سینماسینما، علی پاکزاد
بعد از اقتباس از «ازدواج آقای میسیسیپی» که تحت عنوان «میسیسی پی نشسته می میرد» روی صحنه رفت و ملغمه ای ذهنی از آن، در فجر سی و هفتم با عنوان «مسخره باز» اکران شد و هدیه تهرانی در آن خوش درخشید، حالا دومین اقتباس، قدری جدی تر از «دورنمات» را – این بار توسط محسن قرایی- شاهدیم که باز هم هدیه تهرانی در آن به ایفای نقش میپردازد. اما اینبار نه تنها او دست نیافتنی نیست که بانوی انتقام و همیشه در دسترس است. «ملاقات با بانوی سالخورده»، بومی شده است و ترکیبی است از داستان یک شهر یا کشور که با همان ایستگاه قطار «مالنا» و با استیل مالنایی ترکیب شده است و دست آخرش قربانی، «حلاج» وار ، مردم یارانه بگیر این دیار را ترک می کند.
بازی ها خوب و بد دارد. و بعضی ها هم که بازیشان ثابت و تکراری شده است. هدیه تهرانی در این فیلم توانسته است خوش بدرخشد. پرویز پرستویی در بغض همیشگی اش مانده است و باران کوثری نتوانسته است که مش حسن مهرجویی شود که عاشق «گاو» است.
زمان فیلم اگر چه در گذشته است اما امروز است. جامعه ای که همه نوع از مشاغل فرهنگی و نظامی و پزشکی دارد و این تنوع میان بازیگران به خوبی پخش شده است. و فیلم پر است از دموکراسی برای تثبیت فقر، برای گریز از فقر و باز هم عرفان های من درآوردی و قهرمانانی که به جای ایستادگی، رفع زحمت می کنند (فقط خوبی اش این است که چندان هم خوش سابقه نیستند). همه چیز بر محور پول می چرخد.
شاید شعار اصلی فیلم این است که: فرار کن تا قدرتمند شوی. آنوقت می توانی در بازگشت، وعده مدرسه و درمانگاه و جاده بدهی و حتی معدن زغال سنگ متروکه را آباد کنی…اما الزامش این نیست که اگر با عشق رفتی با عشق باز می گردی! الزامش این نیست که انتقام، دلت را خنک کند. الزامش این نیست که قصه ما مثل «مالنا» تمام شود. اینجا ایران است؛ هر کس باید از فیلم چیزی صید کند. نخ تسبیح فیلمنامه اما فقر است.
یاد قطعه ای از نمایش اصلی «ملاقات با بانوی سالخورده» افتادم:
«هیولاهای موحش بیشمارند
زلزلههای سهمگین
آتشفشانها، طوفانهای دریایی
همینطور جنگها و زرهپوشهایی که مزارع را ویران میکنند
ولی هیچیک موحشتر از هیولای فقر نیست
چه در فقر حوادث راه ندارند
و نوع بشر در آن مأیوس و ناامید پیچیده میشود
و ردیف میکند روزهای خراب را در پشت روزهای خراب»
«بی همه چیز» معلوم نیست چرا بی همه چیز است. آدم یاد اسرار گنج دره جنی می افتد که آخرش بی همه چیزی است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- انتقاد تند پرویز پرستویی از تهیهکننده فیلم «بی همه چیز»/ حیف که خستگی کار در تنمان ماند
- ستارههای هوای ابری/ نگاهی به فیلم «بی همه چیز»
- هدیه تهرانی، نامی در بین مشاهیر بازیگری دنیا/ کوتاه درباره «بی همه چیز»
- فیلمفارسیسازی/ نگاهی به فیلم «بی همه چیز»
- روایت سید رضا صائمی و افشین علیار از فیلم «بی همه چیز»/ این فیلم ما را به تامل در رفتارهای خودمان وا میدارد
- «بی همه چیز»؛ دوگانه عشق و نفرت
- هویت فروپاشیده/ نگاهی به فیلم «بیهمه چیز»
- بی همه چیز همه چیز تمام/نگاه روزنامه رسالت به فیلم بی همه چیز
- انتقام و وسوسه/ نگاهی به فیلم «بیهمه چیز»
- حق انتخاب یا حق زندگی/ نگاهی به فیلمهای «دومینو»، «خونریزی» و «بیهمه چیز»
- گفتوگوی تصویری اختصاصی سینماسینما با جواد نوروزبیگی، تهیهکننده فیلم «بیهمه چیز» (بخش دوم)/ برداشتهای متفاوت از فیلم، نشانه موفقیت آن است
- گفتوگوی تصویری اختصاصی سینماسینما با جواد نوروزبیگی تهیهکننده «بیهمه چیز» (بخش اول)/ حوزه هنری خواستهای داشت که به پایان فیلم آسیب میرساند
- گزارش از گیشه فیلمهای روی پرده/ فروش نیممیلیاردی «بیهمه چیز» در آخر هفته
- در جلسه شورای صنفی نمایش، زمان اکران پنج فیلم مشخص شد
- براساس اطلاعیه شورای صنفی نمایش، چهار فیلم جدید به سینماها میآیند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





