سینماسینما، محمد تاجیک؛
«باغ کیانوش» که این روزها در سینمای ایران اکران شده، هم فیلم خوبی است و هم فیلم مهمی. آن هم در سینمای کمدی زده این روزها!
«باغ کیانوش» نه تنها در عرصه سینمای کمدی زده و سینمایی که فیلمهایی مثل «زودپز» حرف اول را میزنند، فیلم مهمی است بلکه در عرصه سینما و تلویزیون و نمایش خانگی نیز اثر متفاوت و خلاقانهای محسوب میشود آن هم در تلویزیونی که مدتها اثر متفاوتی دیده نشده و یا در شبکه نمایش خانگی که همه یا متاثر از سریال «پوست شیر» و «یاغی» هستند و در آن داد و فریاد بیمنطق بیداد میکند و یا خشونت بیش از حد آن، صدای همه را در آورده است.
در این چند وقت اخیر خیلیها به این نتیجه قطعی رسیدهاند که سینمای ایران به هیچ وجه دیگر در دوران اوج خود قرار ندارد و پس از دوران اوج دهه ۶۰ ، ۷۰ و ۸۰ و ۹۰ …، دوران افول سینمای ایران در دهه اول قرن شدید آغاز شده است و اگر معجزهای رخ ندهد، این افول ادامه خواهد داشت.
الان سینما در سیطره کمدیهای متوسط و ضعیف و بد قرار دارد. ما سینمایی داریم که از تماشای آنونسهایش میشود فهمید که چه فیلمی خوب است و چه فیلمی بد … از تماشای آنونس برخی از کمدیهای حال حاضر، دقیقا میتوان فهمید با چه فیلمهای سطح پایین طرف هستیم.
اما «باغ کیانوش» که پارسال در جشنواره فجر ۴۲ آن را توانستم ببینم فیلم خیلی خوب و مهمی است. فیلمی که عدهای آن را پدیده جشنواره فیلم فجر نامیده بودند. معلوم است برای ساخت آن زحمت کشیده شده. فیلمی جذاب و خوش ساخت و حال خوب کن. در سینمایی پر از فیلمهای کمدی که مردان در حال رقصیدن هستند.
«باغ کیانوش» فیلمی است بسیار جذاب در ژانر کودک و نوجوان که با استقبال خوبی مواجه شده. فیلم حس و حال بسیار خوبی دارد و از نظر کارگردانی و روایت در سطح خوبی قرار میگیرد. افشین علیار منتقد سینما در زمان جشنواره با طعنه و کنایه به بهروز افخمی پیشنهاد داده بود که از نظر کارگردانی و روایت از فیلم «باغ کیانوش» یاد بگیرد!
اگر این فیلم را ندیدهاید، حتما ببینید. اگر ندیدهاید حتما آنونس آن را ببینید. از آنونس آن هم میتوانید بفهمید فیلم خوب است یا نه …اگر آنونس این فیلم را در کنار آنونس چند فیلم کمدی اکران شده قرار دهید متوجه تفاوت آن با دیگر آثار سینما میشوید.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- پول می دهید که فحش بخورید ؟
- بخش زیادی از انتقاداتی که در برنامه هفت مطرح می شود به خود افخمی بر می گردد
- برخی نهادهای حاکمیتی و ارزشی ، از برند سازی برای مسعود فراستی چه هدفی را دنبال می کنند ؟
- کپی برداری ترامپ از روی دست مسئولان سینمایی
- نگاهی به فیلم «باغ کیانوش»؛ پرهیز از شعارزدگی
- یک میلیون نفر از اول آذر به سینما رفتهاند/ رقابت فیلمهای کمدی و کودک در گیشه سینماها
- گزارشی از گیشه سینماها؛ ۳ فیلم کودک و نوجوان در میانِ ۵ فیلم صدرنشین گیشه در هفته گذشته
- دیوار کوتاه رضا کیانیان در ماجرای فوت ناصر طهماسب
- سینما در تسخیر کمدیها/ بیشترین و بهترین سئانسها در اختیار فیلمهای کمدی است
- معمای پیچیده رقص /از رقص پیرمرد رشتی تا رقص های بی شمار در سینما وتلویزیون و شبکه نمایش خانگی
- اظهار نظری مهم درباره ساخت فیلم درباره شخصیتهای ملی و شهدا و چند نکته مهم تر
- بازخوانی یادداشت خواندنی کریم امامی در سال ۷۶ ، پس از دریافت جایزه نخل طلای کن توسط کیارستمی
- حاج کاظم و عباس و حزب اللهی واقعی
- انگار پوران درخشنده هم باید فیلم فسیل بسازد تا به او مجوز بدهند
- مصاحبه اخیر علی سرتیپی و تماشاگران بی رحم و سخت گیر پلتفرم ها
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت





