سینماسینما، محسن جعفری راد
این دیگر چه شکل دنباله سازی است؟! شنیده اید یا دیده اید که فیلم های «سریع و خشن» دنباله دار می سازند، یا موفقیت های سریال هایی مثل بازی تاج و تخت را سرلوحه کارتان قرار داده اید؟! شما هم دست به کار شده اید که دنباله های موفق بسازید؟! با کدام سوژه مرکزی و با کدام پرداخت خلاقانه؟! سریالی که حتی نگاهی به تست گریم بازیگرانش، خبر از یک چاه عمیق در تولیدات سریال های تلویزیون می دهد که به این زودی ها پر می نمی شود.
شخصیت ستایش با بازی نرگس محمدی، که مثلا قرار است در قسمت سوم حداقل میانسال باشد و یا کهنسال باشد، تازه وقت چلچلی اش رسیده و به زور، سی سالگی را سپری می کند! مهدی سلوکی که خودش سی سالگی را رد کرده، فرزند شخصیت ستایش در سریال است و علاوه بر اینها سیما تیرانداز که چهره اش تکانی نخورده و داریوش ارجمند هم فقط سبیل و موهایش را سفید کرده اند و فن بیانش قوی تر و سرحال تر از دنباله دوم است! خب این از چهره پردازی که طبعا بزرگترین مانع برای همذات پنداری می شود.
در مرحله دوم قرار است به شخصیت پردازی و روابط میان آدم ها برسیم که وضعیت آن بدتر است. از ازدواج جناب ارجمند با زنی که به او ترشی انبه هدیه می دهد و چهره معشوقه، کهیر می زند! تا ازدواج ناگهانی خود ستایش با مرد همسایه یعنی آقای مظفری که بدون هر گونه علت و معلول منطقی و مستدلی انجام می شود.
پیام های اخلاق گرایانه هم که طبق معمول گل درشت تر از قبل، به طور پشت سر هم به صورت مخاطب کوبیده می شود. یک مثال شاید این ضعف را بهتر بازگو کند. یکی از بن مایه های داستانی مهم سریال، موضوع جوانانی است که به دلایل مختلف فریب زن یا مردی را میخورند و به خاطر او به خانواده خودشان پشت میکنند. کاری که صابر در این سریال انجام داده موضوعی است که نمونههای آن را در جامعه میتوان دید. اما سازندگان ستایش فقط از آن حرف می زنند بدون آنکه پرداخت مطلوبی داشته باشند. در واقع به جای «چگونه گفتن» فقط به «چه گفتن» بسنده شده که طبیعی است برای مخاطب شعورمند امروز، کفایت نمی کند.
در اجرا هم که ساده ترین تمهیدات در میزانسن دهی و دکوپاژ را شاهدیم تا در کل سقوط کامل سعید سلطانی را رقم بزند. یادمان نرود سلطانی زمانی سریال تاثیرگذار «پس از باران» را ساخته یا فصل اول همین ستایش که نمره قبولی می گیرد،اما اینکه به هر قیمت و به هر شکلی بخواهیم از اعتماد مخاطب،سواستفاده کنیم،حاصلش می شود جوک ها و دابسمش ها و صفحات اینستاگرامی که در پوشش دادن سوتی های سریال،رقابت می کنند!
در همین روزها در شبکه نمایش خانگی، حداقل سریال ها، از لحاظ فرم بصری چشم نواز هستند، سعی کرده اند نقاط طلایی قابها را هنگام تصویر پردازی رعایت کنند،تلاش شده در پلان های داخلی از دکوپاژهای کلیشه ای پرهیز شود، آن وقت سازندگان ستایش همچنان همان مدیوم شات های تخت و کلوزآپ های یکنواخت را ارائه می کنند. البته این ضعف ها یک حسن هم دارد. تلنگر بزرگی است به تهیه گنندگان تلویزیون که وقت آن رسیده به جوان ها با ایده های تازه و اجراهای تازه اعتماد کنند.
یادمان نرفته که فصل دوم همین سریال هم انتقادات فراوانی را به سمت عوامل آن روانه کرد و باعث شد رییس وقت سازمان صداوسیما در سال ۱۳۹۳ یعنی عزتالله ضرغامی دستور توقف پخش این سریال را صادر کند. در واقع در آن مقطع اولین باری بود که یک سریال به واسطه «کیفیت پایین» روند پخش آن متوقف میشود.
حالا در فصل سوم نه تنها کیفیت ارتقا پیدا نکرده بلکه کافیست هشتگ ستایش را سرچ کنید تا انواع و اقسام سوتی ها و گاف ها را ببینید و جالب تر اینکه تهیه کننده و عوامل آن مدام در پی پاسخگویی هستند، غافل از این نکته بدیهی که خود سریال باید پاسخگوی مخاطب باشد، نه عواملش.
در کل، یک سریال ضعیف دیگر به سیاهه چند سال اخیر تلویزیون اضافه شد تا شاید مدیران تلویریون به خودشان بیایند و در رقابت همه جانبه با رسانه های دیگر، استقلال و هویت حداقلی خودشان را حفظ کنند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تا شقایق هست زندگی باید کرد/ یادداشت اختصاصی داریوش فرهنگ به مناسبت درگذشت آتیلا پسیانی
- جایزه جشنواره جاده ابریشم چین برای نرگس محمدی
- اولین فیلم سینمایی محصول مشترک ایران، ترکیه و گرجستان؛ «اکتبر» بزودی آماده نمایش میشود
- داریوش ارجمند: نقش جدیدی پیشنهاد نشده که بپذیرم
- نرگس محمدی، پروین اعتصامی میشود
- از ۱۴ اردیبهشت؛ «الد سانگز: عشق روزهای کرونا» در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه میرود
- یاوری که با نامش غریبه بود
- اینک آخرالزمان
- حشمت در پوست یاور/ نگاهی به سریال «یاور»
- عکسی خاطرهانگیز که فریدون جیرانی منتشر کرد
- ناگفتههای «فریدون جیرانی» همزمان با زادروزش در موزه سینمای ایران
- پوستر سریال تاریخی «بوم و بانو» منتشر شد
- تاملی بر بازیگران سنتی و مدرن در سینمای ایران/ بخش دوم
- بازبخش فصل اول “ستایش” در پی جدا شدن رامسین کبریتی از شبکه جم
- انتقادات تند بهروز افخمی از داریوش ارجمند/ او بازیگران دیگر را تحقیر میکند
نظرات شما
پربازدیدترین ها
- حتی نام ایران او را به گریه میانداخت/ داور زنده زنده دق کرد
- عشق و پساعشق/ چند نکته درباره فیلم سینمایی «نبات» به کارگردانی پگاه ارضی
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- به بهانه برنامه «جعبه سیاه»؛ کفن و آگهی فوت لیاقت چه کسانی است؟
آخرین ها
- فوت برنده جوایز اسکار، کن و سزار؛ برتراند بلیه درگذشت
- نشان ویژه «روابطعمومی پیشگام در کاربرد هوش مصنوعی» به همراه اول اعطا شد
- «جن زدگان» ایبسن روی صحنه تئاتر شهرزاد میرود
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ مجوز ساخت سینمایی برای ۶ فیلمنامه صادر شد
- صداپیشه «مهمونی» به «۱۰۰۱» پیوست
- تنها یک فیلم کوتاه، سهم سینمای ایران در برلین؛ فیلمهای جشنواره برلین ۲۰۲۵ اعلام شد
- جوایز سینمایی لومیر اهدا شد؛ ۵ جایزه به «امیلیا پرز» رسید/ «دانه انجیر معابد» بهترین محصول مشترک اروپا شد
- به بهانه تبلیغات «کیولین» و «بنمانو» در سریال «قهوه پدری» مهران مدیری؛ جایی که برندها به قلب داستان میرسند
- هتتریک دیزنی در ۲۰۲۴/ فروش «موآنا ۲» از مرز یک میلیارد دلار گذشت
- نمایندگان جدید وزارت ارشاد در شورای صدور مجوز ساترا معرفی شدند
- «تاری» در راه لهستان
- نکوداشت خسرو سینایی برگزار شد؛ سینماگری که فردگرا و خودنما نبود
- مراسم جوایز «جوی» برگزار شد/ هاپکینز، فریمن و دیگر ستارهها در عربستان
- هوشنگ مرادی کرمانی: هیچ وقت مُهر سیاسی نخوردم و نمیخورم
- آغاز به کار نخستین نمایشگاه «اهواز پترواکس» با حضور همراه اول
- جزئیاتی درباره «۱۰۰۱ قاب»؛ قصه شهرزاد و هزار و یک شب در جشنواره برلین
- ویژگیهای تفکری که سینما را از بنبست و سکون نجات داد
- «خائن کشی» آنلاین میشود
- مستند «در میان امواج» و روایتی زنانه از جنوب ایران
- جوآن پلورایت درگذشت
- معرفی داوران دو بخش چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- شهرام میراب اقدم درگذشت
- «عزیز»؛ عاشقانهای با طعم آلزایمر/ مجید توکلی: شورای پروانه ساخت منحل شود
- انجمن منتقدان آثار چهل و سومین جشنواره فیلم فجر را داوری میکند
- یک برنده اسکار، رئیس هیات داورانِ جشنواره فیلم کوتاه عباس کیارستمی شد
- انتشار فراخوان نخستین جشنواره نمای باران
- صیدِ کارگردان بزرگ
- ماجرای برخورد کیمیایی با کاپولا و انتقاد کیمیایی از ساخت ادامه پدرخوانده توسط کاپولا
- اختصاصی سینماسینما/ تازهترین فیلم کارگردان افغانی تبار در مسابقهی جشنواره برلین
- اثر کارگردان ایرانی، نماینده آمریکا در برلین/ آثار چند بخش از هفتاد و پنجمین جشنواره برلین اعلام شد
رو دارن عوامل سریال بخدا رو دارن. البته بعضی از مخاطبان واقعا سطحی نگر هستن و دور و برمون زیاد میبینیم که میگن عالی بود. باز هم بسازید. امثال من هم که سریال را دنبال کردیم بخاطر اعتبار سری اول بوده و خب اگر قبلا ندیده بودیم قطعا با دیدن چنین فیلمنامه ضعیفی دیگر پای اون نمینشستیم. در ضمن مخاطب داشتن یک سریال دلیل بر موفق بودن اون نیست، بلکه همین سوژه ها و گاف هایی که مورد توجه قرار میگیرد نیز مخاطب را ترغیب به دیدن سریال میکند که بالاخره چه بر سر شخصیت های داستان می آید و بعد گذشت ۵ سال از فصل بی کیفیت دوم نویسنده و کارگردان قرار است حاصل کار این ۵ سال وقفه را چه شاهکاری تحویل بدهند. اما دریغ از یک قسمت بدرد بخور. کاش اگر زمانی قرار بود ستایش مجددا پخش شود، همان فصل اول را پخش کنند. کاری که در مورد زیرآسمان شهر انجام شد و هیچوقت سری سوم آن در این سال ها بازپخش نشد تا آبروی سری اول حفظ شود.