی انتقام، انسان را کور میکند
در سال ۱۳۵۱، تقوایی بعد از فیلمی جسورانه ولی توقیفشده به نام «آرامش در حضور دیگران»، تصمیم میگیرد که برای عبور از سد سانسور و رسیدن به مردم، به سینمای تجاری نزدیک شود. اما حتی در این راه، وفاداریاش به انسان و حقیقت را فدای گیشه نمیکند.
«صادق کرده» داستان مردی است که زنش را به دلیل تجاوز به ناموسش از دست میدهد. در پاسخ، او تبدیل به یک قاتل میشود ، نه برای عدالت، بلکه برای انتقام. اما تقوایی این شخصیت را قهرمان نمینامد. او صادق را «مردی وحشی» میداند که آتش انتقام، چشمانش را کور کرده. در جادههای بیپایان و بیآب جنوب، صادق تنهاست، گم شده، و سرنوشتش همین است: نابود شدن در همان آتشی که خودش آن را روشن کرده.
در «صادق کرده»، جنوب فقط پسزمینه نیست؛ همان سرنوشت است. در اینجا محیط، بیابانهای خشک و بیرحم، آینهای از درونِ آشفته صادق هستند. او در این فضا، نمیتواند فکر کند، نمیتواند انتخاب کند او فقط واکنش نشان میدهد. این، همان جبر محیطی است: وقتی انسان در فضایی گیر میافتد که هیچ راه فراری ندارد، تنها چیزی که از دستش برمیآید، عصیان است. حتی اگر آن عصیان، خودش را نابود کند.
ناخدا خورشید: وقتی قهرمان با مقاومت، اسطوره میشود
سالها بعد، در سال ۱۳۶۵، تقوایی با فیلمی بازمیگردد که نه تنها یک اثر سینمایی، بلکه یک روایت بومی از یک داستان جهانی است. «ناخدا خورشید» اقتباسی آزاد از رمان «داشتن و نداشتن» اثر ارنست همینگوی است — اما این اثر آنقدر با فرهنگ، زبان و روح جنوب ایران آمیخته شده که گویی همین جا نوشته شده.
ناخدا خورشید، برخلاف صادق، مردی غریزی نیست. او خاکستری است: نه کاملاً خوب، نه کاملاً بد. او برای زن و بچهاش کار میکند، برای نانِ روزش قاچاق میکند، و در نهایت برای مقابله با سیستمی فاسد که نمادش خواجه ماجد است، مردی فلج که با پولش همه چیز را کنترل میکند، دست به اقدام میزند.
اما مهمتر از همه، ناخدا تک دست است . این نقص جسمی، نمادی از شکستهایی است که جامعه بر بدن مردم مینهد. هر شخصیت در این فیلم — از کور تا لنگ — نشانهای از فرسودگی است که فقر و ظلم بر جسم و روح انسان میگذارند. با این حال، ناخدا از نقصش قدرت میگیرد: «فقدان یک دست، دست دیگر را قویتر میکند.»
در پایان، ناخدا نمیبَرد. او پیروز نمیشود، او کشته میشود. اما تقوایی جسدش را نشان نمیدهد. به جای آن، لنجِ بیناخدا را در کنار ساحل نشان میدهد — نمادی از مقاومتی که هرگز تمام نمیشود. در این لحظه، ناخدا دیگر یک مرد نیست؛ اسطورهای است بر پهنه جنوب .
دو قهرمان، یک درس: مبارزه، مهمتر از پیروزی
در نگاه تقوایی، قهرمان واقعی کسی نیست که دشمن را شکست دهد، بلکه کسی است که تا آخر نفس، در برابر سرنوشت و سیستم ایستادگی کند— حتی اگر بداند شکست خواهد خورد.
صادق کرده و ناخدا خورشید هر دو در این راه شکست میخورند. اما تفاوت این است که صادق در تاریکیِ انتقام گم میشود، در حالی که ناخدا در نورِ مسئولیت و شرافت، اسطوره میشود.
تقوایی با این دو فیلم، نه تنها دو داستان روایت کرده، بلکه یک تحول هنری و انسانی را رقم زده: از مردی که فقط برای خودش میجنگد، به مردی که برای دیگران میجنگد. از انتقامِ شخصی، به مقاومتِ وجودی. از محیطی که فقط باعث وحشیگری میشود، به محیطی که با وجود ستمش، الهامبخشِ مقاومت است و این، همان چیزی است که تقوایی با «بومیسازی» سعی در انجام آن دارد.
«بومیسازی» در سینمای تقوایی یعنی: نه صرفاً ترجمه یک داستان خارجی، بلکه تنفس دوبارهی آن داستان در هوای جنوب ایران، با بوی نمک دریا، گرمای باد، صدای تنهایی و مردانی که هرگز تسلیم نمیشوند.
این سفر، از «صادق کرده» تا «ناخدا خورشید»، در واقع سیر تحول خودِ ناصر تقوایی است: تحول فیلمسازِی که میخواست با سینما صحبت کند، به یک مؤلفِ بزرگ که با سینما فکر میکرد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تأملی درباره سینمایِ جُستوجوگرِ معاصر/ «یکپارچگی»: آینهای به سوی هزارتوی وجود
- در ژرفای اندیشهها و آرمانهای ناصرتقوایی/ برای رسم عاشقکشی و مرگ خاموشِ بزرگان
- سیر تحول قهرمان و جبر محیط در سینمای ناصر تقوایی: از «صادق کرده» تا «ناخدا خورشید»
- وقتی درختان شهر در جشنواره شهر موضوعیت ندارد
- ترکیببندیِ بحران: واکاوی منطق قاب، نور و مونتاژ در نخستین فیلم تقوایی
- «ای ایران»؛ تابلوی یک ملت در قاب ماسوله
- محسن امیریوسفی: آقای تقوایی عزیز! شما هنوز هم ناخدای کشتی سینمای مستقل ایران هستید
- یادبود ناصر تقوایی برگزار شد/ خالق «کاغذ بیخط» غریب بود
- سیری در سینمای ناصر تقوایی/ سفری به آبهای آنسوی کرانهی رویا
- مطالبهگری، میراث تقوایی برای هنرمندان
- کانون کارگردانان سینمای ایران برگزار میکند؛ یادبود زندهیاد «ناصر تقوایی»
- از ساعدی تا همینگوی؛ ناصر تقوایی و رویای ترجمهی ادبیات به تصویر
- خوانشی از نخستین فیلم ناصر تقوایی/ در ستایش سکوت و انزوا
- چالشهای حفظ حریم خصوصی، از ناصر تقوایی تا پژمان جمشیدی
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «مثل یک بهمن»؛ روایت خنیاگری که صدای یک قوم اصیل شد
آخرین ها
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت
- ۲۶ هزار پاترهد دست دوستی دادند/ پیش به سوی فیلم-کنسرت «بازی تاج و تخت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- «سگ سیاه»؛ بازمانده در شهر مردگان





