سینماسینما، رضا دانش پژوه
اگر واژه سینمای ایران را با ترسیم جغرافیا در نظر بگیریم قطعا وسعت اصلی آن در تهران رقم خواهد خورد. هر چند هنرمندان زیادی از سرتاسر ایران این بافت مرکزی را تشکیل داده اند، اما با توجه به موانع جدی اقتصادی در سینمای ایران که بر هیچ یک از اهالی سینما پوشیده نیست؛ چه موانعی را باید برداشت تا مقداری از این آشفتگی کاسته شود؟ به نظر می رسد اساسا وضعیت سینماداری در شهرستان پرونده مبهمی ست که تحلیل وضعیت فروش در تهران و مقایسه آن با شهرستان عمق شکاف افتاده میان مخاطب شهرستان و سینما را به خوبی نمایش می دهد.
سینماداری و رقابت برای نمایش فیلمهای بهتر محدود به چند شرکت در تهران شده است و اینطور استنباط می شود که تولیدات تهران به خاطر عدم رقابت دچار افت و حتی عقبگرد هستند. اگر آثار تجربی و جریان هنری سینما را در نظر نگیریم، قطعا می توان گفت آثار تجاری سینمای ایران به شدت تحت تاثیر مضمون های تکرار شونده ای هستند که تقریبا می خواهد به یک بازار متکی به پول مشکوک دل ببندد و نتیجهی عدم درآمدزایی از خود سینما، چیزی جز تعطیلی سینماها و لاغرتر شدن بدنه سینما نیست. عدم در نظر گرفتن سلیقه مخاطب شهرستان منجر به تولید یک فاصله مشخص میان آنها و سینما شده است. چرا که آنها کمتر خود را در این سینما می بینند. مساله دوم اینکه شهرستان ها دارای پتانسیل های تولید آثار هستند. به نظر می رسد روش جذب سینمای ایران به غیر از این روش فیلمنامه به دست و از این دفتر به آن دفتر، می تواند شکل دومی را هم پیدا کند. با حذف تمرکز مطلق سینما در تهران می توان به تمامی استان های کشور اجازه تولید فیلم های بلند داستانی و اکران در سینماهای شهرستان را داد. هر استان فیلم هایش را مرز مشخصی اکران می کند. اجازه ساخت و نمایش به فیلم های کم هزینه و ایجاد رقابت در میان فیلمسازان شهرستانها قطعا منجر به افزایش کیفیت فیلم ها و به سر پا ماندن سالن های سینما می انجامد که در خلال آن، فیلم های مرکز نیز با مخاطب بهتر و بیشتری در شهرستان روبرو خواهند بود. این تجربه سینمای هندوستان است که با تسهیل فیلمسازی و اکران در سرتاسر هند، بستر رشد سینما را فراهم آورد و اکنون به عنوان یک جریان سینمایی، از اقتصاد قابل توجهی برخوردار است. دولت می تواند مناسبات تولید و اکران را در شهرستان گسترش دهد و از منافع وجود سینماهای منطقه ای و استانی متعدد بهرهمند باشد. با این پیش فرض که این قانون اجرایی شود، می توان گفت سالانه نزدیک بیش از ۲۰۰ فیلم داستانی بلند در شهرستان های مختلف ایران تولید می شود که هر کدام تلاش می کند مخاطب ها را به سالن های سینما بکشاند. از طرفی با رشد فیلمسازان این جریان و اتصال آنها به سینمای بدنه کشور، شاهد تولید آثار متعدد با داستان های متفاوت خواهیم بود. سرمایه های مشخص به این جریان سینما ورود پیدا خواهد کرد و منجر به درآمدزایی بخش های متعدد هنر شهرستان نیز خواهد شد و از مهاجرت های پر ریسک هنرمندان به پایتخت تا حد زیادی نیز جلوگیری می کند. این تجربه در هندوستان نتایج درخشانی داشته است. به نظر می رسد برای بهتر بودن، گاهی وقتها تقلید کردن منطقی و منصفانه است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- خبری از نو شدن فیلمهای گیشه نیست/ ماه آذر تنها یک فیلم جدید اکران شد!
- علیاکبر ثقفی: عقبنشینی کامل بخش خصوصی در سینما/ دولت شفافسازی کند
- «آهنگ دو نفره» و انیمشین «لوپتو» در راه اکران
- علیرضا رئیسیان در گفتوگو با سینماسینما مطرح کرد/ وزارت ارشاد در دوران کرونا، کمکاری کرده و این مورد قبول نیست
- آیا سینمای ایران مافیای اکران دارد؟/ نگاهی به فیلم اولیهایی که با وجود جوایز بسیار، به حقشان در اکران نرسیدند
- «دختر،بهتر»، زمستان کلید میخورد
- گزارشی از چگونگی ادامه مسیر تولید در سینما/ موج نو در راه است یا ورشکستگی؟
- اولویت اختصاص امکانات بهداشتی چیست؛ سر صحنه فیلم یا بیمارستانها؟
- اعلام موجودیت کارگروه مدیریت کرونا در تولیدات صنعت فیلم ایران
- نابینایان به تماشای «خوب، بد، جلف۲» نشستند + ویدئو
- “جاندار” با ۴۰۵ میلیون تومان شروع کرد
- اکران سه فیلم جدید در سینماها
- زمان اکران “خداحافظ دختر شیرازی” مشخص شد
- آغاز اکران «اعتراض وارد نیست» در هنر و تجربه/ رونمایی از پوستر
- اکران فیلمهای شاخص سال ۲۰۱۹ جهان در چهارمین جشنواره بینالمللی فیلم سلیمانیه
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- نکوداشت زنده یاد اکبر عالمی و بزرگداشت مهدی رحیمیان در آیین معرفی برندگان هفتمین جایزه پژوهش سال سینما
- با پیشتازی «۴۷» و «مخفیانه»؛ نامزدهای جوایز اسکار سینمای اسپانیا معرفی شد
- همزمان با سالگرد اولین نمایش عمومی «قیصر»؛ بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار میشود
- دو خبر از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ زمان بازبینی حضوری و انتخاب نهایی آثار بخش دیگرگونههای نمایشی/ آغاز ثبتنام اصحاب رسانه و منتقدان
- برگزاری نمایشگاه پشت دریای وهم
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه
- نشست «شاهد عینی» / گزارش تصویری