سینماسینما، کیوان کثیریان
برادران محترم محمودی
۱. بیمقدمه خدمتتان عرض کنم همانطور که خودتان بهتر میدانید ما به اندازهای که شما در فیلمتان نشان میدهید و احتمالا فکر میکنید، مردم درب و داغان و وحشی و نامرد
و بی صفت و کلاهبردار و ظالم و اینهایی نیستیم.
۲. ما مردم جایی هستیم که شما همانجا درس خواندید و رشد کردید و در تلویزیون و سینمای همین کشور، تهیهکننده و کارگردان شدید.
۳. ما مردم همان سرزمینی هستیم که یک دوست افغان تا دبیری جشنواره شعر فجر هم میتواند پیشروی کند.
۴. ما همانهایی هستیم که وقتی شما در کشور ما یک فیلم کاملا متوسط میسازید ذوق زده میشویم و خانه سینمایمان ده دوازده تا جایزه به همان فیلم متوسط تان میدهد.
۵. ما مردم همان کشوری هستیم که شما لاینقطع با بودجه دولتی و کمک فارابی فیلم ضعیف و کمفروش میسازید و بعد، بازهم امکانش را دارید که بلافاصله یک فیلم کم فروش ضعیف دیگر بسازید. کدام فیلمساز ایرانی را سراغ دارید که در یک سال دوتا فیلم سینمایی و یک سریال تلویزیونی ساخته باشد؟
۶. ما مردم همان کشوری هستیم که شما وقتی یک فیلم کاملا ضد ایرانی میسازید که اتفاقاً فیلم سطحی، تاریخ گذشته، کلیشهای و ضعیفی هم هست، سازمان سینماییمان با دست و دلبازی به فیلمنامه و فیلمتان مجوز میدهد و جشنوارهمان همان فیلم را در بخش مسابقهاش میپذیرد و تازه با همین فیلم هم بهزودی تشریف میبرید به جشنوارههای بینالمللی و احتمالا به دلیل انعکاس دردهای مهاجران مظلوم توسط فیلمسازان مظلوم، جایزه هم میبرید. نوش جانتان.
۷. میبینید؟ ما احیاناً کمی هم مردم مهمان نوازی هستیم. حداقل و ظاهراً برای شما که بودیم. من نمیدانم در کشور شما “نمک” معنی دارد یا نه ولی شما همچنان فیلمهایتان را بسازید. راحت باشید. فقط لطفا یکوقت توی دلتان به ما نخندید، نگویید کودن بودند نفهمیدند. ضمنا کور هم نیستیم که نبینیم وضعیت مهاجرت و مهاجرت معکوس مهاجران افغان به اروپا و ایران درحال حاضر چطور است. ولی شما به این چیزها فکر نکنید. فعلا بتازانید که دور دورِ شماست.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- جایزهای فراتر از پناهی و فیلمش
- طبقه فرودست، اخلاق و مسالهی انتخاب
- یک یادداشت در هفت پرده
- آنها که «علت مرگ: نامعلوم» را توقیف کردند باید پاسخگو باشند!
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- به بهانه تغییر رییس سازمان سینمایی/ باید مدیران را پاسخگو کنیم
- جشنواره اسپانیایی به «دوربین فرانسوی» جایزه طلایی داد
- «شامیر» به سیبری میرود
- بررسی مشکلات فیلمنامهنویسی درگفتوگوی کیوان کثیریان با شادمهر راستین و مهران کاشانی/ سانسور مشکل اساسی سینمای ایران
- سینمای مستقل و آینده سینمای ایران بررسی شد؛ سینمای مستقل آزادی، سلطه ناپذیری، عشق و ارزش زن را بازتاب میدهد
- ضرورت توجه به سینما مستقل در ایران بررسی میشود
- یادداشت کیوان کثیریان؛ کلی آیهی یأس و یک آرزو/ درباره انتخاب وزیر ارشاد دولت چهاردهم
- صدداستان ۳؛ انتشار ۳ داستان کوتاه با صدای طوفان مهردادیان
- فرهنگ کجای زندگی نامزدهای انتخابات است؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم





