سینماسینما، نیروان غنی پور:
از همین ابتدا می توان این یادداشت را با شکوه و گلایه نسبت به وضعیت موجود اسفناک اکران فیلم ها در سینمای ایران آغاز کرد و از همان بارها بدیهیات گفته شده گفت و گفت که چطور فیلم های خوب و سر و شکل دار پشت دیوار بلند اکران فیلم های نازل کمدی باقی می مانند در حالی که صاحبان این گونه فیلم ها هم تهیه کننده اند و هم سینمادار و هم پخش کننده پس شوربختانه طبیعی به نظر می رسد که آثار متفاوت به این زودی ها رنگ پرده را نبینند به مانند فیلم «شماره ۱۷ سهیلا» که دو سال از زمان ساختش می گذرد و در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر مورد توجه منتقدان و تماشاگران هم قرار گرفت اما به تازگی نوبت اکران عید فطر سرانجام نصیبش شده است. در نتیجه مصداق «آب در هاون کوبیدن» می شود و باید از پرداخت بیش از حد به معضل اکران صرف نظر کرد و به خود فیلم پرداخت. به نظرم «شماره ۱۷ سهیلا» فیلم دغدغه مند و مسئله اندیشی است و در بزنگاه تاریخ اجتماعی ما در روزگاری که هر روز شاهد رو شدن ناهنجاری های جنسی در لایه های گوناگون جامعه هستیم،تولید شده است. آن هم فیلمی با موضوعی خاص که به موقعیت بُحرانی نسلی می پردازد که به مرز میانسالی رسیده و به علت عدم امکان ازدواج چه از نظر مسائل اقتصادی و چه کاستی های اجتماعی،سلامت جسمانی و روانی شان تهدید می شود و سهیلا به عنوان شخصیت اصلی فیلم (با بازی تماشایی زهرا داود نژاد که شمایلی جذاب از یک زن با موقعیت فیزیکی ویژه و دغدغۀ شخصی به تاریخ سینمای ایران اضافه نمود) پس از توصیه پزشک اش جهت تعجیل برای ازدواج تا این که در چهل سالگی برای باردار شدن دچار اختلال نشود،خود دست به کار شده و به یکی از مؤسسه های همسریابی مراجعه می کند و در درازای این مسیر با ماجراهایی رو در رو می شود. شاخک های حساس محمود غفاری به عنوان نویسنده و کارگردان به خوبی این موضوع مهم را دریافت کرده و با پرهیز از هرگونه ادا و اطوار سینمایی در کارگردانی،روایت سر راست و روانش را به تصویر کشیده و شهامت و تشخیص به جای امیر سیّد زاده به عنوان تهیه کننده نقش مهمی در تولید این اثر تماشایی داشته است.
اشاره به بازی درخشان زهرا داود نژاد در نقش سهیلا شد که با هیبت و شکل و شمایل کمتر دیده شده از او این نقش را ارائه کرده که به نوعی غافلگیری اساسی فیلم است و به شکل انکارناپذیری مخاطب را با خود همراه می کند و در حال و هوای این روزهای سینمای ایران که بسیاری از فیلم سازانش در ساخت و پرورش شخصیت سینمایی، ناتوان هستند و بیشتر به تیپ سازی روی آورده اند بنابراین سهیلا از جایگاه ویژه ای برخوردار است و حتی از حالا می توان در کنار شخصیت های زن مشهور تاریخ سینمای ایران چون نایی (با بازی سوسن تسلیمی در باشو غریبه کوچک)، نوبر کردانی (فاطمه معتمدآریا)، طوبی (گلاب آدینه)، لیلا (لیلا حاتمی)، مهین مشرقی (کتایون ریاحی) و… قرار داد. بی تردید گذر زمان در پس اکران فیلم محمل مناسبی برای قضاوت این مهم است و باید دید که «شماره ۱۷ سهیلا» چه اندازه در میان نسل اواخر دهه ۵۰ و دهه ۶۰ نفوذ می کند و در حافظه تاریخی یک نسل جای می گیرد اما هر چه هست این اثر قابلیت ها و ظرفیت های مهمی دارد و هر ذهن آگاه و حساسی را به تکاپو می اندازد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ایدهای بکر که در سطح ماند/ نگاهی به فیلم «عروسی مردم»
- «روز سیب» پروانه نمایش گرفت
- یک فیلم ایرانی در بخش نسلها پذیرفته شد/ «روز سیب» در جشنواره فیلم برلین
- نمایش دو فیلم از ایران در بخشهای مختلف جشنواره برلین ۲۰۲۲
- تنهایی و بالاتر از تنهایی/ نگاهی به فیلم «شماره ۱۷ سهیلا»
- گزارشی از چگونگی ادامه مسیر تولید در سینما/ موج نو در راه است یا ورشکستگی؟
- زهرا داوودنژاد در «روزی دو میلیون»
- نگاهی به فیلم «سهیلا شماره ۱۷» ساخته محمود غفاری/ حکایت فرار از خود
- نگاهی به فیلم «شماره ۱۷، سهیلا» / فیلمی جسور درباره مسئله رابطه
- آغاز اکران «دمسرخها» در سینماهای کشور/ میزان فروش فیلم های در حال اکران
- «هزارپا» از «تگزاس» جلو زد/ نگاهی به جدول فروش در هفتهای که گذشت
- زهرا داودنژاد: سرباز پدرم هستم
- سوپراستارهای زن حاضر نشدند بازی کنند
- از «دلم میخواد» تا «دارکوب» و «شماره ۱۷ سهیلا» / فیلمهای اکران عید فطر را بشناسید
- نگاهی به تولیدات دو سال گذشته سینمای ایران که هنوز روی پرده نرفتهاند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- حتی نام ایران او را به گریه میانداخت/ داور زنده زنده دق کرد
- عشق و پساعشق/ چند نکته درباره فیلم سینمایی «نبات» به کارگردانی پگاه ارضی
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- به بهانه برنامه «جعبه سیاه»؛ کفن و آگهی فوت لیاقت چه کسانی است؟
آخرین ها
- فوت برنده جوایز اسکار، کن و سزار؛ برتراند بلیه درگذشت
- نشان ویژه «روابطعمومی پیشگام در کاربرد هوش مصنوعی» به همراه اول اعطا شد
- «جن زدگان» ایبسن روی صحنه تئاتر شهرزاد میرود
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ مجوز ساخت سینمایی برای ۶ فیلمنامه صادر شد
- صداپیشه «مهمونی» به «۱۰۰۱» پیوست
- تنها یک فیلم کوتاه، سهم سینمای ایران در برلین؛ فیلمهای جشنواره برلین ۲۰۲۵ اعلام شد
- جوایز سینمایی لومیر اهدا شد؛ ۵ جایزه به «امیلیا پرز» رسید/ «دانه انجیر معابد» بهترین محصول مشترک اروپا شد
- به بهانه تبلیغات «کیولین» و «بنمانو» در سریال «قهوه پدری» مهران مدیری؛ جایی که برندها به قلب داستان میرسند
- هتتریک دیزنی در ۲۰۲۴/ فروش «موآنا ۲» از مرز یک میلیارد دلار گذشت
- نمایندگان جدید وزارت ارشاد در شورای صدور مجوز ساترا معرفی شدند
- «تاری» در راه لهستان
- نکوداشت خسرو سینایی برگزار شد؛ سینماگری که فردگرا و خودنما نبود
- مراسم جوایز «جوی» برگزار شد/ هاپکینز، فریمن و دیگر ستارهها در عربستان
- هوشنگ مرادی کرمانی: هیچ وقت مُهر سیاسی نخوردم و نمیخورم
- آغاز به کار نخستین نمایشگاه «اهواز پترواکس» با حضور همراه اول
- جزئیاتی درباره «۱۰۰۱ قاب»؛ قصه شهرزاد و هزار و یک شب در جشنواره برلین
- ویژگیهای تفکری که سینما را از بنبست و سکون نجات داد
- «خائن کشی» آنلاین میشود
- مستند «در میان امواج» و روایتی زنانه از جنوب ایران
- جوآن پلورایت درگذشت
- معرفی داوران دو بخش چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- شهرام میراب اقدم درگذشت
- «عزیز»؛ عاشقانهای با طعم آلزایمر/ مجید توکلی: شورای پروانه ساخت منحل شود
- انجمن منتقدان آثار چهل و سومین جشنواره فیلم فجر را داوری میکند
- یک برنده اسکار، رئیس هیات داورانِ جشنواره فیلم کوتاه عباس کیارستمی شد
- انتشار فراخوان نخستین جشنواره نمای باران
- صیدِ کارگردان بزرگ
- ماجرای برخورد کیمیایی با کاپولا و انتقاد کیمیایی از ساخت ادامه پدرخوانده توسط کاپولا
- اختصاصی سینماسینما/ تازهترین فیلم کارگردان افغانی تبار در مسابقهی جشنواره برلین
- اثر کارگردان ایرانی، نماینده آمریکا در برلین/ آثار چند بخش از هفتاد و پنجمین جشنواره برلین اعلام شد