علی نعیمی / منتقد سینما:
فضای نقد این روزهای سینمای ایران داستان عجیب و پیچیدهای است. نقد سینمایی از زمان ظهور ابزارهای جدید و گسترش اینترنت شکل و شمایلی دیگر به خود گرفت. شمایلی که دور از فضای گذشته نقد است. منتقدان کمیت را فدای کیفیت کردند و جایگاه نقد را از یک دنیای پر مغز و تاثیر گذار به دنیای پر شور و حرارت و احساسی کشاندند که نتیجهاش شد نقدهای کوتاه دو پاراگرافی. دیگر خبری از نقدهای مطول و دقیق نبود و مبنای تمامی نقدها شد احساسات لحظهای. حتی برایش تئوری تعریف کردند. که اگر از هر فیلمی به هر دلیلی خوشات آمد و دیگران از فیلم متنفر بودند چون تو خوشت آمده آن فیلم بهترین فیلم تاریخ سینما است. حالا چه فرقی دارد این محصول کمپانی برادران وارنر باشد یا قدرتالله صلحمیرزایی آن را کارگردانی کرده باشد؟
مبنای علمی وقتی از نقد فیلم گرفته شد که تلویزیون سعی کرد سینما را کالایی مصرفی و برای گذران عمر معرفی کند. برنامهای ساخت که مثل برنامه نود که چالش جدی فوتبال ایران است، سینماگران را به چالش بکشد و غوغاسالاری فرهنگی را به اوجش برساند. منتقدی را قد میدهد و بال و پرش را پروار میکند که همه میدانند هیچگاه حرف و عملش با هم یکی نیست. نگاه رسمی به سینما یک هنر ضد ارزش است و این نگاه باعث میشود ترکیب نقد محتوایی و نگاه ایدئولوژیزده رسانه ملی یک معجون عجیب و غریب به وجود بیاورد و حاصل آن تولد بچهای ناقص الخلقه شود که از جیب پدر ارتزاق میکند و حلیم حاج عباس را هم میزند. توی این فضا نقد هم کارکردی مقطعی و دم دستی پیدا میکند و نتیجهاش میشود بیان هر نوع کلمه و جمله برای توجیح دلایل غیرعلمی و غیر عقلانی منتقدی که فضای نقد را خارج از محیط فیلمها دنبال میکند و به دنبال اتهام زدن به این سینماگر و فلان کارگردان است.
مسعود فراستی این روزها در تلویزیون همانند یک کودک لجباز و سرکش فراتر از نگاههای رسمی به دنبال تنش در میان جریانهای مختلف فکری است و سعادت خود را در خلاف جهت آب حرکت کردن میداند. توهم دنکیشوتی دارد و اصلاح امور دنیا را در سر میپروراند و آنچنان مسائل را به هم مرتبط میکند که عقل هیچ کس به آن هم نمیرسد. در این شرایط با اینکه تلویزیون قصد دارد اعتماد تخریب شده یک دهه گذشته مخاطبانش را مجدد به دست بیاورد اما آنچه که بدیهی به نظر میرسد تجمیع این همه جزیر سرگردان در سرزمین عریض و طویل رسانه ملی کار دشواری است که حداقل دوبرابر زمانی که از دست رفت زمان لازم است تا با سازمانی مردمی و ملی روبرو باشیم.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- آقای فراستی! نقد کردن آداب دارد
- برخی نهادهای حاکمیتی و ارزشی ، از برند سازی برای مسعود فراستی چه هدفی را دنبال می کنند ؟
- ادب مرد به ز دولت اوست
- حرفهای تازه رییس اسبق سازمان سینمایی؛ ایوبی: پشتم را خالی کردند/ دولت باید پایش را عقب بکشد
- لطفا از نردبان «فسیل» بالا نروید
- شبنشینی غیرایرانی در هفتِ یلدایی
- افخمی: «بی بدن» را به جای «صبح اعدام» وارد مسابقه کنید
- دفاع تلویحی جبلی از اظهارات ابوالقاسم طالبی؛ واکنشی به اظهارنظرهای این چند ماه بود
- له له زدن برای تیتر شدن/ درباره اظهارات ابوالقاسم طالبی
- واکنش کانون کارگردانان به توهین طالبی و افخمی به زنان در برنامه «هفت»/ این مضحکه را تعطیل کنید
- واکنش بدیعی و ضیاییپرور به حرفهای طالبی؛ دیده شدن به هر قیمت/ توهین به نیمی از جمعیت کشور
- بهروز افخمی مجری «هفت» شد
- نقد یا مانیفست؟!/ نگاهی به میز نقد برنامه «هفت» در چهلمین جشنواره فیلم فجر
- خطرِ اشتباهگرفتنِ نادانی با ناخودآگاهی
- مسعود فراستی دومین مهمان برنامه «رخ به رخ» میشود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- حقایقی درباره فیلم سرب ساخته مسعود کیمیایی به بهانه نمایش آن از تلویزیون
آخرین ها
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود





