کیوان کثیریان_ دقیقا یکسال پیش در همین صفحه و همین روزنامه یادداشتی به مناسبت سالروز تولد عباس کیارستمی نوشتم. دوهفته بعد از آن، کیارستمی دیگر نبود.
در این یکسال، هزاران هزار جمله درباره او نوشته شد، صدها نفر از بزرگان سینما و هنر و ادبیات و سیاست در دنیا او را ستودند، دهها جشنواره برایش بزرگداشت برگزار کردند، فیلمهایش به نمایش درآمد و صدها مراسم یادبود برای او برپا شد؛ صدها برابرِ دوران حیاتش. اما چه سود که او دیگر نبود.
هم او که عاشق زندگی بود و اعتقاد داشت وقتی خودش نیست چه سود که آثارش بمانند و دوستتر می داشت خودش به جای آثارش زندگی کند.
درباره مرگ کیارستمی و مقصرانش آنقدر صحبت شده که نیازی به تکرار نداشته باشد و بعضی چیزها آنقدر روشن هست که نیازی به اثبات نداشته باشد. کیارستمی شاید میتوانست تولد امسالش را هم ببیند. شاید میتوانست فیلمهای ناتمامش را تمام کند و چند فیلم دیگر هم بسازد اما نشد. این شانس از ما و کیارستمی و جهان سینما گرفته شد. حالا در اولین سالروز نبودنش جز افسوس، چه میتوان کرد؟
سال پیش در پاراگراف آخر یادداشتم نوشتم:
“زادروزش بر همه ما مبارک باشد و عمیقا به اینکه در دورانی که او زیسته زندگی کردم، افتخار میکنم. امیدوارم عباس کیارستمی سلامتش را بازیابد و تمام جامعه هنر و دستگاه بهداشت و درمان ما در مقابل سلامت این هنرمند برجسته احساس مسئولیت بیشتری کنند.”
من هنوز هم به اینکه همعصر با او زیستهام افتخار میکنم. او سلامت اش را بازنیافت اما همچنان امیدوارم جامعه پزشکی در قبال آحاد مردم این سرزمین از جمله هنرمندان احساس مسئولیت بیشتری کند؛ کاری که بهقطع و یقین درباره عباس کیارستمی نکرد. کاش لااقل جامعه پزشکی بهجای اینهمه مقاومت و لجاجت بخشی از کاستیهای این پرونده را میپذیرفت. شاید درآن صورت این حجم از بیاعتمادی و داغ و گلایه بهوجود نمیآمد. جملهای را شخصا از وزیر بهداشت شنیدهام که شاید مجاز به نقلش نباشم ولی یقینم را از آن جمله دارم.
با کیارستمی موافقم. کاش خودش میماند. خودش هم کنار آثارش بود. اما بگذارید یک مخالفت هم با کیارستمی بکنم. او نمیداند حالا که نیست، وجود تک تک فیلمهایش، آثارش، تصاویرش، حرفهایش، دستنوشتهها و کارهای گرافیکیاش و هرآنچه از او به جای مانده برای همه چه گنجینه بزرگی است. نمیداند چقدر خودش در آثارش جاریست و حالا که نیست چقدر این حضور به درد همه ما میخورد. او نمیداند، چون دوران بدون کیارستمی را تجربه نکرده است.
روزنامه وقایع اتفاقیه

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- یک یادداشت در هفت پرده
- آنها که «علت مرگ: نامعلوم» را توقیف کردند باید پاسخگو باشند!
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- نمایش «طعم گیلاس» در قزاقستان
- به بهانه تغییر رییس سازمان سینمایی/ باید مدیران را پاسخگو کنیم
- در بخش ۱۰ فیلم برتر؛ «کلوزآپ» عباس کیارستمی در جشنواره ایدفا اکران میشود
- جشنواره اسپانیایی به «دوربین فرانسوی» جایزه طلایی داد
- «شامیر» به سیبری میرود
- بررسی مشکلات فیلمنامهنویسی درگفتوگوی کیوان کثیریان با شادمهر راستین و مهران کاشانی/ سانسور مشکل اساسی سینمای ایران
- کیارستمی در آثار خود بیشتر به دنبال راه حل بود/ فرم برای کیارستمی همیشه اهمیت داشت
- سینمای مستقل و آینده سینمای ایران بررسی شد؛ سینمای مستقل آزادی، سلطه ناپذیری، عشق و ارزش زن را بازتاب میدهد
- ضرورت توجه به سینما مستقل در ایران بررسی میشود
- یادداشت کیوان کثیریان؛ کلی آیهی یأس و یک آرزو/ درباره انتخاب وزیر ارشاد دولت چهاردهم
- معرفی نامزدهای دریافت گیلاس طلای جشنواره فیلم عباس کیارستمی
- صدداستان ۳؛ انتشار ۳ داستان کوتاه با صدای طوفان مهردادیان
نظرات شما
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به «عروج» به بهانه زادروز لاریسا شپیتکو/ لحظه روبرو شدن با «خود»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- حقایقی درباره فیلم یک تکه نان به بهانه پخش آن از شبکه نمایش
- سکانس طلایی/ تصنیف نارایاما
آخرین ها
- نگاهی به فیلم عزیز؛ فیلمی قابل احترام
- عیدی ویژه همراه اول بهمناسبت عید فطر
- پرفروشهای سینما در هفته اول نوروز/ هیچ کدام از فیلمهای نوروزی، یک میلیون تماشاگر نداشتند
- آکادمی اسکار عذرخواهی کرد
- «میراث» در جشنواره هاتداکس رقابت میکند
- تازهترین ساخته هادی محقق به چین میرود/ اولین حضور جهانی «دِرنو» در جشنواره پکن
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم
- «سلب مسئولیت»؛ کابوسی پنهانشده پشت نور
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- اختصاصی سینماسینما- کنفرانس خبری؛ ۱۰ آوریل/ احتمال حضور جارموش، لینکلیتر، اندرسن، مالیک و برادران داردن در جشنواره کن
درود برشما
با پوزش و اجازه از جناب حافظ
خوش بود گر اکنون فیلمی آید به میان
تا سیه روی شود هر که در او غش باشد