سینماسینما، فریبا اشوئی
قابل توجه کسانی که فیلم را ندیدهاند، این نوشته حاوی بخشهایی از داستان است و خطر اسپویل وجود دارد
داستان کوتاه «بچه مردم» از جلال آل احمد از جمله داستان هایی است که کتاب خوان های حرفه ای و غیرحرفه ای به احتمال فراوان در نوجوانی آن را خوانده اند. داستان پسربچه خردسالی که مادرش به بهانه ازدواج مجدد از عمد او را گم می کند یا به عبارتی دیگر، ترک فرزند می کند. محمود کریمی کارگردان فیلم با پیشینه خوب مستندسازی با الهام از این داستان کوتاه و معروف آل احمد، به سراغ موضوع جذابی رفته که پیشتر هیچ کارگردانی در حوزه دفاع مقدس به آن نپرداخته است.
فیلم پرداختی شاد و فانتزی به موضوعی تلخ چون بچه های سرراهی دارد. فرم اجرایی، روایی و تصویری منتخب فیلم ساز به همراه بازی های خوب و یکدست نوجوانان آن در کنار چهره های مهم بازیگری، چهره هایی چون رضا کیانیان، گوهر خیراندیش، حسن معجونی، بهروز شعیبی، توانسته تا حدودی کاستی و چالش های متن را جبران کند و فیلم را به یکی از فیلم های موفق و پرمخاطب جشنواره امسال بدل سازد. از مهم ترین اتفاقات فیلم این است که حین نگاه به زندگی شخصیت اصلی (ابوالفضل) و دوستانش در پرورشگاه، هم زمان تاریخ معاصر ایران و اتفاقات مهم ۶۰-۵۰ سال اخیر کشور را هم در پس زمینه روایتش مرور می کند و هوشمندانه از اتفاقاتی که در اصل حاشیه ای و کم رنگ هستند در جهت پیشبرد متن استفاده بهینه می کند.
فرم روایتی که در آن مخاطب داستان را از زبان نقش اول درام (ابوالفضل) می بیند و می شنود بسیار شبیه به اتمسفر سریال «وضعیت سفید» به کارگردانی حمید نعمت اله است. اما فیلم ساز هوشمندانه آن قدر هم مثل این سریال به سوژه ها و شخصیت ها نزدیک نمی شود تا فرم فانتزی و ریتم تند روایت، از نفس نیافتد. ریتم فیلم تا یک سوم پایانی بسیار مناسب و معقول است و کارگردان با تبحر خود را درگیر زوائد و حواشی بی ربط نمی کند اما در یک سوم پایانی، درست بعد از شهادت منوچهر (دوست) و رفتن ابوالفضل به جبهه به یکباره فیلم دچار یک افت ریتم جدی و دو پارگی می شود که مخاطب را از حال و هوای دوست داشتنی فیلم جدا می کند.
اگرچه کارگردان تلاش کرده که در جبهه هم همچنان با بهره برداری از موقعیت های طنز، روایت فان و تازه ای از جبهه و جنگ به مخاطب ارائه کند (سکانس خبررسانی بین فرمانده و دیده بان) اما توانایی ادامه آن را ندارد و روایت به یک باره از ریتم می افتد و درگیر کلیشه می شود. بهخصوص که مهم ترین اتفاق زندگی ابوالفضل (پیدا شدن مادر) را ناکام و بدون مصرف رها می کند.
«بچه مردم» فیلم کامل و بدون تقصی نیست. شاید بتوان گفت در مقیاس کلی به قاب تلویزیون نزدیک تر است تا سینما. اما بهدلیل نگاه جدید به موضوعات تلخ و نوآوری در پرداخت خلاقاته و فاتتزی، فیلم خوبی است. کامبیز امینی در این فیلم با بازی خوبش در نقش تاجی یکی از نقش های ماندنی و خوب سینما را ایفا کرده است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «بامداد خمار»؛ عشق، طبقه و زبان تصویر
- با موافقت شورای بازبینی فیلمهای سینمایی؛ چهار فیلم پروانه نمایش گرفتند
- تقوایی، کاشف سکوتها و رازهای ناگفته
- با تصویب شورای صنفی نمایش؛ «غریزه» بالاخره اکران میشود/ ۷ فیلم دیگر در راه سینماها
- سی و هفتمین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان برگزیدگانش را شناخت
- «ناتوردشت»؛ قصهای از وجدان، آبرو و جمعیت
- «صددام»؛ بدلی که مختصر برقی میزند، اما طلا نیست
- وحشیسازی یا وحشیزادگی؟/ روایتی از داود اشرف و زخم فرودستان در «وحشی»
- «خاتی»؛ در حلقه داستان تکراری و نخنما
- یاداشتهای جشنواره/ هفت فیلم زیر ذرهبین
- یادداشتی بر «آبستن»؛ تعلیق نصفه نیمهای که ناکارآمد میشود
- «بچه مردم»؛ فیلمی که به دیگران جوالدوز میزند، اما از زدن سوزن به خودی باز میماند
- «۱۹۶۸»؛ هیاهو برای هیچ
- «بازنده»؛ حکایت آدمهای بازندهی زخمی
- تضاد معنایی و ساختاری/ نگاهی به فیلم «آغوش باز»
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





