سینماسینما، یزدان سلحشور
به نظرم هر چقدر هم فیلمبینهای حرفهای این دهه [دهه ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰] با هم اختلاف نظر داشته باشند، سرِ یک مسئله توافق دارند که سطح کیفی سینمای جهان به نحو غیرِ قابل باوری سقوط کرده است. دلایل زیادی وجود دارد اما شاید مهمترینشان، جذبِ «درجه یک»های سینما توسط تلویزیون است که حاصلاش تولید سریالهاییست که از سینما، سینماترند! اما به هر حال، این یک بحث جداست الان منظورِ این متن، متوجه چیز دیگریست اینکه «IMDb» سالهاست نه تنها به عنوان یک منبع معتبر شناخت فیلم در جهان که به عنوان مرکز ارزشگذاری این آثار هم شناخته شده و جز مخاطبان عام سینما، مخاطبان خاص و منتقدان هم تا حد زیادی به این ارزشگذاریها استناد میکنند؛ استنادی که اگر فیلمبین حرفهای باشی حتماً به آن شک میکنی.
مسئله این نیست که فیلمهای کمیکاستریپی یا اَبَرقهرمانی را دوست داشته باشی یا نه، مسئله این است که با یک نگاه گذرا به ارزشگذاریهای «IMDb» که حاصل افتادن گذر پوستِ سینما و تلویزیون به دباغخانه دموکراسیست [به هر حال حاصلِ نظرسنجی از کاربران است] به این نتیجه میرسی که امتیاز بیش از ۸۰ درصد آثار کلاسیک و به یادماندنی و بهشدت تأثیرگذار سینما، از آثار تازهاکرانشده هالیوود کمتر است! آثاری که حتی طرفداران پر و پا قرص سینمای کمیکاستریپی [نسل جدیدِ تا ۱۸ سال]، جزئیات داستانشان را [متأسفانه درباره «اجرا» یا ارزشهای سینمایی یا حتی خوبی و بدی فیلمنامه حرف نمیزنم! فقط «یکی بود یکی نبود»شان را میگویم!] یک هفته پس از خروج از سالن سینما به یاد نمیآورند. آیا میشود به این ارزشگذاری اعتماد کرد و مورد استنادش قرار داد؟ دوستانی که مثل من فیلمبازند، عمق این فاجعه را بیشتر درک میکنند وقتی که در ارزشیابی آثار دو دهه اخیر، ارزش آثار بالیوودی را حتی بیشتر از آثار هالیوودی مییابند! گاهی وقتها نمیدانم بخندم یا گریه کنم که میبینم امتیاز فیلمهای بالیوودی با فاصلهای چشمگیر، بالاتر از آثار لوک بسون، جیم جارموش، برادران کوئن، کاپولا، تیم برتون، تارکوفسکی و… [آخرین اسمی که تازگیها شگفتزدهام کرد استنلی کوبریک بود!] قرار گرفتهاند! مبارک است انشاءالله!
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- کسی برای شهرت، تره هم خُرد نمیکند/ جورج کلونی از بزرگ کردن فرزندانش در هالیوود صرفنظر کرد
- هفت کار طنز مهران مدیری در فهرست؛ بهترین سریالهای ایرانی در imdb کدامند
- فهرست تهیهکنندگان هم عقب افتاد/ تعویق در اعلام نامزدهای اسکار ۲۰۲۵ به دلیل آتشسوزی لسآنجلس
- ثبات فروش گیشه سینماهای ایتالیا در سال ۲۰۲۴
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ نیکول کیدمن: در سال ۲۰۰۸ بازیگری را رها کردم/ فکر میکردم کارم تقریباً تمام شده است
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ ۱۷ فیلم برتر برای تماشای آنلاین در آذر ۱۴۰۳؛ از «بیتلجوس ۲» تا «ماریا»
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ آیا اعتیاد هالیوود به دنبالهها آینده سینما را میبلعد؟
- میراث جاودانه راج کاپور؛ گفتگو با رانبیر کاپور در جشنواره فیلم هند
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- نماد بالیوود تجلیل شد؛ جشنواره لوکارنو به شاهرخ خان جایزه داد
- اصغر فرهادی در لسآنجلس فیلم میسازد
- در روز همبستگی؛ نویسندگان بریتانیا در حمایت از اعتصاب در آمریکا به خیابان میآیند
- سینمای ایران جایگزین هالیوود در روسیه میشود؟
- فیلمسازی در عربستان رشد میکند/ پاداشها و طرحهای تشویقی برای سازندگان فیلم و سریال
- تماشاگران چینی به «مرگ بر روی نیل» هالیوودی اقبال نشان ندادند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





