سینماسینما، ایلیا محمدینیا
جناب محمد خزاعی
سلام
به همت جمعی از مدیران و فیلمسازان همین انقلاب جشنواره جهانی فیلم فجر جزو شانزده جشنواره درجه الف جهان به ثبت رسید. شما سالهاست در حوزه سینما فیلم تهیه می کنید و مدیر جشنواره بوده اید در نتیجه خوب می دانید چه دستاورد مهمی به مدد رایزنی های بین المللی همین مدیران و فیلمسازان برآمده از انقلاب نصیب سینمای نوین ما شده است. حال می گویید پیرو بررسی کارگروه مطالعه و ارزیابی جشنواره ها و بنابر مطالبههای صنوف و سینماگران کشور تصمیم به ادغام جشنواره ملی و بین المللی فجر گرفتهاید.
لطفا بفرمایید این کارگروه مطالعه و ارزیابی جشنواره ها شامل چه کسانی هستند و چگونه توانستند در عمر کوتاه حضور شما در منصب معاون وزیر و رئیس سازمان سینمایی به چنین ارزیابی شگرفی برسند؟
لطفا بفرمایید بنابر مطالبههای کدام صنوف و کدام سینماگر و سینماگرانی تصمیم به چنین کاری گرفته اید؟
لطف صراحتا بفرمایید سود و منفعت ادغام جشنواره ملی و جهانی فجر و ضرر مستقل برگزار شدن این دو بخش آن هم وقتی توانستیم با جشنواره جهانی فجر جزو شانزده کشور دارای جشنواره با درجه کیفی الف باشیم چیست؟
جناب خزاعی
سالهاست عرصه فرهنگ و هنر این مملکت شده است چونان آزمایشگاهی بزرگ که هر کسی خواست و توانست بنابر سلیقه اش و حتما از سر دلسوزی نسخه ای به گمان خود شفابخش برایش نوشت و کسی هم دیگر دم نمی زند. فکر کردید که دیگر چرا کسی دم نمی زند؟
چون دیگر بی تفاوت شدند، چون دیگر ناامید شدند.چون… پیش بینی بقیه نقطه چین ها نه هوشی می خواهد و نه درایتی و نه سواد چندانی.
سالهاست از پیروزی انقلاب اسلامی می گذرد و ما هنوز می خواهیم انقلابی عمل کنیم. مشکل اما اینجاست که تعریف انقلابی بودن را نمی دانیم تا جایی به مشکلی می خوریم می خواهیم انقلابی باشیم. بیش از چهل سال از پیروزی انقلاب می گذرد و هنوز فکر می کنیم بهترین تصمیم ها همانی بود که در سالهای ابتدایی انقلاب گرفته شده است. یعنی همان سالهایی که باید از هیچ بنایی ساخته می شد در شان انقلاب و در راستای مطالبات آنها.
اما آیا فکر کرده اید هنوز هیچ بنای ارزشمند و مفیدی شکل نگرفته است؟
جناب خزاعی
بعد از گذشت بیش از چهل سال از انقلاب، این کشور به آدم های انقلابی نیاز دارد نه کارهای انقلابی و انفجاری. که اگر جز این باشد دهن کجی بزرگی است به انقلاب و تمام دستاوردهایی که در این بیش از چهل سال به مدد آدم های منتخب همین انقلاب شکل گرفت.
جناب خزاعی
سکان این سینما بعد سالها به کسی برآمده از دل همین سینما سپرده شده است. نخواهید چرخ را اختراع کنید که پیشتر اختراع شده است که این کار برای این مملکت هزینه دارد.
می توانید؟
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- نقدی بر فیلمهای کوتاه باکس شیراز در جشنواره جهانی فیلم فجر
- معرفی داوران چهار بخش جشنواره جهانی فیلم فجر
- چهل و سومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آثار بخشهای چشمانداز و زیتون شکسته معرفی شدند
- برنامه نشستهای چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر منتشر شد
- جشنواره جهانیِ فیلم فجر در شیراز؛ جشنواره ثبات میخواهد
- اعلام آثار راهیافته به ۲ بخش جشنواره جهانی فیلم فجر
- اولین نمایش «مرد خاموش» در ایران؛ تیزر رونمایی شد
- داوران ایرانی معرفی شدند؛ افتتاح جشنواره جهانی فیلم فجر با فیلمی از عباس کیارستمی
- معرفی فیلمهای ایرانی حاضر در جشنواره جهانی فیلم فجر
- دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر مطرح کرد: نوری بیلگه جیلان در تیم داوری/ حضور ۸ فیلم ایرانی در بخش رقابتی
- فراخوان جشنواره فیلم فجر ۴۴ منتشر شد
- شیراز در آستانه یک آزمون تاریخی؛ ۱۰ مطالبه برای برگزاری یک «جشنواره واقعی»
- آغاز شمارش معکوس برای میزبانی فارس از جشنواره جهانی فیلم فجر
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- «مثل یک بهمن»؛ روایت خنیاگری که صدای یک قوم اصیل شد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
آخرین ها
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت
- ۲۶ هزار پاترهد دست دوستی دادند/ پیش به سوی فیلم-کنسرت «بازی تاج و تخت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- «سگ سیاه»؛ بازمانده در شهر مردگان
- پیوند نوستالژی و نقد اجتماعی در «سینما شهر قصه»
- سیویکمین دوره جوایز سینمایی لومیر فرانسه؛ نامزدی ۲ سینماگر ایرانی/ «بیگانه» نامزد ۶ جایزه شد





