سینماسینما، یزدان سلحشور
وقتی قرار است سراغِ یک فیلم بروی، فیلمی که کارگرداناش پیشینه دارد و پیشینهی معتبری هم دارد، این گذشتهی هنری دو جور عمل میکند هم میتواند به کمکِ فیلمِ تازه بیاید هم میتواند به پاشنهی آشیلاش بدل شود بستگی دارد که کارگردان، چقدر جلو یا عقب رفته باشد در کارنامهی هنریاش. «نگهبان شب» به نویسندگی رضا میرکریمی، محمد داوودی و به کارگردانیِ رضا میرکریمی نه گامی به پیش است نه گامی به پس؛ میشود اسماش را گذاشت در جا زدن اگر خودش را تکرار کرده باشد که این کار را نکرده بنابراین من اسماش را درجا زدن نمیگذارم. با سه چیزِ این فیلم مشکل دارم: اول. قصهای که برای فیلمی بلند، زیادی کوتاه است این مشکل را قبلاً فیلمهای میرکریمی داشتند اما مثلاً در «یه حبه قند» آن قدر خردهروایت ریخته بود وسط روایتِ اصلی، که کوتاه بودنِ قصه احساس نمیشد و «زمان محبوس در روایت» آن قدر خوب درآمده بود که جای چون و چند برای کوتاهی قصه نمیماند. در «خیلی دور، خیلی نزدیک» مشکلِ کوتاهی قصه را با مهندسی و ساختِ بکرِ مکان و باز هم رسیدن به توسع «زمان محبوس در روایت» پر کرده بود اما در «نگهبان شب» نه خردهروایتِ زیادی داریم نه مهندسی و ساختِ مکان را در حد و اندازههای «خیلی دور، خیلی نزدیک». دوم. وقتی قصه برای یک فیلم بلند، کوتاه باشد معمولاً یک نتیجه دارد: کُند شدن غیرِ لازمِ ریتم؛ در «نگهبانِ شب» به نظر میرسد که به رغمِ اینکه ظاهراً همه چیز مثلِ قواعدِ سینمای میرکریمیست اما آن نبضِ پنهانی که زیرِ پوستِ فیلمهای قبلی بود، دیگر چندان نمیزند. سوم. فیلم، رسماً با پیاده شدن شخصیتِ اصلی از ماشین محسن کیایی تمام میشود و ادامه یافتناش، صرفاً برای رسیدن به سکانسِ پایانیست که سکانسِ جانداری هم هست اما جایش آنجا نیست.
غیر از اینها، باید ذکرِ خیری کنم از بازیها که خیلی خوب هستند [البته منظورم فقط بازی محسن کیایی نیست که اگر مثلِ دیوار هم جلوی دوربین بایستد واقعاً به چشم میآید و اگر چشماش نزنم در حدِ بهترینهای دنیاست] باید قبول کرد که میرکریمی واقعاً متخصص گرفتن بهترین بازیها از بازیگرانِ فیلمهای خود است حتی از کیومرث پوراحمد هم بازی خوبی گرفته. [بدترین بازی فیلم، مالِ خودش است که مثل هیچکاک از جلوی دوربین رد شده!] ایدهی اصلی فیلم، ساختِ یک «افسانه پریان» است در دنیای امروز که چندان هم نومیدکننده نباشد و شخصیتها، در مرزِ طیفِ خاکستری، ساخته و پرداخته شدهاند حتی شخصیتی که کیایی نقشاش را بازی میکند و معمولاً در چنین آثاری، نقشِ منفیِ فیلم است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فراخوان جشنواره فیلم فجر ۴۴ منتشر شد
- با صدور احکامی از سوی رائد فریدزاده؛ دبیران جشنوارههای ملی و جهانی فیلم فجر معرفی شدند
- مهدی مسعودشاهی درگذشت
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- جشنواره علیه جشنواره
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- به بهانه نامساعد بودن شرایط جوی جنوب کشور؛ اختتامیه تجلی اراده ملی فیلم فجر ۴۳ در پردیس ملت برگزار میشود
- پاسخهای آشتیانیپور به شبهات رأیگیری مردمی جشنواره فیلم فجر
- درباره متن و حاشیه داوری جشنواره فیلم فجر؛ کمال تبریزی: حس کردم جلسات داوری شنود میشود/ فشار از بیرون مانع پخش «قاتل و وحشی»
- یک یادداشت در هفت پرده
- فرهیختگان ادعا کرد: شعبدهبازی در آرای مردمی؟/ ابهام در انتخاب فیلم برگزیده تماشاگران جشنواره فجر
- پیام حسن پورشیرازی به مصطفی زمانی؛ از تو آیین و رسم جوانمردی آموختم
- واکنش شهاب حسینی به جوایز جشنواره فجر؛ میلی بودن جشنواره به یقین همگان رسیده است
- «خدای جنگ» سیمرغ ویژه جشنواره فجر را نپذیرفت
- برگزیدگان جشنواره فیلم فجر معرفی شدند؛ سعید خانی: «قاتل و وحشی» را اکران کنید/ مصطفی زمانی سیمرغش را با حسن پورشیرازی تقسیم کرد
نظرات شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود






فیلم نگهبان شب با این متر و معیاری که شما نقد کردید متناسب نیست، برادر جان، مشکل شما با فیلم با نقد اصولی فیلم دو امر مجزاست، به نظر شما محسن کیایی جزو بهترین بازیگران دنیاست!!! خب به نظر من جزو بدترین های خاورمیانه!!!