سینماسینما، علی نعیمی:

تنگه ابوقریب
نسبت مخاطب با فیلم بهرام توکلی به همان اندازه یک طرفه است که این حس در شیوه روایت بخش کوچکی از تاریخ جنگ در تنگه ابوقریب جاری است. در فیلم جدید بهرام توکلی صحنه های لخت و بی پروا از جنگ با درجه بالایی از خشونت را می بینیم که فاقد هر گونه وجوه داراماتیک و برانگیزاننده است.
تنگه ابوقریب می خواهد فیلم کاملی باشد و درست از همین ناحیه دچار مشکل است. روایت فیلم دارای نقص های اساسی در شخصیت پردازی و معرفی موقعیت است و ریتم فیلم در نیمه نخست تناسبی با ضرباهنگ تند نیمه دوم آن ندارد.
سینمای دفاع مقدس در سالهای اخیر پیشرفت خوبی در تکنیک داشته است و شاید تنگه ابوقریب نقطه کمال این وجه از سینمای ایران است. اما بالانس این گونه سینمایی با کمرنگ شدن وجوهی که زمانی ارزش بود و می توانست موتور محرک این گونه سینمایی باشد، دارد از بین می رود و این شاید شروع یک بیراهه باشد. ای کاش سازندگان تنگه ابوقریب همانقدر که تلاش کردند تا تجربه تلخ و گزنده جنگ را در نمایی نزدیکتر از آنچه تا امروز دیدیم با مخاطب به اشتراک بگذارند؛ کمی هم روی روابط انسانی آدمها و وجه داستانی آن تمرکز می کردند تا الان با یک اثر خوب در سینمای دفاع مقدس روبرو باشیم؛ اتفاقی که نیفتاد و حسرت آن در ذهن مخاطب باقی ماند.
امتیاز: دو از پنج
اتاق تاریک
روح الله حجازی در اثر جدید خود تلاش کرده است در مسیر دو اثر قابل قبول خود یعنی «زندگی خصوصی آقا و خانم میم» و «زندگی آقای محمودی و بانو» گام بردارد. فیلم حرف مهمی را می خواهد بزند که در ارائه آن به عنوان یک اتفاق مهم اجتماعی دچار سوتفاهم است. تمرکز فیلمساز در خرده داستان های فیلم او را از قصه اصلی غافل کرده است و نمی تواند حرف مهمش را به درستی بیان کند. فیلمساز با اصل غافلگیری در طول فیلم ذهن مخاطب را درگیر مسئله تجاوز می کند و در پایان این توهم را به موضوع کودک آزاری تغییر می دهد. می توان حدس زد حجازی هنوز نتوانسته است میان این دو اتفاق را تمییز دهد و این یعنی پشتوانه پژوهشی فیلم دارای مشکلات اساسی است. روابط آدمها در فیلم حجازی در حد کلیشه های معمول باقی می ماند و به غیر از رابطه پدر و پسر خردسالش هیچ کدام از شخصیت ها به مخاطب نزدیک نمی شوند.
نیت پشت فیلم ارزش دیدن فیلم را در نمایش عمومی دارد و این یعنی هنوز نمی توان به قطعیت گفت فیلم روح الله حجازی از دست رفته است.
امتیاز: یک و نیم از پنج
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- جوایزی که سینمای ایران از جشنواره فیلمهای آسیایی بارسلون گرفت
- پسرها فریاد نمی زنند!/ نگاهی به فیلم «اتاق تاریک»
- نگاهی به «غلامرضا تختی» ساخته بهرام توکلی / شمایل یک قهرمان پوشالی
- نگاهی به «متری شش و نیم» ساخته سعید روستایی / ضد قهرمان دوست داشتنی
- برترین های سینمای ایران در سال ۹۷ به انتخاب منتقدان سینماسینما / بخش دوم علی نعیمی و یزدان سلحشور
- به روایت یک شاهد عینی / نگاهی کوتاه به ۴ فیلم جشنواره / بخش ۴
- به روایت یک شاهد عینی / نگاهی به ۵ فیلم جشنواره سی و هفتم / بخش ۳
- به روایت یک شاهد عینی / نگاهی کوتاه به شش فیلم جشنواره / بخش دوم
- “اتاق تاریک” در فرهنگسرای ارسباران اکران و نقد میشود
- زمانی که اتاق تاریک، روشن می شود؟/نگاهی به فیلم اتاق تاریک
- نگاهی به فیلم اتاق تاریک / قصهی آدمهای خوبی که شکلنگرفتهاند!
- «اتاق تاریک» روی پرده میرود/ تازهترین مصوبات شورای صنفی نمایش
- گفتوگو با مانلی شجاعیفرد و مازیار فکریارشاد به بهانه اجرای نمایش «نشانهها» / سختیهای اجرای یک نمایش پستمدرن
- رفتار شناسی تلویزیون به بهانه اتفاق اخیر در شبکه شما / مرگ تدریجی یک رویا
- «اتاق تاریک» بهترین فیلم جشنواره هانوی شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد





