سینماسینما، نیروان غنی پور:
از همین ابتدا می توان این یادداشت را با شکوه و گلایه نسبت به وضعیت موجود اسفناک اکران فیلم ها در سینمای ایران آغاز کرد و از همان بارها بدیهیات گفته شده گفت و گفت که چطور فیلم های خوب و سر و شکل دار پشت دیوار بلند اکران فیلم های نازل کمدی باقی می مانند در حالی که صاحبان این گونه فیلم ها هم تهیه کننده اند و هم سینمادار و هم پخش کننده پس شوربختانه طبیعی به نظر می رسد که آثار متفاوت به این زودی ها رنگ پرده را نبینند به مانند فیلم «شماره ۱۷ سهیلا» که دو سال از زمان ساختش می گذرد و در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر مورد توجه منتقدان و تماشاگران هم قرار گرفت اما به تازگی نوبت اکران عید فطر سرانجام نصیبش شده است. در نتیجه مصداق «آب در هاون کوبیدن» می شود و باید از پرداخت بیش از حد به معضل اکران صرف نظر کرد و به خود فیلم پرداخت. به نظرم «شماره ۱۷ سهیلا» فیلم دغدغه مند و مسئله اندیشی است و در بزنگاه تاریخ اجتماعی ما در روزگاری که هر روز شاهد رو شدن ناهنجاری های جنسی در لایه های گوناگون جامعه هستیم،تولید شده است. آن هم فیلمی با موضوعی خاص که به موقعیت بُحرانی نسلی می پردازد که به مرز میانسالی رسیده و به علت عدم امکان ازدواج چه از نظر مسائل اقتصادی و چه کاستی های اجتماعی،سلامت جسمانی و روانی شان تهدید می شود و سهیلا به عنوان شخصیت اصلی فیلم (با بازی تماشایی زهرا داود نژاد که شمایلی جذاب از یک زن با موقعیت فیزیکی ویژه و دغدغۀ شخصی به تاریخ سینمای ایران اضافه نمود) پس از توصیه پزشک اش جهت تعجیل برای ازدواج تا این که در چهل سالگی برای باردار شدن دچار اختلال نشود،خود دست به کار شده و به یکی از مؤسسه های همسریابی مراجعه می کند و در درازای این مسیر با ماجراهایی رو در رو می شود. شاخک های حساس محمود غفاری به عنوان نویسنده و کارگردان به خوبی این موضوع مهم را دریافت کرده و با پرهیز از هرگونه ادا و اطوار سینمایی در کارگردانی،روایت سر راست و روانش را به تصویر کشیده و شهامت و تشخیص به جای امیر سیّد زاده به عنوان تهیه کننده نقش مهمی در تولید این اثر تماشایی داشته است.
اشاره به بازی درخشان زهرا داود نژاد در نقش سهیلا شد که با هیبت و شکل و شمایل کمتر دیده شده از او این نقش را ارائه کرده که به نوعی غافلگیری اساسی فیلم است و به شکل انکارناپذیری مخاطب را با خود همراه می کند و در حال و هوای این روزهای سینمای ایران که بسیاری از فیلم سازانش در ساخت و پرورش شخصیت سینمایی، ناتوان هستند و بیشتر به تیپ سازی روی آورده اند بنابراین سهیلا از جایگاه ویژه ای برخوردار است و حتی از حالا می توان در کنار شخصیت های زن مشهور تاریخ سینمای ایران چون نایی (با بازی سوسن تسلیمی در باشو غریبه کوچک)، نوبر کردانی (فاطمه معتمدآریا)، طوبی (گلاب آدینه)، لیلا (لیلا حاتمی)، مهین مشرقی (کتایون ریاحی) و… قرار داد. بی تردید گذر زمان در پس اکران فیلم محمل مناسبی برای قضاوت این مهم است و باید دید که «شماره ۱۷ سهیلا» چه اندازه در میان نسل اواخر دهه ۵۰ و دهه ۶۰ نفوذ می کند و در حافظه تاریخی یک نسل جای می گیرد اما هر چه هست این اثر قابلیت ها و ظرفیت های مهمی دارد و هر ذهن آگاه و حساسی را به تکاپو می اندازد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ایدهای بکر که در سطح ماند/ نگاهی به فیلم «عروسی مردم»
- «روز سیب» پروانه نمایش گرفت
- یک فیلم ایرانی در بخش نسلها پذیرفته شد/ «روز سیب» در جشنواره فیلم برلین
- نمایش دو فیلم از ایران در بخشهای مختلف جشنواره برلین ۲۰۲۲
- تنهایی و بالاتر از تنهایی/ نگاهی به فیلم «شماره ۱۷ سهیلا»
- گزارشی از چگونگی ادامه مسیر تولید در سینما/ موج نو در راه است یا ورشکستگی؟
- زهرا داوودنژاد در «روزی دو میلیون»
- نگاهی به فیلم «سهیلا شماره ۱۷» ساخته محمود غفاری/ حکایت فرار از خود
- نگاهی به فیلم «شماره ۱۷، سهیلا» / فیلمی جسور درباره مسئله رابطه
- آغاز اکران «دمسرخها» در سینماهای کشور/ میزان فروش فیلم های در حال اکران
- «هزارپا» از «تگزاس» جلو زد/ نگاهی به جدول فروش در هفتهای که گذشت
- زهرا داودنژاد: سرباز پدرم هستم
- سوپراستارهای زن حاضر نشدند بازی کنند
- از «دلم میخواد» تا «دارکوب» و «شماره ۱۷ سهیلا» / فیلمهای اکران عید فطر را بشناسید
- نگاهی به تولیدات دو سال گذشته سینمای ایران که هنوز روی پرده نرفتهاند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش