سینماسینما، پویا عاقلیزاده*
همانگونه که سینما در آغاز راه خود به ثبت زندگی مردم عادی میپرداخت، جشنوارۀ امسال DMZ نیز بر جوهره زندگی روزمره تمرکز دارد -نه از خلال بازیگران، بلکه با حضور واقعی انسانهای معمولی- در سادگی چشمگیر و ملموس. در دنیای آشفته امروز، جایی که پیچیدگیهای سیاسی و اجتماعی اغلب، زیبایی لحظههای ساده زندگی را پنهان میسازد، سینما پناهگاهی برای نگریستن فراهم میسازد.
فیلمهای این جشنواره که دوربین خود را به سوی قابهایی ظاهراً خالی، اما آکنده از روح طبیعت خیرهکنندۀ کره جنوبی میچرخانند، روایتهایی از تجربه زیستهی نسلهای گذشته و خانوادههای امروزی دارد. این نگاه انسانگرایانه راه را برای سفری هنری هموار میسازد، سفری سرشار از امید به بازسازی.
به عنوان عضوی از هیأت داوران فدراسیون بینالمللی منتقدان فیلم، از ایران، در فیلمهای این جشنواره با مواجههای نو روبهرو شدم؛ مواجههای که میتواند جنگها و دشمنیها را پایان دهد، مرزها را از بین ببرد و به مردمان در هر سن و سال و از هر شهر و روستایی امکان دهد تا زیبایی را در آرامش و صلح تجربه کنند.
همچنین در فیلمهای امسال شاهد رویکردهای نوآورانهای در تکنیکهای روایت بودم. برخلاف برخی از فیلمهای داستانی کرهای، این مستندها دارای تدوین با ریتم کندی بودند که گرچه انتخابی آگاهانه از سوی کارگردان است، اما گاهی باعث احساس یکنواختی در زمان نمایش میشود. در سوی دیگر، دوربین با دقت به ثبت زندگی روزمره مردم کره میپردازد، بهویژه جزئیات سادهای چون برگها و گلهای کوچک. تمرکز بر مردم کره همانگونه که هستند، بدون قضاوت یا ارزیابی، نوعی بزرگداشت سبک زندگی آنان است. موسیقی دراماتیک نیز عنصری است که میکوشد کمبود درام را جبران کند، رویکردی برگرفته از سنت فیلمهای مهیج کرهای.
برنده جایزه فیپرشی (FIPRESCI) امسال، فیلم «فراتر از اکنون، نایئین» (Beyond Now, Nyein)، شایستۀ تقدیر در جشنوارۀ DMZ است؛ زیرا بر مفاهیم فرامرزی و خلعسلاح نظامی تأکید دارد. این فیلم با روایتی تأثیرگذار داستان زوجی را بیان میکند: زنی مهاجر از میانمار و مردی کرهای که میکوشد به او در کشورش یاری رساند. رویکرد فیلم در استفاده از جلوههای ساده برای پیشبرد روایت چشمگیر است؛ از گرافیکهای ابتدایی برای نمایش پیامکها بهره میبرد تا تنها با یک مکاننما (cursor) چشمکزن، تعلیقی کوتاه اما شدید ایجاد کند.
برخلاف داستان غمانگیز سربازی که چهرهاش تنها در پایان آشکار میشود، عنوان فیلم به آیندهای اشاره دارد که پس از آگاهی از مرگ عزیز معنا مییابد. فیلم دو ملت و دو فرهنگ را با مفهومی جهانشمول – انسانیت – به هم پیوند میدهد. فیلم تأکید میکند که مکان اهمیتی ندارد؛ آنچه اهمیت دارد توانایی حمایت از کسی است که دوستش داری، بهویژه در دوران جنگ. در این روایت، مرد کرهای زندگیاش را وقف مأموریت معشوق خود میکند: پاسداری از انسانیت در میانه جنگ.
اگرچه زن نمیتواند به کشورش بازگردد و در نبرد شرکت کند، اما با پشتیبانی روحی از هموطنانش، به آنها نیرو و ارادهای تازه میبخشد تا با پشتکار به آرمان خود برسند.
عنوان «فراتر از اکنون، نایئین» زن مهاجر را به زمانی رهنمون میسازد که رنج و درد جنگ سرانجام به بار مینشیند. فیلم تماشاگر را به مسیری اندیشمندانه به سوی آینده هدایت میکند و امیدی عمیق به روزی در دل میکارد که همۀ ما در آرزوی آن هستیم.
*عضو هیئت داوران جایزه فیپرشی، جشنواره DMZ کره جنوبی (سپتامبر ۲۰۲۵)
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نگاهی به دو مستند؛ از ماجرای صداهای پررنج تا خاطرهبازی با سینما
- برای آرش کوردسالی/ «نفت» از آن سوی «دیوار»
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- جشن مستقل سینمای مستند افتتاح شد؛ سینمای مستند از جامعه عقب نیست/ مراقب باشید جشن، جشنواره نشود
- با حکم رئیس سازمان سینمایی؛ اعضای شورای سیاستگذاری شانزدهمین جشنواره سینماحقیقت معرفی شدند
- دو فیلم از اردوان زینی سوق در روسیه/ سه مستند ایرانی در جشنواره یکاترینبرگ نمایش داده میشود
- بازگشت جوایز فنی به بخش مسابقه ملی سینماحقیقت
- نسخه تصویری مسترکلاس هانا پولاک منتشر شد/ در فیلمسازی کرامت انسانی را حفظ کنید
- آقای خاص سینمای مستند به «نردبان» آمد
- برادران رزاق کریمی سریال میسازند/ قصهای امروزی از جانبازان و جنگ
- حضور ۸۴ مستندساز زن در سیزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- میزبانی جشنوارهای آمریکایی از مستند «خرامان»
- گنج «مستند» را حفاظت کنیم/ اهدای اسکار نمادین به «در جستجوی فریده»
- نمایش و نقد مستند «دلبند» در کانون فیلم «سینماحقیقت»
- مراسم نکوداشت ۲ مستندساز باسابقه برگزار شد
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





