سینماسینما، محسن جعفری راد
جالب است ؛ منتقدی در اکران جشنواره فجر یک فیلم، به طور همه جانبه از آن تعریف می کند اما چند ماه بعد در اکران عمومی، دقیقا همان حرف های خودش را وارونه جلوه می دهد. مثلا اگر می گوید بازی کودک و نوجوان فیلم قصر شیرین (رضا میرکریمی) خیلی خوب است و چه شخصیت های خوبی دارند و جزو بهترین بازیگران کودک و نوجوان یک دهه اخیر هستند، ناگهان می شود اینکه این دو بچه اهل کجا هستند و اصلا هویتی ندارند و بازی شان هم معمولی است(نقل به مضمون) چه اتفاقی افتاده؟! در چند ماه، جهان بینی یک منتقد عوض شده، در شب های جشنواره جو زده شده، حالا به اشتباه خودش پی برده یا نه همان متفاوت نمایی و «شو اجرا کردن» دوباره سراغش آمده است؟!
جناب فراستی، حتی کسی که فیلم میرکریمی را دوست ندارد، اذعان دارد که بازی بازیگران کودک و نوجوان عالی هستند. خودتان هم گفته بودید عالی هستند. چه شد که تصمیمتان عوض شد؟! اینها آیا شائبه و سوتقاهم ایجاد نمی کند؟! که منتقدی گاهی کیفش کوک است و گاهی نه و گاهی تعریف می کند و گاهی نکوهش؟! یا شاید حافظه تاریخی مخاطب را آن هم در حد چند ماه فرسوده فرض کرده اید!
واقعا حواستان هست که با یک کلیک، تمام حرف های شما قابل مشاهده است، پس چطور زیر حرف خود می زنید؟! کاری که با فیلم طلا (پرویز شهبازی) در زمان جشنواره هم کردید؛ اول گفتید خیلی خوب است و بعد هم وقتی منتقدان «خودی» برنامه تان، ضعف هایش را گفتند، گفتید فیلم متوسطی است (نقل به مضمون) و این تناقضات همچنان ادامه دارد.
البته تغییر موضع منتقد بعد از یکی دو دهه نسبت به یک فیلم کاملا موجه است،مثل تغییر موضع درباره فیلم هایی هامون، شب های روشن و … اما در فاصله چند ماه و آن هم تا این حد رو و نخ نما، تا حالا ندیده بودیم.
در یادداشت های گذشته ، بارها خطاب به شما گفتم که نام فیلم ها و فیلمسازها را حداقل به خاطر بسپارید یا روی کاغذ بگذارید و انقدر غلط نگویید که مثلا ادای این را در می آوربد که «اصلا مهم نیستند که به خاطر بسپارید!» که در جشنواره فجر نام اغلب را یا نمی دانستید یا کلا اشتباه گفتید. از بابک حمیدیان و هوتن شکیبا که نمی شناختید! تا همایون غنی پور! یا اسم فیلم روزهای نارنجی (آرش لاهوتی) را می گفتید نارنجی پوش (داریوش مهرجویی) و …
حالا مثل این اینکه این آلزایمر ، به موضع خودتان در مواجه با یک فیلم هم سرایت کرده و ابتدا کلی تعریف می کنید و بعد، برعکسش می کنید. در واقع آلزایمر از نوع سینمایی نداشتیم که حالا به یمن حضور شما فراهم شد!
خب جالب است دیگر،نیست؟ محمد تقی فهیم ، منتقدی که در این برنامه آن هم در ساعت یک بامداد، تمام داستان یک فیلم روی پرده را لو می دهد (اغلب منتقدان برنامه این کار را می کنند) و جالب تر اینکه اوج تحلیل فیلم از زبان ایشان،این گونه است: « دو کودک فیلم قصر شیرین که در نقش بچه های این طبقه هستند، کالری زمان بارداری مادرشان پر نشده و به سه هزار کالری نرسیده، پس نمی توانند چنین ضریب هوشی داشته باشند و این شخصیت ها جعلی و جعل در سینماست» ! در واقع معیار من درآوردی هم به اصول نقد اصافه می کند، آن هم منتقدی که فیلمی مثل اخراجی ها (مسعود ده نمکی) جزو فیلم های محبوب عمرش است! و دیگری یعنی جناب فراستی، حرف های خودش را انگار تکذیب می کند و انگار، نه صاحب میز نقد که صاحب برنامه هفت هم هست و همه، دورهمی حال می کنند. شما مشکلی دارید؟!
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- آقای فراستی! نقد کردن آداب دارد
- برخی نهادهای حاکمیتی و ارزشی ، از برند سازی برای مسعود فراستی چه هدفی را دنبال می کنند ؟
- ادب مرد به ز دولت اوست
- حرفهای تازه رییس اسبق سازمان سینمایی؛ ایوبی: پشتم را خالی کردند/ دولت باید پایش را عقب بکشد
- لطفا از نردبان «فسیل» بالا نروید
- شبنشینی غیرایرانی در هفتِ یلدایی
- افخمی: «بی بدن» را به جای «صبح اعدام» وارد مسابقه کنید
- دفاع تلویحی جبلی از اظهارات ابوالقاسم طالبی؛ واکنشی به اظهارنظرهای این چند ماه بود
- له له زدن برای تیتر شدن/ درباره اظهارات ابوالقاسم طالبی
- واکنش کانون کارگردانان به توهین طالبی و افخمی به زنان در برنامه «هفت»/ این مضحکه را تعطیل کنید
- واکنش بدیعی و ضیاییپرور به حرفهای طالبی؛ دیده شدن به هر قیمت/ توهین به نیمی از جمعیت کشور
- بهروز افخمی مجری «هفت» شد
- نقد یا مانیفست؟!/ نگاهی به میز نقد برنامه «هفت» در چهلمین جشنواره فیلم فجر
- خطرِ اشتباهگرفتنِ نادانی با ناخودآگاهی
- ویدئوی مناظره محمدتقی فهیم و کیوان کثیریان، درباره ادغام دو جشنواره جهانی و ملی فجر
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





