سینماسینما، آنتونیا شرکا؛
صنعت انیمیشن ایران در سال های اخیر پیشرفت های چشمگیری داشته و فرصت بهره برداری از امکانات دیجیتال و هوش مصنوعی در این پیشرفت ها نقش مهمی داشته است. اما کیست که نداند که تکنیک و تکنولوژی اگر شرط لازم برای تضمینِ کیفیت و ماندگاری یک اثر باشد، لزوما شرط کافی نیست. ای بسا در انیمیشن حتی محتوا و پیام نیز آنقدر مهم نباشد که خلاقیت در پرداخت و ایده های نوآورانه اهمیت دارد. در سال های اخیر اغلب با انیمیشن هایی سر و کار داشته ایم که در دو سر طیفِ گرته برداری از نمونه های شاخص خارجی از یک سو یا اقتباس های کم مایه از امثال و حکم و داستان های کهن پارسی از سوی دیگر قرار گرفته اند؛ گروه اول خوش ساخت و چشمگیر اما فاقد هویت ایرانی؛ و گروه دوم نه چندان جذاب و دیدنی اما با محتوای ایرانی. این میان «ژولیت و شاه» با نیت درانداختن طرحی نو ساخته شده. انیمیشنی با داستانی ایرانی – مربوط به دوران قاجار – که کوشیده در طراحی نیز از هنر ایرانی و نقاشی ها و عکس های دوران نیز بهره ببرد. مثلا فیلم با شرح سفرهای شاه نقطه گذاری شده که با استفاده از طرح نقاشی های دوران قاجاری است: مسیر سفر و ایستگاه ها همه در یک پرده، که کاراکترها در آن از نقطه ای به نقطۀ دیگر حرکت می کنند و البته با کلی آدمک و ساختمان ریز و درشت که در طول مسیر به صورت هندسی نهاده شده است. برای نشان دادن کاخ گلستان، باغ و تالار آینه هم ازهمان طرح واقعی استفاده شده و نقش روی دیوارهای باغ هم همان ها هستند. انیمیشن دارای هویت معماری و شهرسازی است. پاریس با تهران آن سال ها تفاوت دارد و برای خلق فضاهای شهری فکر شده است. در بازنمایی شاه و مهد علیا و ملیجک و زنان حرمسرا و دیگر افراد درباری و پوشش شان از نقاشی ها و عکس های به جا مانده از آن زمان بهره برده شده و عادات و بیان شان هم برگرفته از فیلم ها و روایات عصر خود است. ردِ تحقیق در پسِ انیمیشن آشکار است و از این رو از آن می توان به عنوان انیمیشنی دارای هویت ملی و در عین حال با ساختار و سبکی باطراوت و نوآورانه یاد کرد. «ژولیت و شاه» با ظرافت و با حسن نیت به نقد فضای آلودۀ حاکم بر حرمسرای ناصری و دربار شاه می پردازد. انتقادی اگر هست به چهرۀ سمپاتی که از شاه و مردان دربار، و چهرۀ کریهی که از مهدعلیا و همسران شاه نشان می دهد، است. شاهی که گویی اختیاری از خود ندارد و ساده لوحانه از فرامین مادر خود پیروی می کند. و در پایان از عشق و هوس خود به نفع رقیبش جمال (کارگردان تئاتر) می گذرد. موسیقی و ترانه های «ژولیت و شاه» از دیگر امتیازات انیمیشن هستند: هم داستان را جلو می برند هم در فضاسازی واقعی و خیالی درام نقش مهمی دارند هم موسیقی و اجرا و متن خوبی دارند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- جشنواره کانادایی به «ژولیت و شاه» جایزه داد
- همزمان با روز جهانی انیمیشن، بازی رومیزی «ژولیت و شاه» رونمایی شد
- بیانیه روابط عمومی انیمیشن سینمایی «ژولیت و شاه»
- پالم اسپرینگز به «ژولیت و شاه» جایزه داد
- تحسین انیمیشن ایرانی در رسانه خارجی/ «ژولیت و شاه»؛ بازآفرینی انیمیشن موزیکال در دل فرهنگی غیرغربی
- در اولین حضور بینالمللی؛ «ژولیت و شاه» در جشنواره فانتزیا نمایش داده میشود
- موافقت با ساخت ۶ اثر غیرسینمایی و اکران ۶ فیلم سینمایی
- یادداشتی برای «ژولیت و شاه»؛ قصهای آمیخته از تخیل و واقعیت
- استانداردهای یک کمپانی حرفهای
- رونمایی از پوستر و پیش نمایش سریال «ژولیت و شاه»/ خاطرات همایونی سریال شد
- غزل شاکری صداپیشه «ژولیت و شاه» شد
- حامد بهداد مادر ناصرالدین شاه شد
- «ژولیت و شاه» دوباره راهی فرانسه شد
- «ژولیت و شاه» به پایان مرحله صداپیشگی رسید
- نصرالله مدقالچی صدراعظم ایران شد
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





