سینماسینما، امین نصیری
در سکانسی از فیلم «آگراندیسمان» (۱۹۶۶) شاهکار میکل آنجلو آنتونیونی، توماس به یک کنسرت زیرزمینی که موسیقی راک اجرا میشود، میرود. جایی که گروه the yardbirds در حال نوازندگی هستند. توماس هم به جمعیت ملحق میشود. در ابتدای ورود توماس، آنتونیونی با میزانسن شلوغ و پرازدحامی که خلق میکند و چهرههای بیحس، سنگی و خاموشی که در صحنه حضور دارند یک نوع ورود و آمیختن ناآگاهانه به تجمع را تصویر میکند. گاهی انگار توماس در میان جمعیت گم میشود و به سختی قابل رویت است. انگار حقیقت به آنی تغییر میکند و سوژهی اصلی لحظهای از نظرها ناپدید و سپس پدیدار میشود. دوربین آنتونیونی معادلات را بهم میزند و به طرز نامتعارفی به جای اینکه فضا بدهد و سپس سریعا شخصیت را در نمایهای کلوزآپ و یا کلوزشات دنبال کند تا بتواند نسبت شخصیت و محیط را بسازد، به نظر میرسد شخصیت را در کادر رها و تاکیدش بر جمع است. آنتونیونی توماس را در لانگشات به تصویر میکشد و این در حالیست که به دلیل پرجمعیت بودن سالن کوچک کنسرت، توماس با دیگر انسانها درهم آمیخته میشود. یکی از اعضای گروه به مشکل میخورد و از شدت عصبانیت گیتارش را میشکند و آن را به طرف جمعیت پرت میکند. همگی مانند یک حیوان، برای تصاحب گیتار به سمتش هجوم میبرند. هیچگونه تفکر و تعقلی در کار نیست و صدای بی امان گیتار الکتریک این بیاخلاقی را تشدید میکند. در بحبوحهی یک نوع پوچی، بیمعنایی، جاهلیت و حقارت هیاهویی به وجود میآید برای به دست آوردن یک تکه از گیتار. توماس همرنگ جماعت شده و در موقعیت این جمعِ نادان حل میشود. او با تقلا دسته گیتار را به چنگ میآورد و با سرعت پا به فرار می گذارد اما در خیابان با بیاعتنایی و بدون هیچگونه توجهی رهایش میکند. انگار فراموش میکند که چند ثانیه پیش مشغول چه کاری بوده. آنتونیونی بر هیاهوی بسیار برای هیچ و واقعیتی که همواره برای انسان در حال تعویض است تاکید میکند. واقعیت، چیستی و چراییهای مختلفی که برای انسان حیران و درمانده مدرن، امری ناپدید شده و تغییرپذیر است.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فیلمهای بخش کلاسیکهای ونیز معرفی شدند/ به یاد دسیکا و ماسترویانی
- مونیکا ویتی بازیگر سرشناس ایتالیایی درگذشت
- ونسا ردگریو همبازی کوین اسپیسی نمیشود
- فیلمنامه نوشته آنتونیونی، ۱۳ سال پس از مرگ او ساخته خواهد شد
- سکانس طلایی/ ماجرا
- برشهای کوتاه/ ویدئویی از صحبتهای میکل آنجلو آنتونیونی؛ در ستایش زمان مرده و سکوت
- نگاهی به سیاسیترین اسکار تاریخ/ جسارت بازیگر زن طرفدار فلسطین در دل هالیوود
- حضور چشمگیر زنان در «روزهای ونیز»
- «دریای غم» از نگاه بابک کریمی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- «در سرزمین برادران» در فرانسه اکران میشود
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
آخرین ها
- مرگ بازیگر سرشناس هالیوود؛ وال کیلمر درگذشت
- خبرهایی از «جزیره آزاد» و «ذرات آشوب»
- «موسی کلیمالله»؛ دومین فیلم پرفروش اکران نوروزی
- «در سرزمین برادران» در فرانسه اکران میشود
- رکوردشکنی «پایتخت ۷» در تلوبیون؛ ۳۳۰ میلیون دقیقه تماشا و ۶۶۰ هزار کاربر همزمان
- فوت بازیگر آمریکایی؛ ریچارد چمبرلین درگذشت
- بزرگداشت رخشان بنیاعتماد برگزار شد
- نگاهی به فیلم عزیز؛ فیلمی قابل احترام
- عیدی ویژه همراه اول بهمناسبت عید فطر
- پرفروشهای سینما در هفته اول نوروز/ هیچ کدام از فیلمهای نوروزی، یک میلیون تماشاگر نداشتند
- آکادمی اسکار عذرخواهی کرد
- «میراث» در جشنواره هاتداکس رقابت میکند
- تازهترین ساخته هادی محقق به چین میرود/ اولین حضور جهانی «دِرنو» در جشنواره پکن
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید