سینماسینما، محمد تاجیک؛
«باغ کیانوش» که این روزها در سینمای ایران اکران شده، هم فیلم خوبی است و هم فیلم مهمی. آن هم در سینمای کمدی زده این روزها!
«باغ کیانوش» نه تنها در عرصه سینمای کمدی زده و سینمایی که فیلمهایی مثل «زودپز» حرف اول را میزنند، فیلم مهمی است بلکه در عرصه سینما و تلویزیون و نمایش خانگی نیز اثر متفاوت و خلاقانهای محسوب میشود آن هم در تلویزیونی که مدتها اثر متفاوتی دیده نشده و یا در شبکه نمایش خانگی که همه یا متاثر از سریال «پوست شیر» و «یاغی» هستند و در آن داد و فریاد بیمنطق بیداد میکند و یا خشونت بیش از حد آن، صدای همه را در آورده است.
در این چند وقت اخیر خیلیها به این نتیجه قطعی رسیدهاند که سینمای ایران به هیچ وجه دیگر در دوران اوج خود قرار ندارد و پس از دوران اوج دهه ۶۰ ، ۷۰ و ۸۰ و ۹۰ …، دوران افول سینمای ایران در دهه اول قرن شدید آغاز شده است و اگر معجزهای رخ ندهد، این افول ادامه خواهد داشت.
الان سینما در سیطره کمدیهای متوسط و ضعیف و بد قرار دارد. ما سینمایی داریم که از تماشای آنونسهایش میشود فهمید که چه فیلمی خوب است و چه فیلمی بد … از تماشای آنونس برخی از کمدیهای حال حاضر، دقیقا میتوان فهمید با چه فیلمهای سطح پایین طرف هستیم.
اما «باغ کیانوش» که پارسال در جشنواره فجر ۴۲ آن را توانستم ببینم فیلم خیلی خوب و مهمی است. فیلمی که عدهای آن را پدیده جشنواره فیلم فجر نامیده بودند. معلوم است برای ساخت آن زحمت کشیده شده. فیلمی جذاب و خوش ساخت و حال خوب کن. در سینمایی پر از فیلمهای کمدی که مردان در حال رقصیدن هستند.
«باغ کیانوش» فیلمی است بسیار جذاب در ژانر کودک و نوجوان که با استقبال خوبی مواجه شده. فیلم حس و حال بسیار خوبی دارد و از نظر کارگردانی و روایت در سطح خوبی قرار میگیرد. افشین علیار منتقد سینما در زمان جشنواره با طعنه و کنایه به بهروز افخمی پیشنهاد داده بود که از نظر کارگردانی و روایت از فیلم «باغ کیانوش» یاد بگیرد!
اگر این فیلم را ندیدهاید، حتما ببینید. اگر ندیدهاید حتما آنونس آن را ببینید. از آنونس آن هم میتوانید بفهمید فیلم خوب است یا نه …اگر آنونس این فیلم را در کنار آنونس چند فیلم کمدی اکران شده قرار دهید متوجه تفاوت آن با دیگر آثار سینما میشوید.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- پول می دهید که فحش بخورید ؟
- بخش زیادی از انتقاداتی که در برنامه هفت مطرح می شود به خود افخمی بر می گردد
- برخی نهادهای حاکمیتی و ارزشی ، از برند سازی برای مسعود فراستی چه هدفی را دنبال می کنند ؟
- کپی برداری ترامپ از روی دست مسئولان سینمایی
- نگاهی به فیلم «باغ کیانوش»؛ پرهیز از شعارزدگی
- یک میلیون نفر از اول آذر به سینما رفتهاند/ رقابت فیلمهای کمدی و کودک در گیشه سینماها
- گزارشی از گیشه سینماها؛ ۳ فیلم کودک و نوجوان در میانِ ۵ فیلم صدرنشین گیشه در هفته گذشته
- دیوار کوتاه رضا کیانیان در ماجرای فوت ناصر طهماسب
- سینما در تسخیر کمدیها/ بیشترین و بهترین سئانسها در اختیار فیلمهای کمدی است
- معمای پیچیده رقص /از رقص پیرمرد رشتی تا رقص های بی شمار در سینما وتلویزیون و شبکه نمایش خانگی
- اظهار نظری مهم درباره ساخت فیلم درباره شخصیتهای ملی و شهدا و چند نکته مهم تر
- بازخوانی یادداشت خواندنی کریم امامی در سال ۷۶ ، پس از دریافت جایزه نخل طلای کن توسط کیارستمی
- حاج کاظم و عباس و حزب اللهی واقعی
- انگار پوران درخشنده هم باید فیلم فسیل بسازد تا به او مجوز بدهند
- مصاحبه اخیر علی سرتیپی و تماشاگران بی رحم و سخت گیر پلتفرم ها
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود





