سینماسینما، علی نعیمی:

تنگه ابوقریب
نسبت مخاطب با فیلم بهرام توکلی به همان اندازه یک طرفه است که این حس در شیوه روایت بخش کوچکی از تاریخ جنگ در تنگه ابوقریب جاری است. در فیلم جدید بهرام توکلی صحنه های لخت و بی پروا از جنگ با درجه بالایی از خشونت را می بینیم که فاقد هر گونه وجوه داراماتیک و برانگیزاننده است.
تنگه ابوقریب می خواهد فیلم کاملی باشد و درست از همین ناحیه دچار مشکل است. روایت فیلم دارای نقص های اساسی در شخصیت پردازی و معرفی موقعیت است و ریتم فیلم در نیمه نخست تناسبی با ضرباهنگ تند نیمه دوم آن ندارد.
سینمای دفاع مقدس در سالهای اخیر پیشرفت خوبی در تکنیک داشته است و شاید تنگه ابوقریب نقطه کمال این وجه از سینمای ایران است. اما بالانس این گونه سینمایی با کمرنگ شدن وجوهی که زمانی ارزش بود و می توانست موتور محرک این گونه سینمایی باشد، دارد از بین می رود و این شاید شروع یک بیراهه باشد. ای کاش سازندگان تنگه ابوقریب همانقدر که تلاش کردند تا تجربه تلخ و گزنده جنگ را در نمایی نزدیکتر از آنچه تا امروز دیدیم با مخاطب به اشتراک بگذارند؛ کمی هم روی روابط انسانی آدمها و وجه داستانی آن تمرکز می کردند تا الان با یک اثر خوب در سینمای دفاع مقدس روبرو باشیم؛ اتفاقی که نیفتاد و حسرت آن در ذهن مخاطب باقی ماند.
امتیاز: دو از پنج
اتاق تاریک
روح الله حجازی در اثر جدید خود تلاش کرده است در مسیر دو اثر قابل قبول خود یعنی «زندگی خصوصی آقا و خانم میم» و «زندگی آقای محمودی و بانو» گام بردارد. فیلم حرف مهمی را می خواهد بزند که در ارائه آن به عنوان یک اتفاق مهم اجتماعی دچار سوتفاهم است. تمرکز فیلمساز در خرده داستان های فیلم او را از قصه اصلی غافل کرده است و نمی تواند حرف مهمش را به درستی بیان کند. فیلمساز با اصل غافلگیری در طول فیلم ذهن مخاطب را درگیر مسئله تجاوز می کند و در پایان این توهم را به موضوع کودک آزاری تغییر می دهد. می توان حدس زد حجازی هنوز نتوانسته است میان این دو اتفاق را تمییز دهد و این یعنی پشتوانه پژوهشی فیلم دارای مشکلات اساسی است. روابط آدمها در فیلم حجازی در حد کلیشه های معمول باقی می ماند و به غیر از رابطه پدر و پسر خردسالش هیچ کدام از شخصیت ها به مخاطب نزدیک نمی شوند.
نیت پشت فیلم ارزش دیدن فیلم را در نمایش عمومی دارد و این یعنی هنوز نمی توان به قطعیت گفت فیلم روح الله حجازی از دست رفته است.
امتیاز: یک و نیم از پنج
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- جوایزی که سینمای ایران از جشنواره فیلمهای آسیایی بارسلون گرفت
- پسرها فریاد نمی زنند!/ نگاهی به فیلم «اتاق تاریک»
- نگاهی به «غلامرضا تختی» ساخته بهرام توکلی / شمایل یک قهرمان پوشالی
- نگاهی به «متری شش و نیم» ساخته سعید روستایی / ضد قهرمان دوست داشتنی
- برترین های سینمای ایران در سال ۹۷ به انتخاب منتقدان سینماسینما / بخش دوم علی نعیمی و یزدان سلحشور
- به روایت یک شاهد عینی / نگاهی کوتاه به ۴ فیلم جشنواره / بخش ۴
- به روایت یک شاهد عینی / نگاهی به ۵ فیلم جشنواره سی و هفتم / بخش ۳
- به روایت یک شاهد عینی / نگاهی کوتاه به شش فیلم جشنواره / بخش دوم
- “اتاق تاریک” در فرهنگسرای ارسباران اکران و نقد میشود
- زمانی که اتاق تاریک، روشن می شود؟/نگاهی به فیلم اتاق تاریک
- نگاهی به فیلم اتاق تاریک / قصهی آدمهای خوبی که شکلنگرفتهاند!
- «اتاق تاریک» روی پرده میرود/ تازهترین مصوبات شورای صنفی نمایش
- گفتوگو با مانلی شجاعیفرد و مازیار فکریارشاد به بهانه اجرای نمایش «نشانهها» / سختیهای اجرای یک نمایش پستمدرن
- رفتار شناسی تلویزیون به بهانه اتفاق اخیر در شبکه شما / مرگ تدریجی یک رویا
- «اتاق تاریک» بهترین فیلم جشنواره هانوی شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت





