سینماسینما، یزدان سلحشور
وقتی قرار است سراغِ یک فیلم بروی، فیلمی که کارگرداناش پیشینه دارد و پیشینهی معتبری هم دارد، این گذشتهی هنری دو جور عمل میکند هم میتواند به کمکِ فیلمِ تازه بیاید هم میتواند به پاشنهی آشیلاش بدل شود بستگی دارد که کارگردان، چقدر جلو یا عقب رفته باشد در کارنامهی هنریاش. «نگهبان شب» به نویسندگی رضا میرکریمی، محمد داوودی و به کارگردانیِ رضا میرکریمی نه گامی به پیش است نه گامی به پس؛ میشود اسماش را گذاشت در جا زدن اگر خودش را تکرار کرده باشد که این کار را نکرده بنابراین من اسماش را درجا زدن نمیگذارم. با سه چیزِ این فیلم مشکل دارم: اول. قصهای که برای فیلمی بلند، زیادی کوتاه است این مشکل را قبلاً فیلمهای میرکریمی داشتند اما مثلاً در «یه حبه قند» آن قدر خردهروایت ریخته بود وسط روایتِ اصلی، که کوتاه بودنِ قصه احساس نمیشد و «زمان محبوس در روایت» آن قدر خوب درآمده بود که جای چون و چند برای کوتاهی قصه نمیماند. در «خیلی دور، خیلی نزدیک» مشکلِ کوتاهی قصه را با مهندسی و ساختِ بکرِ مکان و باز هم رسیدن به توسع «زمان محبوس در روایت» پر کرده بود اما در «نگهبان شب» نه خردهروایتِ زیادی داریم نه مهندسی و ساختِ مکان را در حد و اندازههای «خیلی دور، خیلی نزدیک». دوم. وقتی قصه برای یک فیلم بلند، کوتاه باشد معمولاً یک نتیجه دارد: کُند شدن غیرِ لازمِ ریتم؛ در «نگهبانِ شب» به نظر میرسد که به رغمِ اینکه ظاهراً همه چیز مثلِ قواعدِ سینمای میرکریمیست اما آن نبضِ پنهانی که زیرِ پوستِ فیلمهای قبلی بود، دیگر چندان نمیزند. سوم. فیلم، رسماً با پیاده شدن شخصیتِ اصلی از ماشین محسن کیایی تمام میشود و ادامه یافتناش، صرفاً برای رسیدن به سکانسِ پایانیست که سکانسِ جانداری هم هست اما جایش آنجا نیست.
غیر از اینها، باید ذکرِ خیری کنم از بازیها که خیلی خوب هستند [البته منظورم فقط بازی محسن کیایی نیست که اگر مثلِ دیوار هم جلوی دوربین بایستد واقعاً به چشم میآید و اگر چشماش نزنم در حدِ بهترینهای دنیاست] باید قبول کرد که میرکریمی واقعاً متخصص گرفتن بهترین بازیها از بازیگرانِ فیلمهای خود است حتی از کیومرث پوراحمد هم بازی خوبی گرفته. [بدترین بازی فیلم، مالِ خودش است که مثل هیچکاک از جلوی دوربین رد شده!] ایدهی اصلی فیلم، ساختِ یک «افسانه پریان» است در دنیای امروز که چندان هم نومیدکننده نباشد و شخصیتها، در مرزِ طیفِ خاکستری، ساخته و پرداخته شدهاند حتی شخصیتی که کیایی نقشاش را بازی میکند و معمولاً در چنین آثاری، نقشِ منفیِ فیلم است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فراخوان جشنواره فیلم فجر ۴۴ منتشر شد
- با صدور احکامی از سوی رائد فریدزاده؛ دبیران جشنوارههای ملی و جهانی فیلم فجر معرفی شدند
- مهدی مسعودشاهی درگذشت
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- جشنواره علیه جشنواره
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- به بهانه نامساعد بودن شرایط جوی جنوب کشور؛ اختتامیه تجلی اراده ملی فیلم فجر ۴۳ در پردیس ملت برگزار میشود
- پاسخهای آشتیانیپور به شبهات رأیگیری مردمی جشنواره فیلم فجر
- درباره متن و حاشیه داوری جشنواره فیلم فجر؛ کمال تبریزی: حس کردم جلسات داوری شنود میشود/ فشار از بیرون مانع پخش «قاتل و وحشی»
- یک یادداشت در هفت پرده
- فرهیختگان ادعا کرد: شعبدهبازی در آرای مردمی؟/ ابهام در انتخاب فیلم برگزیده تماشاگران جشنواره فجر
- پیام حسن پورشیرازی به مصطفی زمانی؛ از تو آیین و رسم جوانمردی آموختم
- واکنش شهاب حسینی به جوایز جشنواره فجر؛ میلی بودن جشنواره به یقین همگان رسیده است
- «خدای جنگ» سیمرغ ویژه جشنواره فجر را نپذیرفت
- برگزیدگان جشنواره فیلم فجر معرفی شدند؛ سعید خانی: «قاتل و وحشی» را اکران کنید/ مصطفی زمانی سیمرغش را با حسن پورشیرازی تقسیم کرد
نظرات شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت






فیلم نگهبان شب با این متر و معیاری که شما نقد کردید متناسب نیست، برادر جان، مشکل شما با فیلم با نقد اصولی فیلم دو امر مجزاست، به نظر شما محسن کیایی جزو بهترین بازیگران دنیاست!!! خب به نظر من جزو بدترین های خاورمیانه!!!