سینماسینما، محسن جعفری راد
جالب است ؛ منتقدی در اکران جشنواره فجر یک فیلم، به طور همه جانبه از آن تعریف می کند اما چند ماه بعد در اکران عمومی، دقیقا همان حرف های خودش را وارونه جلوه می دهد. مثلا اگر می گوید بازی کودک و نوجوان فیلم قصر شیرین (رضا میرکریمی) خیلی خوب است و چه شخصیت های خوبی دارند و جزو بهترین بازیگران کودک و نوجوان یک دهه اخیر هستند، ناگهان می شود اینکه این دو بچه اهل کجا هستند و اصلا هویتی ندارند و بازی شان هم معمولی است(نقل به مضمون) چه اتفاقی افتاده؟! در چند ماه، جهان بینی یک منتقد عوض شده، در شب های جشنواره جو زده شده، حالا به اشتباه خودش پی برده یا نه همان متفاوت نمایی و «شو اجرا کردن» دوباره سراغش آمده است؟!
جناب فراستی، حتی کسی که فیلم میرکریمی را دوست ندارد، اذعان دارد که بازی بازیگران کودک و نوجوان عالی هستند. خودتان هم گفته بودید عالی هستند. چه شد که تصمیمتان عوض شد؟! اینها آیا شائبه و سوتقاهم ایجاد نمی کند؟! که منتقدی گاهی کیفش کوک است و گاهی نه و گاهی تعریف می کند و گاهی نکوهش؟! یا شاید حافظه تاریخی مخاطب را آن هم در حد چند ماه فرسوده فرض کرده اید!
واقعا حواستان هست که با یک کلیک، تمام حرف های شما قابل مشاهده است، پس چطور زیر حرف خود می زنید؟! کاری که با فیلم طلا (پرویز شهبازی) در زمان جشنواره هم کردید؛ اول گفتید خیلی خوب است و بعد هم وقتی منتقدان «خودی» برنامه تان، ضعف هایش را گفتند، گفتید فیلم متوسطی است (نقل به مضمون) و این تناقضات همچنان ادامه دارد.
البته تغییر موضع منتقد بعد از یکی دو دهه نسبت به یک فیلم کاملا موجه است،مثل تغییر موضع درباره فیلم هایی هامون، شب های روشن و … اما در فاصله چند ماه و آن هم تا این حد رو و نخ نما، تا حالا ندیده بودیم.
در یادداشت های گذشته ، بارها خطاب به شما گفتم که نام فیلم ها و فیلمسازها را حداقل به خاطر بسپارید یا روی کاغذ بگذارید و انقدر غلط نگویید که مثلا ادای این را در می آوربد که «اصلا مهم نیستند که به خاطر بسپارید!» که در جشنواره فجر نام اغلب را یا نمی دانستید یا کلا اشتباه گفتید. از بابک حمیدیان و هوتن شکیبا که نمی شناختید! تا همایون غنی پور! یا اسم فیلم روزهای نارنجی (آرش لاهوتی) را می گفتید نارنجی پوش (داریوش مهرجویی) و …
حالا مثل این اینکه این آلزایمر ، به موضع خودتان در مواجه با یک فیلم هم سرایت کرده و ابتدا کلی تعریف می کنید و بعد، برعکسش می کنید. در واقع آلزایمر از نوع سینمایی نداشتیم که حالا به یمن حضور شما فراهم شد!
خب جالب است دیگر،نیست؟ محمد تقی فهیم ، منتقدی که در این برنامه آن هم در ساعت یک بامداد، تمام داستان یک فیلم روی پرده را لو می دهد (اغلب منتقدان برنامه این کار را می کنند) و جالب تر اینکه اوج تحلیل فیلم از زبان ایشان،این گونه است: « دو کودک فیلم قصر شیرین که در نقش بچه های این طبقه هستند، کالری زمان بارداری مادرشان پر نشده و به سه هزار کالری نرسیده، پس نمی توانند چنین ضریب هوشی داشته باشند و این شخصیت ها جعلی و جعل در سینماست» ! در واقع معیار من درآوردی هم به اصول نقد اصافه می کند، آن هم منتقدی که فیلمی مثل اخراجی ها (مسعود ده نمکی) جزو فیلم های محبوب عمرش است! و دیگری یعنی جناب فراستی، حرف های خودش را انگار تکذیب می کند و انگار، نه صاحب میز نقد که صاحب برنامه هفت هم هست و همه، دورهمی حال می کنند. شما مشکلی دارید؟!
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- آقای فراستی! نقد کردن آداب دارد
- برخی نهادهای حاکمیتی و ارزشی ، از برند سازی برای مسعود فراستی چه هدفی را دنبال می کنند ؟
- ادب مرد به ز دولت اوست
- حرفهای تازه رییس اسبق سازمان سینمایی؛ ایوبی: پشتم را خالی کردند/ دولت باید پایش را عقب بکشد
- لطفا از نردبان «فسیل» بالا نروید
- شبنشینی غیرایرانی در هفتِ یلدایی
- افخمی: «بی بدن» را به جای «صبح اعدام» وارد مسابقه کنید
- دفاع تلویحی جبلی از اظهارات ابوالقاسم طالبی؛ واکنشی به اظهارنظرهای این چند ماه بود
- له له زدن برای تیتر شدن/ درباره اظهارات ابوالقاسم طالبی
- واکنش کانون کارگردانان به توهین طالبی و افخمی به زنان در برنامه «هفت»/ این مضحکه را تعطیل کنید
- واکنش بدیعی و ضیاییپرور به حرفهای طالبی؛ دیده شدن به هر قیمت/ توهین به نیمی از جمعیت کشور
- بهروز افخمی مجری «هفت» شد
- نقد یا مانیفست؟!/ نگاهی به میز نقد برنامه «هفت» در چهلمین جشنواره فیلم فجر
- خطرِ اشتباهگرفتنِ نادانی با ناخودآگاهی
- ویدئوی مناظره محمدتقی فهیم و کیوان کثیریان، درباره ادغام دو جشنواره جهانی و ملی فجر
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
آخرین ها
- بیانیه یکصد سینماگر درباره حکم تازه جعفر پناهی
- «سایت اند ساوند» ۵۰ فیلم برتر ۲۰۲۵ را انتخاب کرد؛ فیلم اندرسون در صدر/ «یک تصادف ساده» ششم شد
- یک چرخش استراتژیک بزرگ؛ نتفلیکس برای خرید برادران وارنر، وارد مذاکرات انحصاری شد
- دربارهی نمایش «زنی که فقط سیگار میکشد»؛ ای کاش که جای آرمیدن بودی
- «تاجی» به اسکار رفت/ «آمیگدال» آماده نمایش شد
- نخستین نشست هیئت مدیره انجمن منتقدان برگزار و رئیس انجمن انتخاب شد
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد





