سینماسینما، منوچهر دین پرست
در چهارمین روز از اکران فیلمهای سیوهشتمین جشنواره فیلم فجر شاهد اکران فیلم «درخت گردو» به کارگردانی محمد حسین مهدویان بودیم. این فیلم توانست نگاهی متفاوت نسبت به دیگر کارهای مهدویان به سینما ارائه کند.
محمد حسین مهدویان با اینکه جوان است، توانست طی چند سال اخیر با ساخت فیلمهای جذابی مانند «ماجرای نیمروز» و یا «لاتاری» و حتی «رد خون»، نگاه علاقمندان به سینما را به خود جلب کند.
فیلم امسال مهدویان از یک رویداد و واقعهای تلخ حکایت میکند که در ایام جنگ ایران و عراق لطمهای جبرانناپذیر بر خاطره جمعی ایرانیان، به خصوص مناطق کرد نشین وارد کرد؛ مناطقی که در ایام جنگ بارها زخم دیدند. تاریخ آن منطقه را فراموش نخواهد کرد که چگونه در بمباران شیمیایی شهر سردشت، تعداد زیادی کشته و مجروح شدند. روایت فیلم، تنها همین ماجرا بود و بس٫ مهدویان با درایت و تدبیر متفاوت سینمایی توانست تصویری بلورین و شفاف از عمق یک جنایت جنگی نشان دهد. کارگردان با ایجاد فضاهای التهاب و اضطراب و با شیبی تند و پر هیجان، مخاطب را در آستانه خشونت و عاطفه قرار می دهد. از سوی دیگر باید به این نکته توجه کرد که فیلم مهدویان، فارغ از اینکه درامی تلخ و جانکاه از یک جنایت است، روایتی ضد جنگ نیز تلقی میشود. او با نشان دادن جزئیات یک حادثه، باردیگر آن را برای مخاطب بازخوانی کرد و در نکوهش جنگ، به ما تذکر داد که جنگ چگونه تاریخ را به زوال و انسانها را به تباهی میکشاند.
داستان اصلی فیلم، قصه زوال خانوادهای است که در آن کودکان مشغول بازی بودند و مرد (اوستا قادر) خانواده کارگری میکرد اما ناگهان، سرنوشتی تلخ و شوم زندگیاش را به تباهی کشاند. شدت غمی که بر دوش این مرد در فیلم به تصویر کشیده شد، نشان داد که کارگردان فارغ از اینکه قصد دارد عمق فاجعه را نشان دهد، میخواهد مخاطب را در شوکی عمیق فرو برد تا در موقعیتی تراژیک قرار گیرد. دیالوگهای بسیار عاطفی پدر با فرزندانش زمانی که آنها نمیتوانستند نفس بکشند و از شدت درد با پدر صحبت میکردند، وقتی که کودک از پدر خواست که وقتی او حالش خوب شد با او آشتی کند، بیگمان جان را از تن مخاطب خارج میکند، بهطوری که از شدت بغض میخواهد عمق جنایت را فریاد بزند.
کارگردان با ایجاد تصاویری شفاف مانند صحنههایی که هنوز مردم نمیدانستند بمب شیمیایی چیست و به دنبال آب بودند تا سوزش بدن خود را التیام بخشند یا سکانسهای دهشتناکی مثل جان دادن انسانها و حیوانات بر اثر گاز شیمیایی، حمام گرفتن بچهها و سوختنشان و … را نمی توان به راحتی نگریست ، از تحمل هر انسان عادی خارج است. حتی در برخی صحنهها ما قطعا تابلویی از یک فاجعه را میدیدیم که چگونه در صحرای تنهایی قدم میزند. اساساً کارگردان توانسته است با ایجاد چنین تصاویری به دور از شعارزدگی و دیالوگهای مشمئزکننده، قدرت تصویر را در خدمت انعکاس تاریخ قراردهد. او توانست مرثیهای اندوهگین از تمامی کسانی که جان خود را از دست دادهاند، فراهم کند. البته در کنار تمامی مواردی که طرح شد به این نکته نیز باید توجه کرد که مهدویان تنها فاجعه را در زندگی این مردم مصیبتدیده ندید. او روایت را چنان ادامه داد که پدر خانواده اکنون که سالهاست از آن حادثه میگذرد، در دادگاههای بینالمللی به دنبال اثبات این فاجعه و جنایت جنگی نیز هست و سرانجام پس از سالها در سوگ این غم بزرگ جان به جان آفرین تسلیم میکند.
کارگردان در این فیلم همچنین نشان می دهد که با این همه مصیبتی که بر سر مردم کرد آمده است، هنوز کولبرها با فلاکت زندگی خود را ادامه میدهند. در این فیلم کولبرها شاهد آخرین دقایق زندگی پدر خانواده بودند که صدای تلاوت قرآن در کوهستان فضا را غمگین می ساخت.
جا دارد به این نکته نیز اشاره کرد که طی سالهایی که سینمای ایران در ژانر جنگی و دفاع مقدس کار کرده است، تا کنون فیلمی این چنین درباره مردم کرد تولید نشده است و جای چنین فیلمی درسینمای ایران خالی بود. کار مهدویان ادای دینی به مردم کرد است. از سوی دیگر، بازی پیمان معادی با لهجه و گویش کردی توانست این فیلم را در قامت یک ژانر جنگی قابل توجه، به خوبی نشان دهد. در پایان باید به این نکته نیز توجه کرد که مهدویان «داکیو درام» را به خوبی میشناسد و به دنبال بغض و آه مخاطب نیست. او طبیعت سینما را در خدمت بیانی صریح قرار داده است.درام برای او چیزی جز قدرت شوک نیست؛ قدرتی که توانسته از ذهن مخاطب ابهامزدایی کند و از ضجه مخاطب نیز لذت نبرد. او مخاطب را با خود شریک میکند و سینما برای او مسیری یک طرفه نیست. مهدویان به خوبی درک کرد که در روز ۷تیر۱۳۶۶، بیش از صد نفر جان خود را از دست دادند و هزاران نفر مجروح شیمیایی شدند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «درخت گردو»؛ تصویری بلورین و شفاف از عمق یک جنایت جنگی
- همزمان با روز ملی سینما، فردا بلیت سینماها نیمبها است
- قدرت قادر
- «دینامیت» اکران میشود
- سخنگو و دبیر شورای صنفی نمایش: هنوز هیچ فیلمی برای اکران نوروز قطعی نیست
- کدام فیلمها برای معرفی به اسکار مناسب هستند؟
- ۲ فیلم جدید روی پرده میآیند
- دلیل اکران یک هفتهای «درخت گردو» چیست؟
- مجوز نمایش دو فیلم صادر شد
- قانون هست، اما نیست/ نگاهی به جایگاه قانون در فیلمهای جشنواره سیوهشتم فجر
- اسلوب غلط از درک واقعیت عاجز است/ درباره داوری فیلم
- نامه پیمان معادی به محمد حسین مهدویان/ “برلین هم نمیروم”
- نمایه/ جشنواره و حاشیه و دامها!
- نگاهی به بهترین های جشنواره/ پیروزی جوانها بر پیشکسوتها!
- من از «از دست دادن» میآیم وطنم/ نگاهی به فیلم «روز صفر»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





